کد خبر: 34671
تاریخ انتشار: شنبه, 05 خرداد 1397 - 09:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

حالا نوبت ماست...

منبع : لیزنا
 نصرت اله امیری خواه
حالا نوبت ماست...

(لیزنا: گاهی دور گاهی نزدیک ۲۰5):نصرت اله امیری خواه، کتابدار کتابخانه های عمومی لرستان: پیک های شادی نوروز و ضرورت تکمیل کردن آن در ایام نوروز یکی از بدترین مشکلات خانواده ها در ایام عید بود که باعث تلخ شدن کام  خانواده ها در پایان تعطیلات می شد. پیک های نوروزی که با هدف تثبیت یادگیری کودکان و دور نشدن دانش آموزان از مباحث درسی و علمی برای ایام نوروز تهیه و طراحی می شد، با توجه به شرایط خاص نوروز، عدم تمرکز و فرصت دانش آموز وخانواده جهت تکمیل پیک و بعضا مشکلات ساختاری و محتوای پیک های نوروز و...  سبب شد تا به این برنامه ایرادات فراوانی گرفته شود. در ابتدا سعی شد تا با بومی(محلی- استانی) و مدرسه ای کردن پیک های نوروزی ایرادات و نواقص آن رفع شود، لیکن ایرادات ساختاری تر از آن بود که با این شیوه اصلاحی رفع شود.

اولین جرقه های مخالفت با طرح پیک های شادی در سال 1379 زده شده و در همان سال طرح داستان نویسی بعنوان جایگزین پیک های شادی نوروزی مطرح گردیده بود. خبر خوش اما امسال توسط خانم رضوان حکیم زاده به دانش آموزان و بدون شک به خانواده ها، متولیان فرهنگ و ناشرین اعلام شد، طرح جایگزینی پیک های شادی نوروزی با طرح داستان نویسی و داستان گویی و داستان سرایی در مدارس.

خانم حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف از جایگزینی داستان خوانی، متناسب کردن فعالیت های عید نوروز، ترویج داستان خوانی، تقویت مهارت های گفتاری و شنیداری و تقویت قوه تخیل و خودکفایی هفت و نیم دانش آموز است، افزود از ویژگی های این برنامه می توان به تناسب این فعالیت ها با جنبه های رشد عقلانی و عاطفی، ابتکار و مهارت در انجام این تکلیف، خلاقانه بودن، توجه به فرهنگ های محلی و... اشاره کرد.

همواره یکی از انتقادات وارده به نظام آموزشی ما کنکور محور بودن آن بوده است. تمرکز شدید دانش آموز و خانواده بر کنکور متاسفانه علاوه بر از بین بردن دوران کودکی و عدم لذت مندی از کودکی، با ایجاد فشار روحی روانی بر خانواده ها، فرصت آشتی و آشنایی دانش آموزان با کتب غیر درسی را به حداقل­ترین حد خود رسانده است. آسیبی که به شدت سرانه مطالعه را بعنوان یک شاخص فرهنگی!(هر چند منتقدانی دارد) را در معرض آسیب جدی قرار داده است. سرانه مطالعه ای که بنا بر گفته علی اصغر سید ابادی مدیرکلب دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتاب خوانی وزارت ارشاد اسلامی در برنامه تلوزیونی پرسشگر، بیش از 12 دقیقه در روز برای بزرگسالان در سال 94 ارزیابی شده است و درباره افراد زیر 15 سال، پیمایش آماری بزرگی وجود ندارد.

این برنامه هر چند مخالفانی در بدنه وزارتی آموزش و پرورش دارد اما مورد استقبال اهالی فرهنگ قرار گرفته است. معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد و عضو تازه منصوب شده هیئت امنا کتابخانه های عمومی کشور، این تصمیم را منجر به ارتباط بیشتر دانش اموزان با کتاب  قلمداد کرده است و بیان داشته: این تصمیم آموزش و پرورش برای جایگزینی داستان با تکالیف درسی، آینده کتاب خوانی را عوض می کند و از نهاد کتابخانه های عمومی و ناشران برای همراهی در این طرح دعوت کرده است. فاضل نظری مدیر عامل کانون پرورش فکری نیز اعلام آمادگی کرده است که در ایام نوروز کتابخانه همه شهرها باز باشد و با در نظر گرفتن شرایط ویژه همه بچه های حتی در مسافرت بتوانند کتاب امانت بگیرند. همچنین کتابخانه ملی هم وعده داده، به مناطق محروم برای توزیع کتاب کمک می کند .

توجه به کودکان و علاقه مند سازی این سرمایه عظیم به مطالعه و کتاب خوانی هم چند سالی است که مورد توجه مسئولین نهاد کتابخانه های عمومی کشور و دبیرکل این نهاد گرفته شده است، تا جائیکه کودکان و تجهیز و تکمیل  بخش کودکان در کتابخانه های عموم بعنوان یک فعالیت کانونی مد نظر قرار داده شده است. نشست های کتاب خوان مدرسه ای و طرحهای مانند با هم بخوانیم نیز از طرح های شاخص نهاد در زمینه کمک به دانش آموزان بوده است. امید است حالا که با آسیب شناسی صورت گرفته عزمی همگانی برای پیوند دادن نسل دانش آموز با مطالعه  شکل گرفته در مجموعه های فرهنگی با احصاء منابع فاخر که هم جذابیت های ادبی دارند و هم کیفیت محتوای متناسب و رفتار مطلوب همکاران عزیز بتوانیم زمینه علاقه مندی هفت و نیم میلیون دانش آموز را به مطالعه فراهم سازیم. حالا نوبت ماست...

شبان
|
Iran
|
1397/03/09 - 14:29
0
2
خیلی وقتها برنامه ها خوب هستند، دارای هدف های متعالی و حتی ارائه شیوه اجرا. اما متاسفانه خیلی بد اجرا می شوند به گونه ای که اصلا تاثیر معکوس دارند. مثل همین برنامه که آنچنان تاثیری در افزایش آمار مراجعه و کتابخوانی نداشت. این برنامه ها مستلزم ایجاد زمینه است مثلا در طول سال دانش آموزان با ظرفیت های کتابخانه ها و کانون ها آشنا شده باشند که در تعطیلات بتوانند تکلیف خود را به خوبی و با رغبت انجام دهند.
اکبر
|
Iran
|
1397/03/08 - 16:33
0
2
با سلام
احتراما مسایل فرهنگی فربه تر از یک سازمان یا نهاد است...همگرایی و افزایش کیفیت خدمات راه کمک به مساله کتابخوانی می باشد.
با تشکر از نویسنده
یاسر
|
Iran
|
1397/03/07 - 14:41
0
2
با سلام
بسیار ممنونیم..
فکر میکنم تکیه مطلب بر تعاملات نهاد با سایر ارگان ها و نهادهای فرهنگی هستش و توجه بیشتر بر منابع ارزشمند و نه منابع حضرات خاص هستش
باران
|
Iran
|
1397/03/07 - 08:37
0
2
با عرض سلام وتشکر از مباحث مطرح شده توسط شما برادر عزیز منم کاملا با نظر شما موافق هستم .شما از دید یک کارشناس دردمند در حوزه کتاب وکتابخوانی نظرات خود را بیان وفرصتها رو بیان فرمودید .امید وارم مسئولین محترم نهاد کتابخانه ها وهمه متولیان فرهنگ مخصوصا کتاب وکتابخوانی به این ضرورت اجتناب ناپذیر برسند .
سید
|
Iran
|
1397/03/06 - 22:51
0
2
نهاد در حوزه کودکان باید برنامه ریزی بهتری انجام دهد
محمدی
|
Iran
|
1397/03/06 - 22:50
0
3
با تشکر از اقای امیری
امیدواریم مدیران نهاد توجه به نیروی انسانی خودش را بعنوان منابع توسعه سازمانی بیش از پیش را مدنظر خود قرار دهند... و شایستگان را بر مصدر بنشانند...
مریم سپهوند
|
Iran
|
1397/03/06 - 11:23
0
2
حذف پیک شادی و جایگزینی آن با طرح داستان نویسی و داستان گویی در مدارس، طرح بسیار خوبی است. طرح هایی هم که نهاد در نظر گرفته خوب هستند. ولی واقعیت این است که تجهیزات فقط چند صندلی کودکانه و قفسه کتاب رنگ وارنگ نیست. به کتابداران علاقمند و عاشقی نیاز داریم که دغدغشون جذب مخاطب و به ویژه کودک و نوجوان به کتابخانه باشد. کتابدارانی که خود را به نشستن پشت میز امانت و خمیازه کشیدن عادت ندهند. مثل فروشنده ای که اگر جنسش رو نفروشد شب گرسنه می خوابد و از ترس ترس این موضوع هر تلاشی رو برای جذب مشتری به کار می بند؛ کتابدار هم باید به گونه ای باشد که اگر نتواند مراجعه کننده را جذب مطالعه کند، احساس نارضایتی داشته باشد.
کتابداری مانند خانم خراسانچی که کتابخانه حسینیه ارشاد را تبدیل به یک دانشگاه کوچک کرده اند.
کتابداری مانند خانم خدیجه کلهری که کتابخانه گتوند را به بهشت کودکان تبدیل کرده اند.
همکاران
|
Iran
|
1397/03/05 - 11:35
0
15
سلام آقای امیری خواه
خسته نباشید
طاعات و عباداتتون قبول انشاله
ما هم خوشحالیم که شما و "آقا سهند" از دست این پیک های نوروزی راحت شدید. :)
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: