کد خبر: 34919
تاریخ انتشار: شنبه, 19 خرداد 1397 - 09:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

با کتابداران(9)

فاطمه مشینی: آینده من بچه هایی هستند که به کتابخانه می آیند

منبع : لیزنا
فاطمه میشنی، مسئول کتابخانه دانشمند با تاکید بر اینکه رشته کتابداری قابلیت پیشرفت بسیاری دارد، توصیه کرد کسانی که اخلاق خوب و مهربان دارند و از حوصله زیاد برخوردارند وارد این رشته شوند.
فاطمه مشینی: آینده من بچه هایی هستند که به کتابخانه می آیند

به گزارش لیزنا، فاطمه مشینی، مسئول کتابخانه دانشمند 19 سال سابقه کار دارد و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه آزاد تهران شمال است. او درباره علاقه و آشنایی خود با این رشته گفت: از کودکی یک قفسه کتاب داشتم و به پدرم که کارمند بود می‌گفتم برایم کتاب بخرد. برای اینکه آن کتاب‌ها را نگه دارم آنها را با چسب زخم شماره میزدم. از همان بچگی به کتاب علاقمند بودم. عضو کانون فرهنگی شهر خودمان هم بودم. به کتابداری هم علاقه داشتم و این رشته را آگاهانه انتخاب کردم و اگر بخواهم ادامه تحصیل دهم رشته انتخابی من حتما همین رشته خواهد بود.

وی ادامه داد: از بدو ورودم به کتابخانه‌ها، در کتابخانه مرکزی پارک شهر مسئول قسمت مرجع شناسی بودم بعد از 7 سال کار در آنجا و خدمات زیادی که با همکارانم در آنجا داشتیم، دی ماه 1384 برای افتتاح کتابخانه دانشمند معرفی شدم. یک ماه فرصت داشتیم تا روز 22 بهمن ماه این کتابخانه را برای معرفی آماده کنیم. تمام تلاش خود را در این یک ماه به کار گرفتیم. حدود 2هزار 700 کتاب ورود اطلاعات و وارد مخزن شد. ابتدا با 3هزار کتاب شروع کردیم و الان 18هزار عنوان کتاب داریم.

مشینی با تاکید بر اینکه در این شغل داشتن اخلاق و صبر علاوه بر علاقه بسیار مهم است، گفت: پیشنهاد می‌کنم کسی که اخلاق خوب و مهربان دارد و از حوصله زیاد برخوردار است وارد این شغل شود. خصوصا اینکه در کتابخانه عمومی ‌از هر قشر افراد جامعه حضور می‌یابند. ما عضوی داریم که سواد چندانی ندارد و سیکل قدیم است، این شخص باید راهنمایی شود و این کار حوصله می‌خواهد. هر کسی حتی اگر مدرک دکتری داشته باشد اما از حوصله و اخلاق خوب برخوردار نباشد نمی‌تواند در کتابخانه به خصوص کتابخانه عمومی کار کند. ما می‌توانیم یک دانشمند کوچک باشیم چون از هر موضوعی کمی اطلاعات و تبحر داریم. بنظر من رشته کتابداری و اطلاع رسانی رشته خوبی است و اگر کسی بخواهد پیشرفت کند، این رشته قابلیت پیشرفت دارد.

وی افزود: اگر کتابدار نمیشدم قطعا دوست داشتم معلم شوم. هر دو رشته  کتابداری و معلمی با مردم در ارتباط است. من در ارتباط بودن با بچه‌ها را دوست دارم. تعداد اعضای کودک کتابخانه دانشمند با بزرگسال برابری می‌کند چرا که برای قشر کودک وقت می‌گذارم.

مشینی تاکید کرد: کتابدار یعنی کسی که کتاب بخواند و یا کتاب را بشناسد. من سعی می‌کنم ماهی حداقل یک کتاب را بخوانم. به نظر من کتابدار یعنی همان کتاب.

 

کتابخانه دانشمند در منطقه  16 و در محله خزانه واقع شده است. این کتابخانه بهمن سال 1384 تاسیس شده و نزدیک به 18هزار عنوان کتاب دارد. بخش نوجوان این کتابخانه مجزا است. بخش کودک آن بیش از 2هزار عنوان کتاب دارد. برنامه‌های مختلفی همانند کارگاه‌های ساخت اوریگامی و شاهنامه خوانی برای بچه‌ها برگزار می‌شود. همچنین در بخش داستان خوانی کتاب‌های جدید برای بچه‌ها خوانده می‌شود. در این برنامه هر مادری در هر روزی می‌تواند برای فرزندش و دیگر کودکان عضو کتابخانه کتاب بخواند. برای بزرگسالان نشست کتابخوانی برگزار می‌شود. در این برنامه هر ماه 6 نفر جمع می‌شوند و کتابی که خوانده اند را به بقیه معرفی می‌کنند. همچنین به مناسبت‌های مختلف نمایشگاه کتاب دایر می‌شود.

مشینی با بیان اینکه نوجوان‌ها می‌توانند کارهای پژوهشی خود را اینجا انجام دهند، افزود: ما حتی دو مرجع کتاب مخصوص نوجوانان داریم. نوجوانان در همه زمینه‌ها مثل ادبیات، علمی و علوم ترسناک که مورد علاقه آنها است فعالیت می‌کنند. حتی کارهای عملی خود را نیز می‌توانند اینجا انجام دهند. ما یک قفسه کاردستی داریم که ساخته‌های دست آنها مانند هواپیما و ماشین را در آن قرار داده ایم. حدود 850 عضو داریم که 400 نفر آنها کودک و نوجوان هستند. هدف من و همکارانم این است که بچه‌ها را علاقه مند کنیم تا بیایند به کتاب‌ها دست بزنند، آنها را بخوانند و با کتاب مانوس شوند.

به گفته وی کوچکترین عضو این کتابخانه نوزادی دو ماهه است و مسن ترین آنها حدود 80 سال سن دارد.

او درباره ارتباط کتابخانه دانشمند با نهادهای دیگر منطقه گفت: ما با مدارس اطراف، خانه مشق و درمانگاه همکاری داریم. شهرداری منطقه 16 واقعا ما را حمایت می‌کند. با کافه کتاب واقع در پارک شهربانو منطقه 16 در ارتباط هستیم و زمانی که دستوری برای برنامه ریزی جهت برگزاری کلاس‌های رنگامیزی یا نقاشی برای خردسالان و کودکان می‌آید، با این مراکز همکاری می‌کنیم.

ویی در مورد هدف و تلاش خود در این رشته گفت: آینده من همین بچه‌هایی هستند که اینجا می‌آیند. مثلا من عضوی دارم که الان پزشک است و از سال 1384 برای کنکور اینجا درس می‌خواند. هدفم این است که علایق مردم از خواندن کتاب رمان به سمت‌هایی مثل روانشناسی و دیگر حوزه‌ها هم برود. مردم این منطقه کمی محروم هستند. به همین دلیل سعی کردیم بچه‌های این منطقه را با دادن جایزه‌هایی مثل مداد و تراش تشویق به خواندن کنیم. اما بزرگترها بیشتر قشر تحصیل کرده هستند که کتاب می‌خوانند. مردم منطقه اگر واقعا تشویق شوند کتاب می‌خوانند. البته برخی هم به دلیل عدم دسترسی به تبلت و موبایل بیشتر به سمت کتاب کشیده می‌شوند.

 

زهرا خیرخواه، استاد دانشگاه و کارشناس امور فرهنگی شهرداری یکی از افراد فعال کتابخانه است. او گفت: 6 ماه است که عضو کتابخانه دانشمند هستم. از کتاب‌های اطلاعات عمومی، تاریخ، مذهبی، ادبیات و کتاب‌های نوجوان استفاده کرده ام. توانسته ام کتاب‌ها را به صورت داستان کوتاه یا خلاصه برای مجموعه خودمان بنویسم. ما در راستای فرهنگ کتابخوانی و تقویت کتابخوانی برای نوجوانان و بانوان از طریق کتاب‌های این کتابخانه و کتاب‌های دیگر، کتابچه‌های کوچکی را تهیه کرده ایم. همکاری کتابدارهای اینجا در این راه بسیار عالی است. کتابداران در خصوص کتاب‌هایی که تحویل می‌دهند و یا در مورد مشکلات و دیگر سوالات ما راهنمایی کامل را می‌کنند.

 

میلاد مرادی، 26 ساله و یکی از اعضای کتابخانه گفت: یک سال است که عضو کتابخانه هستم. این کتابخانه از لحاظ فضای معنوی، تنوع کتاب‌ها و محیط آرام در منطقه بی نظیر است و فضای سبز کافی دارد. طراحی آن طوری است که صدای بیرون را نمی‌شنویم. کتابدار‌ها تمام همکاری را با اعضا می‌کنند.

او در مورد چگونگی تشویق دیگر نوجوانان و کودکان برای حضور در کتابخانه گفت: این کار باید از مدارس شروع شود مثل اردو گذاشتن در کتابخانه.

آیناز  نعیمی، 8 ساله هم یکی دیگر از اعضای کتابخانه است. به گفته خودش او به اینجا می‌آید تا چیزهای زیادی یاد بگیرد. او و برادرش هفته ای چند بار به همراه پدر و مادر خود به این کتابخانه سر می‌زنند، از آن کتاب به امانت می‌گیرند و با دیگر بچه‌ها کتاب می‌خوانند.

 مشینی در پایان سخنان خود درباره نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: علیرضا مختارپور همیشه با همه کتابدارها همراه بود و از وقتی وارد نهاد شد به کتابدارها بسیار کمک کرد. وی خود عاشق کتاب است و در این زمینه هم هر کسی کاری کند، مشتاقانه به او کمک می‌نماید. نهاد خود را با علی رضا مختار پور شناخت. او خود واقعا کتاب خوان است و با اینکه رشته خود وی کتابداری نبوده، اما از همه کتابدارها جلوتر رفته است.

 

 

 

محسن زین العابدینی
|
Iran
|
1397/03/20 - 09:53
0
12
سلام
وجود چنین کتابداران مشتاقی باعث خرسندی است. برای خانم مشینی و امیراینانلو آرزوی موفقیت دارم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: