کد خبر: 31951
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 09 آذر 1396 - 11:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

«باغ خبوشان» به فرهنگ و هنر قوچان می پردازد

منبع : لیزنا
در رونمایی از مجله فرهنگی هنری «باغ خبوشان» به جنبه پژوهشی مقالات این نشریه اشاره شد.  
«باغ خبوشان» به فرهنگ و هنر قوچان می پردازد

به گزارش خبرنگار لیزنا جلسه رونمایی از فصلنامه «باغ خبوشان» با حضور محمد معین‌فر؛ سردبیر مجله، قدمعلی سرامی؛ منتقد و پژوهشگر و ناصر رحیمی؛ نویسنده و پژوهشگر در سرای اهل قلم خانه کتاب روز چهارشنبه، هشتم آذرماه برگزار شد. 

«باغ خبوشان» فصلنامه فرهنگی هنری به سردبیری محمد معین فر و مدیرمسئولی هما معین‌فر به فرهنگ و هنر قوچان و خراسان می‌پردازد. این نشریه با مقالات ادبی، پژوهشی، نقد، شعر و داستان سعی در شناساندن هنر، فرهنگ و مفاخر قوچان و خراسان به علاقه‌مندان فرهنگ و هنر دارد. هر شماره از این نشریه بخشی به نام ارج‌نامه را شامل می‌شود که به فعالیت‌های یک هنرمند به صورت اختصاصی می‌پردازد. 

نشریه‌ای مانند «باغ خبوشان» پیش از این در منطقه وجود نداشت

معین فر در ابتدای جلسه بیان کرد: من 30 سال در آموزش و پرورش کار کردم و بعد از بازنشستگی به دنبال این بودم که چگونه می‌شود در منطقه یک حرکت فرهنگی موثر را ایجاد کرد. تنها راهی که به نظرم رسید چاپ چنین مجله‌ای بود. تا کنون در تاریخ منطقه نشریه‌ای با این محتوای فرهنگی نداشتیم. 

وی افزود:. پیش از شروع کار این نشریه، کار چند مجله را در مورد قوچان شناسی شروع کرده بودیم. بعد از چند شماره به این نتیجه رسیدم که مسیری که دلخواه من است طی نمی‌شود و به همین منظور «باغ خبوشان» را راه اندازی کردیم. در سال 1394 مجوز این نشریه‌ را به نام فرزندم هما معین‌فر گرفتم. در پاییز 94 اولین شماره به چاپ رسید.

معین‌فر به مشکلات فروش نشریه حتی در شهر قوچان اشاره کرد و گفت: من می خواستم  شماره اول را  3 هزار نسخه چاپ کنم. ابتدا هزار و 500 نسخه چاپ کردم ولی فقط 50 نسخه فروش رفت و دوباره چاپ نکردم. 

وی درباره وبسایت و نسخه الکترونیک مجله توضیح داد: بعد از دو سال شارژ کردن وبسایت  به دلیل دشواری در پرداخت هزینه، نسخه الکترونیک را کنار گذاشتیم تا فقط روی نسخه فیزیکی آن تمرکز کنیم. 

سردبیر نشریه «باغ خبوشان» مطرح کرد: علاقه مندان در تهران می‌توانند این نشریه را از کتابفروشی «جوانه طوس» در خیابان انقلاب تهیه کنند. 

نظام دیجیتال به کتاب خدمت می‌کند 

قدمعلی سرامی صحبت‌هایش را به آینده نشر کاغذی و دیجیتالیته شدن اطلاعات اختصاص داد. وی عنوان کرد: ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که زیست ما دیجیتالیته شده است و ما نمی‌توانیم از هجوم دیجیتالیته بگریزیم. رسانه‌های دیجیتال نمی‌گذارند که رسانه‌های کاغذی کارایی گذشته خود را داشته باشند. 

وی به نکات مثبت دیچیتالیته شدن اطلاعات اشاره کرد و گفت: امروزه دیگر نیاز نیست که ما یک انبار پر از کتاب و مجله داشته باشیم. همه اطلاعات را می‌توانیم در جیبمان جای دهیم. من به سردبیر باغ خبوشان پیشنهاد می‌کنم از رسانه‌های دیجیتال بهره ببرند چون تحقق اهدافشان بدون آن ممکن نیست.  

این پژوهشگر خدمت دیگر دیجیتالیته شدن اطلاعات را خودانتشاری عنوان کرد و ادامه داد: اگرچه در ظاهر نظام دیجیتال به کتاب لطمه زده است ولی در معنا دسترسی مردم به کتاب بیشتر شده است. 

پرداختن به لهجه‌ها و گویش‌های فارسی از نکات بارز این نشریه است

ناصر رحیمی، دیگر منتقد حاضر در جلسه به محتوای فصلنامه پرداخت و ویژگی‌های آن را مطرح کرد. وی «باغ خبوشان» را از مجله‌های چند موضوعی با مخاطب عام خواند و گفت: با این که این مجله برای مخاطبان عام فرهنگ و ادب طراحی شده، ولی پژوهش‌هایی نیز در آن ارئه می‌شود که برای محققان اطلاعات قابل استناد دارد. 

وی کتاب و مجله را دو ابزار رساندن فکر و فرهنگ به مخاطبان دانست که با وجود ابزارهای دیگری که در زمانه ما وجود دارند هنوز برای کسانی که به دنبال فکر و اندیشه هستند مفید واقع می‌شوند. 

رحیمی افزود: از امتیازات مجله این است که دستاوردهای پژوهندگان فرهنگ و هنر را زودتر به دست مخاطب می‌رساند و برای پدیدآورندگان آثار هم این امکان وجود دارد که در هر شماره فقط یک اثر را به چاپ برسانند. این باعث می‌شود که در هر شماره نوع و میزان تاثیرگذاری اثر را بسنجند و از مخاطب نظر بگیرند. 

 این پژوهشگر یکی از کارهای مهم این نشریه را پرداختن به زبان فارسی با لهجه‌ها و گویش‌های محلی عنوان کرد و گفت: بسیاری از لهجه‌ها و گویش‌ها در حال فراموش شدن هستند. نسل جوان به آرامی به لهجه کلان‌شهرها صحبت می‌کند. در این مجله به تاریخ زبان فارسی و آواها پرداخته می‌شود که کار بسیار مهمی است. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: