کد خبر: 37502
تاریخ انتشار: شنبه, 21 مهر 1397 - 15:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

طرح استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران معرفی شد

منبع : لیزنا
نشست معرفی استاندارد برنامه‌های کتابخانه عمومی 21 مهر ماه سال جاری در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.
طرح استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران معرفی شد

 به گزارش خبرنگار لیزنا، این برنامه 21 مهر ماه 1397 در آستانه روز جهانی استاندارد در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی و اعضای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد. در این برنامه اولین استاندارد از مجموعه استانداردهای طرح استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران که توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران با حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده است، معرفی شد.

مراسم در ساعت 10 صبح پس از پخش قرآن کریم و کلیپ فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص طرح استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران، آغاز گردید.

فاطمه پازوکی، رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ضمن خیر مقدم به حضار و معرفی میهمانان برنامه از سیامک محبوب مدیر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و ناظر طرح استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران دعوت به سخنرانی کرد.

سیامک محبوب سخنان خود را با توجه به رویکرد سنتی به کتابخانه و توجه به کتاب و ساختمان کتابخانه شروع کرد و در ادامه به اولویت طراحی استاندارد در زمینه برنامه‌ها و خدمات با توجه به جمعیت خدمت‌گیر پرداخت و در نهایت عملیاتی کردن استاندارد‌ها را در کتابخانه‌ها مهم برشمارد.

سخنران دوم ،دکتر فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و مجری این طرح به مزایای این همکاری میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که یک نهاد دولتی و انجمن کتابداری ایران که نهادی غیردولتی و مدنی است پرداخت و گفت: ثمره این اتفاق می‌تواند یک ارزش مثبت بیافریند و سازمان‌های دیگر مثل کتابخانه‌های شهرداری و مساجد نیز به آن پیوسته‌اند.

در ادامه وی به این همکاری در جهت کاهش فاصله میان نهادهای آکادمیک و اجرایی اشاره کرد و شکل‌گیری کار گروهی از درون و بیرون انجمن در جامعه‌ای که کار گروهی جایی ندارد و در نهایت اندیشیدن به چگونگی عمل به مصوبه‌های این استانداردها  مهم برشمرد.

 فرامرز مسعودی، مدیر این پروژه در خصوص مراحل انجام کار، برنامه‌ریزی و سازماندهی، تشکیل کمیسیون فنی استاندارد، ارکان و فرآیندهای طرح، ویژگی‌های محتوایی طرح و اقدامات و رویکردهای آن صحبت کرد.

در اواسط برنامه کلیپی از روابط عمومی و بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص کمیسیون فنی در تهیه کتابچه پخش شد.

در ادامه دکتر سعید اسدی عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و دبیر استاندارد برنامه‌ها به سخنرانی پرداخت و درباره فرآیند انجام کار از تعیین دبیر تا تشکیل کارگروه و... توضیحاتی را ارائه داد. 

وی تاکید کرد: فاز مطالعاتی در این طرح بسیار مهم بود و از 132 منبع مهم برای فراهم آوردن استاندارد‌ها، استفاده شد و گزاره‌ها توسط اعضای گروه و تیم مشاوران تهیه و تصویب شده است و در گام‌های تکمیلی متغییر‌های اصلی استخراج و متن پیش‌نویس استانداردها آماده شد.

در پایان دکتر رحمت الله فتاحی اظهار داشت: آرزوها و غبطه‌های سال‌های دور خود در زمینه تدوین و برنامه‌ریزی استاندارد در کتابخانه‌های کشور با وجود این طرح محقق شده است و این برنامه ازین نظر که می‌تواند الگو باشد، ارزشمند است و با عوض شدن مدیران برنامه‌های کتابخانه تغییر نکند. بعلاوه وجود استاندارد برای کتابخانه‌ها، الزام تعیین بودجه و نیاز نیروی انسانی را مشخص کرده که این در روند بهبود کتابخانه‌های کشور موثر است.

از میان حاضران و دبیران دیگر کمیته‌های این طرح، دکتر محسن زین‌العابدینی دبیر استاندارد کارکنان، ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسات به الزام تعیین برنامه مدون برای کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح باید برای انواع کتابخانه‌های دیگر مانند کتابخانه‌های دانشگاهی و تخصصی نیز اجرا شود.

دکتر رجبعلی‌بگلو دبیر استاندارد بازاریابی و روابط عمومی،نیز طی سخنانی گفت: انجمن‌ها وظیفه تعیین استانداردها را دارند و خوشبختانه این امر توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران صورت پذیرفته است و انجمن می‌بایست جایگاه خودش را در این زمینه بیشتر ثبت کند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: