کد خبر: 32220
تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 آذر 1396 - 13:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

پورتال یکپارچه کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران رونمایی شد

منبع : لیزنا
مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه رونمایی از پورتال یکپارچه این کتابخانه، درباره فعالیت های انجام گرفته و برنامه ریزی برای استانداردسازی اولین کتابخانه سبز توضیح داد.
پورتال یکپارچه کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران رونمایی شد

در این برنامه لیلا نعمتی انارکی، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: این کتابخانه از سال ۱۳۵۲ آغاز به کار کرد و با حدود دو سال فاصله گروه کتابداری پزشکی شکل گرفت. در راستای حرکت بسوی دانشگاه های نسل سوم و چهارم کتابداران و کتابخانه‌های تعالی گرا و دانش مبنا می توانند به عنوان موتور محرکه نقش آفرینی نمایند.

وی ادامه داد: در عصر حاکمیت داده ها، مدیریت، انتقال، تحرک و به اشتراک گذاری دانش به وسیله فعالیت هایی صورت می گیرد که در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی انجام می شود.

برنامه ریزی برای استانداردسازی اولین کتابخانه سبز و دوستدار طبیعت

نعمتی درباره فعالیت های انجام شده از سال ۱۳۹۳ تاکنون (بسترسازی و زیرساخت ها) گفت: مدیریت بهینه زیرساخت های فنی، امنیتی و شبکه کتابخانه مرکزی؛ مدیریت بهینه منابع با تغییر برخی از فرآیندهای کتابخانه ای (خرید متمرکز برای کتابخانه های دانشگاه در سال ۱۳۹۶) و خلق ارزش افزوده جهت بهسازی امور کتابخانه ها، یکپارچه سازی فعالیت ها در سطح کتابخانه مرکزی و کتابخانه واحدهای تابعه دانشگاه، پورتال تعاملی با ویژگی های منحصر به فرد کتابخانه های هزاره سوم مطابق با استانداردهای جهانی و غیره از جمله اقدامات انجام گرفته است.

وی  همچنین تشکیل هسته مرور سیستماتیک توسط کتابداران ورزیده دانشگاه، تشکیل خدمات ارائه مشاوره کتاب درمانی و اطلاع درمانی، تشکیل تیم تخصصی حلقه پژوهشی، راه اندازی سالن چند منظوره آموزشی، تشکیل تیم کتابداران پژوهشی در سطح دانشگاه و غیره را از فعالیت های انجام شده در زمینه بسترهای پژوهشی و خلق ارزش برشمرد.

مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین اعلام کرد: تعدادی از فعالیت های برنامه ریزی شده در حال انجام مثل مدیریت دانش یکپارچه در سطح وب سایت کتابخانه ها، تولید محتوای آموزشی حوزه سواد سلامت و اشاعه آن، راه اندازی نظام خدمات کتابخانه مرکزی توسط اپلیکیشن موبایل و سایر شبکه های علمی، برنامه ریزی در راستای استانداردسازی اولین کتابخانه سبز و دوستدار طبیعت امسال و تعدادی دیگر در سال ۹۷ رونمایی خواهند شد.

کتابخانه مرکزی برگی زرین در تاریخ دانشگاه علوم پزشکی ایران

در ادامه مسعود ناصری پور رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: کتابخانه مرکزی اولین سازه‌ای است که در بدو شکل گیری این دانشگاه شروع به کار کرد و به خاطر امکانات فیزیکی و منابع غنی از کتاب ها برگ زرینی در تاریخ دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

وی ادامه داد: باید راهی را پیش گیریم که محققان و پژوهشگران بتوانند در هر ساعت و لحظه به تمامی امکانات و منابع دسترسی داشته باشند. از آنجاکه کتابخانه مرکزی یکی از نقاطی است که به قوت دانشگاه کمک می کند باید بتوانیم کیفیت این امکانات و فضای مناسب را بالاتر ببریم.

ناصری پور ضمن تاکید بر ادامه مسیر حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه های نسل سوم اظهار داشت: دانشگاهی زنده و پویا است که آزمایشگاه ها و کتابخانه های آن تا دیروقت فعال باشند و دانشجویان، محققان و اعضای هیات علمی از آن بهره گیرند.

ثروت اندوزی همراه با رفع نیازهای کتابخانه ای با استفاده از روش خرید کتاب متمرکز

سپس محسن حاجی زین العابدینی به ایراد سخنرانی پرداخت و درباره گزارش خرید متمرکز توضیحاتی را ارائه کرد. او گفت: خرید کتابی که به صورت سنتی در دانشگاه ها انجام می گیرد به این شکل است که در ایام نمایشگاه کتاب به سرعت خریداری و بودجه مورد نظر برای این کار خرج می شود، اما خرید آگاهانه و هوشمند با برنامه صورت می گیرد و در شرایط محدود انجام نخواهند شد.

وی ادامه داد: علاوه بر تمام مزایای خرید کتاب از نمایشگاه کتاب، معایبی همچون خرج بودجه مدنظر در شرایط محدود وجود دارد؛ اما در دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن برنامه ریزی و رایزنی ها قرار شد که از بودجه متمرکز استفاده بهینه شود تا در این صورت با اخذ تخفیف از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه بتواند در مسیر ثروت اندوزی قرار گیرد.

حاجی زین العابدینی عنوان کرد: نیازسنجی، اخذ تاییده برای خرید کتاب های موردنیاز، سازماندهی و آماده سازی منابع و سپس اقدام به خرید متناسب با بودجه از اتفاقات مهمی بود که برای خرید متمرکز صورت گرفت.

در این بخش کامکار گزارش تکمیلی مجموعه سازی و خرید، سازماندهی و آماده سازی کتاب های فارسی و غیرفارسی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۹۶ را ارائه کرد و گفت: تخفیف مناسب به خاطر خرید یکپارچه و کلی، جلوگیری از خرید تکراری به خاطر سفارش و خرید یکپارچه، جلوگیری از هزینه های جانبی، رفع مشکلات دوری راه نمایشگاه (به ویژه که در شهرآفتاب برگزار شد) وغیره را از دلایل انتخاب خرید متمرکز بیان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سود حاصل از خرید متمرکز منابع دانشگاه بیشتر از مجموع بودجه برخی از دانشگاه ها است، گفت: خرید متمرکز باعث شده که بودجه فقط مخصوص کتاب خرج شود و نه در زمینه های دیگر.

کامکار با اشاره به این شیوه اقدام عنوان کرد: با توجه به بررسی های مختلف به عمل آمده بهترین راهکار، تحویل منابع براساس قیمت پشت جلد کتاب ها (هزینه ها از تخفیف ها تامین می شود) شناخته شد که کارگزار هیچ هزینه ای از دانشگاه دریافت نکند و از قیمت پشت جلد آثار هم ۱۰ درصد تخفیف درنظر گیرد. فرآیند خرید، حمل و نقل، سازماندهی، ورود اطلاعات در نرم افزار، آماده سازی و تحویل به واحدها را نیز برعهده بگیرد.

وی درباره مزایای خرید متمرکز تصریح کرد: دستیابی به گزارش ها و اشکالات خریدهای گذشته، آسیب شناسی و طراحی مدل خرید یکپارچه و غیره از جمله مزایای این نوع خرید هستند.

وی همچنین درباره کارگروه های اختصاص یافته به این امر هم توضیحاتی را اعلام کرد.

در ادامه این برنامه سید کاظم ملکوتی، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر تعامل بیشتر مسئولان و کارشناسان بخش های مختلف کتابخانه مرکزی و کتابخانه های دانشکده های وابسته تاکید کرد.

گفتنی است، طی این برنامه از پورتال یکپارچه کتابخانه مرکزی دانشگاه رونمایی شد و از کارشناسان و مسئولان کتابخانه های دانشکده ها، بیمارستان ها و مسئولان وزارت ارشاد، موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و موسسه خانه کتاب که در مسیر خرید متمرکز کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران را یاری کرده بودند با اهدای لوح تقدیر تشکر به عمل آمد.

 

خبرنگار : محیا معصومی
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: