کد خبر: 28908
تاریخ انتشار: شنبه, 27 خرداد 1396 - 12:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

جلسه هیأت مدیره انجمن و دومین نشست دبیران کنگره سوم برگزار شد

منبع : لیزنا
دومین جلسه دبیران کنگره سوم متخصصان علوم اطلاعات ایران همراه با جلسه هیات مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران عصر روز یکشنبه 21 خرداد ماه سال جاری در محل مرکز آموزشی نوید صالحین برگزار شد.
جلسه هیأت مدیره انجمن و دومین نشست دبیران کنگره سوم برگزار شد

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، در این جلسه که با حضور همه اعضای هیات مدیره انجمن و تعدادی از بازرسان، مشاوران و همکاران انجمن و دبیران نشست‌های کنگره سوم متخصصان علوم اطلاعات ایران برگزار شد، حاضران پیرامون هرچه بهتر برگزار شدن کنگره سوم با استفاده از تجربه‌های برگرفته از دو کنگره قبلی بحث و گفتگو کردند.

در ابتدا ابراهیم عمرانی دبیر اجرایی کنگره، درباره اهداف و برنامه‌های کنگره سوم و روند پیشرفت کارها توضیح داد. وی به موضوع آماده‌سازی و انتشار مجموعه مقاله‌ها و نشست‌های کنگره دوم اشاره کرد و گفت تلاش مجموعه همکاران کنگره این بود کتاب تا زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده و عرضه شود که این امر محقق شد.

وی همچنین در گزارش خود گفت نکته دیگری که برای دست‌اندرکاران کنگره اهمیت داشت، ارزیابی کنگره و تحلیل و ارائه نتایج آن بود که این امر نیز در حین برگزاری کنگره انجام و نتایج نیز بلافاصله پس از اتمام کنگره تحلیل و تنظیم شد که برای استفاده از نتایج آن در اختیار دبیران کنگره سوم قرار گرفته است.

تهیه نظام‌نامه کنگره در راستای برنامه‌ریزی بهتر کنگره و ضابطه‌مند نمودن آن، از دیگر مواردی بود که دبیر اجرایی کنگره به آن پرداخت و گفت مطابق این نظام‌نامه که به تصویب هیات مدیره انجمن رسیده است، کمیته راهبری کنگره تشکیل شده و شورای سیاستگذاری نیز در این نظام‌نامه پیش‌بینی شده است که ترکیب اصلی آن نمایندگان ذینفعان کنگره و هدف اصلی آن حمایت از کنگره و یاری رساندن به تنظیم خط مشی‌ها و اهداف کلان کنگره است.

عمرانی در پایان گزارش خود، تاکید کرد که مطابق بحث‌هایی که در هیات مدیره انجمن و کمیته راهبری صورت گرفته است، رویکرد اصلی کنگره گردآوردن حرفه‌مندان و استادان و دانشجویان رشته و حرفه و بهره‌گیری از ایده‌ها و تجربه‌های حرفه‌مندان است.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: کنگره متخصصان علوم اطلاعات متعلق به همه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، کتابداران، آرشیویست‌ها، موزه‌داران، دانشجویان و کسانی است که با اطلاعات و جنبه‌های مختلف آن سروکار دارند و از همه دست‌اندرکان دعوت کرد تا در ارکان مختلف کنگره حضور یابند و خود مجری برگزاری کنگره باشند.

عمرانی از تغییرات در شیوه های برگزاری صحبت کرد و افزود: کمیته ها خودشان برنامه ها را آماده می کنند و اگر تا پایان مهر آماده شده بودند امسال برگزاری هم دارند و در غیر این صورت به سال بعد موکول می شود. بنابراین در این تاریخ هیچ محدودیتی برای تشکیل کارگروهها نداریم و کارگروههای تازه هم می توانند حضور پیدا کنند.

بر این اساس حاضران پیشنهادهایی برای توسعه کنگره و داشتن گروههای مطالعاتی در مسایل دیگر هم پیشنهاد کردند،‌مانند کارگروه ساختمان و تجهیزات، و کارگروه مطالعه و خواندن.

در ادامه نشست نکته دیگری که عنوان شد،‌ توجه دادن دبیران به این نکته بود که اگر در نشست‌های خود از مسئولی از سازمانی خاص دعوت می کنید، یادتان باشد،‌ ایشان را دعوت نمی‌کنید که به مسایل حاکمیتی و سازمانی خود پاسخ بدهد،‌ ایشان از این لحاظ دعوت می شوند که برخی مسایل را بشنوند و از نظر علمی مساله ای بررسی شود و شاید به جواب هم نرسیم ولی طرح مساله خواهیم کرد ولی جنبه های علمی و دادن ایده و نوآوری برایمان مهمتر است.

در ادامه پیشنهاد شد از تجربه‌های ایفلا و بخش‌بندی کنگره بیشتر استفاده شود، کاستن از تمرکز در کنگره تا حد امکان و استفاده از مطالب در قالب‌های متفاوت، بحث و بررسی شد.

همچنین حاضران سهم شهرستان‌ها در برگزاری کنگره را مطرح کردند که پس از بحث و بررسی اعلام شد:  از همین امسال که برای نشست‌ها کمیته و کارگروه تعریف شده می توانیم مشارکت حد اکثری از شهرستانها را بگیریم و دانشگاهها،‌ استادان، و خبرگان شهرستانها را نیز به کمک بگیریم. جلسات می توانند مجازی باشند ولی چیزی که مهم است مشارکت است.

استراتژی‌محور کردن کنگره و تعیین اهداف مشخص به منظور تسهیل در ارزیابی کنگره و سنجش میزان موفقیت آن پیشنهاد دیگری بود که از سوی کمیته برنامه‌ریزی و بهبود مستمر انجمن داده شد.

برگزاری کارگاه‌های موضوعی مرتبط با کنگره به عنوان برنامه‌های جنبی کنگره نیز مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد کمیته ها از داشتن کارگاه خبر بدهند. تذکر داده شد که کارگاهها از نوع کیفی باشد و فقط برای دادن برگه شرکت کارگاهی تشکیل نشود و ارزیابی هم داشته باشد. 

در پایان جلسه دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی طی سخنانی با تشکر از زحمات و تلاش‌های همکاران، بر ضرورت جلب هر چه بیشتر مشارکت متخصصان و اساتید دانشگاه تاکید کرد.

دکتر رضایی شریف آبادی از کمبود مشارکت حداکثری همه دانشگاهها در کنگره های پیشین انتقاد کرد و به عنوان دبیر علمی کنگره خواستار گسترش ارتباطهای دبیران کمیته ها و کارگروهها با همه دانشگاههای کشور شد.

سید ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی کنگره،  با تاکید بر درست بودن انتقاد دکتر رضایی شریف‌آبادی بیان کرد: سالهای گذشته هم همه تلاش خودمان را برای این کار بکار بردیم و برای کنگره سوم هم تلاش بیشتری می کنیم تا همکاری بیشتری بگیریم.

پس از اتمام جلسه، حاضران با افطاری و شام که با دعوت و میزبانی شخصی دکتر فریبرز خسروی رئیس انجمن صورت گرفته بود پذیرایی شدند.

 برخی اعضای حاضر در این نشست پیشنهادهای اولیه خود را برای کنگره امسال اعلام کردند که ممکن است این عنوان‌ها نهایی نباشند و بعد از نشکیل کارگروه‌ها و بحثهای داخلی این عنوان‌ها تغییر کند که به آگاهی عموم رسانده خواهد شد. 

 

 دکتر فریبرز خسروی (رئیس انجمن)

 دکتر سعید رضایی شریف آبادی (دبیر علمی): نشست افتتاحیه: حفظ و اشاعه میراث مکتوب،‌میراث دیجیتال؛

سید ابراهیم عمرانی (دبیر اجرایی)

 دکتر ابراهیم افشار؛ مشاور هیات مدیره

 فرامرز مسعودی (مسئول کمیته برنامه‌ریزی و بهبود مستمر انجمن): مدیریت کیفیت اطلاعات: مدیریت کیفیت خدمات اطلاعاتی: فرایندهای نگهداری، شاخص ها و استانداردها ؛

 کاظم حافظیان رضوی؛ مشاور هیات مدیره

 فاطمه مرتضایی فرد (کارگروه کتابخانه‌های کودک و آموزشگاهی)؛ سال جاری به کتابخانه های کودک اختصاص خواهد داشت ولی موضوع دقیقتر اعلام خواهد شد.

 دکتر محسن حاجی زین العابدینی (بازرس انجمن)؛

مهرناز خراسانچی (مسئول کمیته روابط عمومی)؛

 دکتر امیر رضا اصنافی (مسئول کمیته آموزش انجمن)؛

 دکتر داریوش مطلبی (‌کارگروه نشر)؛ مسایل نشر مجلات تخصصی؛

 دکتر داریوش علیمحمدی (کارگروه کتابخانه‌های دانشگاهی): محورهای مختلفی را طرح کردند از جمله مشکلات تجمیع کتابخانه ها در دانشگاهها، همکاری بین کتابخانه های دانشگاهی، ولی در کارگروه تصمیم می گیرند و اعلام خواهد شد؛

 دکتر محمد زره ساز (مسئول کمیته پژوهش انجمن)؛

 دکتر رضا رجبعلی بگلو (مسئول کمیته انتشارات و بازاریابی انجمن)؛

 دکتر مهدی شقاقی (کارگروه کتابخانه‌های عمومی): موضوع بعد اعلام می شود؛

گیتی حیدری (کارگروه کتابخانه‌های تخصصی)؛

 دکتر غلامرضا عزیزی (کارگروه آرشیو)؛

 دکتر سمیه سادات آخشیک (کارگروه سواد اطلاعاتی)؛

 مصطفی امینی (مسئول کمیته نوآوری و فناوری): حکمرانی داده ها در کسب و کارهای محتوامحور؛

 خانم مهسا پورحقانی (کارگروه مطالعات صنفی)؛ موضوع بعد اعلام می شود

 خانم ملیحه دُرخوش (کارگروه سازماندهی اطلاعات و دانش): موضوع بعد اعلام می شود؛

 پریسا پاسیار (بازرس انجمن و کارگروه دانشجویان و دانش‌آموختگان)موضوع بعد اعلام می شود؛

رضا شهرابی؛ کارگروه کتابداری ملی و کتابخانه ملی: موضوع بعد اعلام می شود؛

نسا رضایی (مسئول وب‌سایت انجمن)؛

 

دبیران کارگروه که با اطلاع قبلی حضور نداشتند و نامشان اعلام شد به شرح زیر هستند:

 نازلی یزدی زاده (کارگروه اطلاعات سبز): موضوع بعد اعلام می شود؛

فرحناز سلطانی (کارگروه مسایل دانشجویان و دانش‌آموختگان: موضوع بعد اعلام می شود؛

 محمد رضا بهزادی (کارگروه موزه ها و مسایل آن): موضوع بعد اعلام می شود؛

 عبدالرسول خسروی از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (کارروه کتابداری پزشکی): موضوع بعد اعلام می شود؛

پروانه مدیر امانی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد: مشاور کمیته راهبری 

 میهمانان ویژه: مریم پاکدامن و حامد علیپور حافظی 

فاطمه ر
|
Iran
|
1396/03/27 - 14:42
0
1
دبیران کارگروه ها را برچه اساس انتخاب می کنید؟ آیا براساس میزان تخصصشان هست یا اینکه صرفا چون در دسترس هستند!!!!!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: