کد خبر: 37482
تاریخ انتشار: شنبه, 21 مهر 1397 - 09:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

کتابخانه عمومی فضای اجتماعی مدرن

منبع : لیزنا
نصرت اله امیری خواه
کتابخانه عمومی فضای اجتماعی مدرن

 (لیزنا: گاهی دور گاهی نزدیک ۲۱7): نصرت اله امیری خواه، کتابدار کتابخانه‌های عمومی لرستان:  کتابخانه عمومی فضای اجتماعی مدرن فلسفه وجودی سازمان ها و نهادهای اجتماعی کارکردهای آشکاری است که بر عهده دارند. البته بر سازمان ها علاوه بر کارکردهای آشکار خود، کارکردهای دیگری مترتب است که به آن کار کرد پنهان می گویند. کارکرد آشکار نهادی مانند آموزش و پرورش "فرهنگ پذیری" و"جامعه پذیر کردن" افراد است و در ضمن این کار کرد (آشکار)، کارکردهای(پنهان) دیگری مانند ایجاد اشتغال، تحرک طبقاتی، نوآوری و تغییر در جامعه را نیز به وجود می آورد. کتابخانه هم به عنوان یک نهاد اجتماعی علاوه بر ارتقاء دانش عمومی، گسترش فرهنگ کتاب خوانی و... که به عنوان اهداف یا کارکردهای رسمی (آشکار) آن بیان شده است دارای کارکردهای نوظهوری است که آن را از یک فضای دربسته فرهنگی به یک فضای اجتماعی تبدیل می نماید.

طبق آمارهای ارایه شده، حدود سه درصد جمعیت کشور عضو کتابخانه های عمومی و مشارکتی کشور هستند. از این سه درصد، حدود یک درصد عضو فعال هستند(عضو فعال، به معنای عضوی است که در بازه زمانی کوتاه مدت سابقه امانت گرفتن کتابی را داشته باشد) و مابقی افرادی که به عضویت کتابخانه های عمومی در آمده اند (2 درصد جمعیت کشور) از خدمات جانبی کتابخانه های عمومی استفاده می نمایند.

از حدود دو درصد جمعیت کشور که عضو غیرفعال کتابخانه های عمومی هستند، بخش عمده ای از آن اعضائی هستند، که از سالن-های مطالعه استفاده می کنند. اعضائی که غالبا افراد پشت کنکوری (کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی) هستند و در ساعات کاری کتابخانه بصورت مرتب در کتابخانه حضور دارند.

اعضاء فوق الذکر در خلال این حضور و در تایم های استراحت با فراغ بال، با همنسلان خود به گفت و گو درباره مسائل مختلف درسی و غیردرسی می پردازند. گفت و گوهای کوتاه مدت و بعضا بلند مدت و البته مکرر!! که نشان دهنده اهمیت و جذابیت، این فضای گفت و گوئی است. عدم حساسیت به زمان و فراغ بالی در گفت و گوهای مشترک بین اعضاء، نکته کلیدی در تحلیل این کارکرد جدید کتابخانه ها، یعنی استفاده اعضاء از خدمات و فضاهای جانبی کتابخانه، بدون به امانت گرفتن کتاب در طول عضویت است.

در ادامه به زوایایی از علل این چرخش فرهنگی در نحوه استفاده از کتابخانه های عمومی اشاره می شود.

با کمرنگ شدن نقش کنکور (برای بخش زیادی از اعضا و خانواده ها)، کاهش رقابت در بین دانش آموزان (بواسطه صندلی های خالی فراوان در دانشگاه های آزاد و دولتی و علمی کاربردی و ...) کوچک شدن بعد خانواده، تغییر در ارزش ها و ساختار خانواده، فقدان یا ضعف نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد (با کارکرد ایجاد همگرایی بین افراد)، گسترش ارزش های فرد گرایانه و... اعضاء حضور در کتابخانه را نه به عنوان یک الزام و حتی نه به عنوان حضور در یک فضای رقابتی یا فرهنگی صرف، بلکه به عنوان یک تجربه جدید، تجربه ای آرامش بخش و از جنس خود می یابند و با تشکیل گعده های دوستانه و در گفت و شنفت های داوطلبانه و هر روزه، به دنبال فهم یا فهم های مشترک از انسان، اجتماع، هستی، مد و نوگرایی، ظاهر آرایی، تناسب بدنی و... هستند و می کوشند فرهنگ خاص خود را تولید و بازتولید نمایند.

با توجه به نکات فوق مبنی بر تغییر ارزش ها و ساختارهای اجتماعی و استفاده بخش عمده ای از اعضاء از خدمات جانبی کتابخانه-های عمومی می توان ادعا کرد کارکرد غالب، کتابخانه¬های عمومی در یک دگردیسی تغییر یافته است. به بیان دیگر نحوه استفاده و بهره مندی اعضاء از کتابخانه عمومی تغییر کرده است و کتابخانه عمومی به یک فضای "گفت و گوئی" و فضایی برای "مفاهمه" تبدیل شده است. کتابخانه عمومی به فضائی برای دیدن و دیده شدن تبدیل شده است. کتابخانه عمومی به فضایی برای تمرین صحبت کردن، شنیدن و شنیده شدن تبدیل شده است. کتابخانه عمومی به فضائی جهت استانداردسازی هنجارهای اخلاقی جوانان از طریق گفت و گو تبدیل شده است. کتابخانه عمومی به فضائی برای شکل گیری ارزش های زیبایی شناسانه مشترک تبدیل شده است. کتابخانه عمومی به مکانی برای بازنمائی های هویتی تبدیل شده است. کتابخانه عمومی به فضائی برای اشتراک گذاری افکار و آرمان های نسل جوان تبدیل شده است. کتابخانه عمومی به مثابه یک فضای اجتماعی مدرن شده است. 

فاطمی
|
iran
|
1397/07/30 - 10:42
0
6
واقعا تحلیلی بسیار قشنگیه
در کتابخانه های ما اینقدر که اعضاء بخصوص خانم ها در طول شیفت با همدیگه صحبت میکنن، واقعا درس نمی خونن... جنس صحبتاشون هم از جنس حرفای خصوصیه... بنظرم نویسنده درست گفته اند، وقتی جا برای زدن برخی حرفا در خانواده نباشه، و جامعه آموزش مهارت های عاطفی، ارتباطی و فرهنگی نداده باشه.... میشه همین. یک وضعیتی که در اون افراد هم سن و سال میشن مرجع و مشاور دوستانشون..
ممنونیم از لیزنا
کتابدار
|
Iran
|
1397/07/28 - 08:42
7
1
با تشکر از همکار گرامی
بزرگی می گوید (با این مضمون) وقتی نمی دانی می خواهی به کجا برسی، انتظار داری به کجا برسی...
یعنی وقتی هدف خاصی را دنبال نمی کنی انتظار داری به چه چیزی برسی. به نظر بنده این مطلب صرفا یک رویا و خوشبینی کتابدارانه است و بس. چرا که حتی برای رسیدن به یک فضای گفتگوی ساده هم برنامه ریزی لازم است تا چه رسد به کارکردهایی که شما عنوان نموده اید. اینکه مردم جدای از درس صرفا برای گفتگو بیایند فاصله ای بس دور و دراز میان این گفته و واقعیت مشاهده می شود...
رسول صارمی
|
Iran
|
1397/07/27 - 23:34
2
3
درود بر برادر عزیزم
مثل همیشه مطالب رسا و پویا.
البته برای کسانی که درک مطالب شما رو ندارن شرمسار هستم
. اکنون که نسل جوان امروزی به قول شما گفتگوهای خودمانی را در محیط کتابخانه انجام می دهند می بایست دست اندرکاران ذیربط به فکر باشند که امیدوارم حرف ها و مطالب شما دلسوز واقعی کتاب و کتاب خوانی را شنیده و عمل به انجام کار نمایند. انشاالله
مریم کشوری
|
Iran
|
1397/07/24 - 09:30
0
8
آقای امیری خواه
همکار محترم با تشکر از شما و مطالب ارزشمندتون
بنده شخصا همیشه نوشته های شما رو دنبال می کنم و تلاش برای بهبود وضعیت، احساس مسئولیت در قبال کتابخانه های عمومی، و یافتن روزنه ای برای رشد مشخصه بارز نوشته های شماست. به عنوان یک همکار و هم رشته از شما تشکر می کنم.
تبدیل کتابخانه به مکانی امن برای گفتگو و تبادل نظرات، در کشورهای توسعه یافته همیشه یکی از کارکردهای کتابخانه بوده است همانطور که جنابعالی استحضار دارید کتابخانه های ما -دست کم در حال حاضر- با این وضعیت فاصله بسیار دارند. این مطلبی که فرمودید نیاز به تغییر در خیلی مسائل دارد. امیدوارم شرایط کتابخانه های عمومی ما نیز روزی به این وضعیت آرمانی برسد. متشکرم
همکار
|
Iran
|
1397/07/23 - 14:05
0
9
با عرض سلام
به نظر می آید آنچه که در این مطلب ذکر شده است حکایت از یک خوشبینی دارد که در ذهن نویسنده است؛ بنظر می آید کتابخانه های عمومی از رسالت اصلی خود که ارائه اطلاعات و منابع به تمام اقشار جامعه است فاصله گرفته و اصلا کارکرد اجتماعی خود را از دست داده است. آنچه که شما به آن اشاره کرده اید واقعا می تواند نقطه قوتی برای کتابخانه های عمومی باشد؛ اینکه استانداردسازی ارزشها در کتابخانه ها انجام می شود؛ بنظر می رسد فقط در لفط است و در عمل با توجه به بافت فرهنگی که اعضا و متقاضیان استفاده از سالن مطالعه دارند بسیار بعید بنظر می رسد.
به هر حال امیدواریم که اینگونه باشد که شما می فرمایید.
حامد رضایی
|
Iran
|
1397/07/23 - 09:32
1
10
با سلام خدمت دوست عزیزم جناب آقای امیری خواه؛
خوشبینی حضرتعالی در مطالب بالا قابل تحسین است؛ ولی از نظر این حقیر کتابخانه های عمومی با سیاست های بعضاً اشتباهی که از حدود سال 1387 به بعد در پیش گرفت نه تنها کارکرد آشکار خود را از دست داده است که تقریبا کارکرد به قول شما پنهان شاخصی هم ندارد، فضای بسته کتابخانه های عمومی و عدم توجه به مخاطبین کتابخانه ها، ضربات مهلکی بر پیکر نحیف جامعه کتابخوان ما زده است.
همه ما می دانیم علت مراجعه اعضای کتابخانه بیش از امانت کتاب، جهت استفاده از سالن های مطالعه است؛ البته اینجانب به هیچ وجه مخالف این کارکرد کتابخانه های عمومی نیستم بلکه وجود قرائت خانه ها را بخش ضروری کتابخانه های عمومی می دانم.
قطبی
|
Iran
|
1397/07/22 - 20:57
2
18
با سلام و تشکر از نگاه عمیق و تحلیلانه آقای امیری خواه
تغییر کارکرد بادشده الزامات خاص خود را می طلبد
این بار کتابخانه از یک مرکز خدماتی به نهادی واقعا اجتماعی دگردیسی یافته است
ضروری است ما هم چشمان خود را باز بگذاریم
مریم عباسی
|
iran
|
1397/07/22 - 14:01
2
7
سلام خدمت برادرگرامی
مطالب بسیار ارزشمندی بود متشکرم
کتابدار
|
iran
|
1397/07/22 - 13:59
1
2
با سلام خدمت برادر عزیز آقای امیری خواه
ضمن تشکر از مطالب خوبتون من هم این مطالب رو به عینه در محوطه کتابخانه مشاهده کردم اما متاسفانه یک خطر هم جوانان رو تهدید میکنه اونم اینکه همه افراد رفتار درستی ندارند که در همین روابط اجتماعی قابل انتقاله مثل داشتن روابط برخی دختران با جنس مخالف و توصیف آن برای سایر دوستان و یا سیگارکشیدن جوانان در محوطه کتابخانه که امیدوارم فکری به حال اینگونه رفتارها بشود چون این رفتارها ضد فرهنگن و وجود این رفتارها اصلا زیبنده مکان فرهنگی چون کتابخانه عمومی نیست.
باران
|
Iran
|
1397/07/22 - 09:08
1
5
سلام ممنون از مطالب شما
رامین
|
iran
|
1397/07/22 - 08:11
1
14
... با فقدان یا ضعف نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد (با کارکرد ایجاد همگرایی بین افراد)، گسترش ارزش های فرد گرایانه و... اعضاء حضور در کتابخانه را نه به عنوان یک الزام و حتی نه به عنوان حضور در یک فضای رقابتی یا فرهنگی صرف، بلکه به عنوان یک تجربه جدید، تجربه ای آرامش بخش و از جنس خود می یابند ....
کتابدار
|
Iran
|
1397/07/21 - 22:41
1
15
واقعا کارکرد کتابخانه ها عوض شده.... مسئولین باید این دگردیسی رو به قول آقای امیری خواه به رسمیت بشمارند
لیلی حمیدی
|
Iran
|
1397/07/21 - 22:39
1
11
با تشکر از آقای امیری
واقعا تصویر زنده ای از حال و روز کتابخانه های کشور ترسیم کردند....
بسیار ممنونم
كتابدار نهادي
|
Iran
|
1397/07/21 - 16:51
11
4
با سلام
آقاي اميري خواه عزيز
مي شه بفرماييد چطوري به اين نتيجه رسيديد كه كتابخانه عمومي يك فضاي اجتماعي مدرن شده ؟؟؟
پاسخ ها
امیری خواه
| iran |
1397/07/22 - 11:47
با سلام
عرض بنده این است :
درسته ساختمان کتابخانه همان کتابخانه است، اما مردم یا به عبارت بهتر کاربران یا اعضاء کتابخانه، باعث دگردیسی در کارکرد کتابخانه شده اند! یعنی کتابخانه تبدیل شده است به یک فضا، که در آن امکان های مختلفی از جمله فضای امنی جهت گفتگو و بیان حرفهای مختلف و متنوعی بین همنسلان شده است(بدلایل فوق). این فضاهای مشارکت جویانه و فضاهای که میاد نیروهای رو به صورت غیر رسمی منسجم و هدفمند در جهت توسعه یک جامعه میکنه، رسالتیه که بر عهده سازمان های غیر دولتی است . حالا در غیاب این نهادها و سازمان ها(غیر دولتی) کتابخانه بار عمده ای از این نیاز به گفتگوها و همنشینی را برعهده گرفته، درست مثل کافی شاپ یا سینما
این همون مدرن شدن کتابخانه های عمومی است. یعنی بخش عمده ای از اعضاء کتابخانه در طول سال یک کتاب هم امانت نمی برند ولی همیشه از فضای کتابخونه استفاده میکنند به خاطر جذابیتش و بخاطر اینکه میتونن با همنسالانشون دغدغه هاشونو بیان کنند.
امیدوارم تونسته باشم مطلب رو به درستی بیان کرده باشم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: