کد خبر: 37715
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 آبان 1397 - 14:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

دبیرکل نهاد کتابخانه ها در تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره):

وظیفه کتابداران انتقال ارزش‌ها به نسل جدید است

منبع : لیزنا
علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به روند تولد، رشد و بلوغ نظام جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته، بر وظیفه مهم کتابداران در انتقال ارزش‌های انقلابی به نسل جدید تاکید کرد.
وظیفه کتابداران انتقال ارزش‌ها به نسل جدید است

 به گزارش لیزنا، تجدید میثاق اهالی فرهنگ و کتاب با آرمان‌های امام راحل (ره) و شهدای هشت سال دفاع مقدس با حضور علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، غلامرضا امیرخانی؛ معاون کتابخانه ملی ایران، ایوب دهقانکار؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از کتابداران و اهالی رسانه در مرقد امام راحل (ره) برگزار شد.

در ابتدا، اهالی کتاب و کتابداران پس از خواندن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران برای تجدید میثاق با امام‌راحل (ره) و آرمان‌های او دسته گلی را به نشانه ادای احترام به مرقد امام «ره» اهدا کردند.

علیرضا مختارپور در این مراسم طی سخنانی گفت: فکر می‌کنم این روزها و در سال ۱۳۹۷ بد نیست که به داستانی توجه کنید؛ داستان تولد، رشد و ظهور یک قهرمان. نوزاد متولد سال ۱۳۵۷ هنوز به سن دوسالگی نرسیده بود که مورد حمله نظامی دشمنان قرار گرفت. سه ساله نشده بود که مورد ترورهای وحشیانه منافقین قرار گرفت. از همان دو و سه سالگی مورد تحریم‌های اقتصادی قرار گرفت. این طفل روز به روز رشد پیدا کرد و علی‌رغم تمام دشمنی‌ها و ستم‌ها تبدیل به یک پهلوان با بازوانی قوی،‌ قدرت فکری بسیار روشن و بیان بسیار بلیغ در دنیا شد و امروز پهلوانی شده است که قلدرهای عالم نمی‌توانند با او هماوردی کنند و به او زور بگویند.

وی با طرح این سوال که چه چیزی باعث شد که آن نوزاد سال ۵۷ امروز به یک پهلوان در  سال ۹۷ تبدیل شده است، افزود: درست همین جا است که می‌توان شخصیت امام خمینی(ره) را دریافت. این نوازد، نوازدی است که در انفاس مسیحایی حضرت امام(ره) رشد پیدا کرد و قدرت گرفت. در ادامه پیروان آن امام با دادن جان و مال و آبروی خود در تمام عرصه‌ها در برابر دشمن ایستادگی کردند

مختارپور با  اشاره به اینکه می‌دانیم این پهلوان هنوز راهی طولانی پیش‌رو دارد، افزود: نسل‌های جدیدی در این کشور و اقصی نقاط جهان به وجود آمده‌اند که از نظر زمانی فاصله زیادی با دوران انقلاب دارند. راه انتقال این ارزش‌ها و این معارف و حکایت شیرین بلوغ و ظهور این پهلوان به نسل‌های بعدی، راه فرهنگ و تمام رسانه‌های فرهنگی و از همه مهم‌تر (کتاب) است. خوشبختانه کتاب‌های بسیار زیادی درباره حضرت امام،‌ انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و مدافعان حرم منتشر شده که البته بدون شک این آثار نسبت به آثار مطلوب فاصله زیادی دارند. هنوز تمام اسناد و مدارک مبارزات شهرهای مختلف قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و دفاع‌مقدس به طور جامع منتشر نشده است. اما آنچه تاکنون منتشر شده بسیار موثر و خواندنی بوده است.

دبیرکل نهادافزود: این کتاب‌ها برای انتقال به نسل جدید علاوه بر خدمات مولفین و نویسندگان و سایر هنرمندان رشته‌های مختلف تصویری، رسانه‌ای و مجازی، در حوزه کتاب نیاز به گروه واسطی دارد که می‌تواند این کتاب‌ها را تبلیغ و ترویج کند که این گروه همان کتابداران هستند؛ کتابداران تمام بخش‌های دولتی و عمومی کشور که در کتابخانه‌های دانشگاهی، کتابخانه‌های مستقل، کتابخانه‌های مساجد، کتابخانه‌های مدارس، کتابخانه‌های نهادکتابخانه‌های عمومی کشور و سایر کتابخانه‌ها که در حال خدمت به مردم هستند، وظیفه و تکلیف سنگینی دارند؛ این تکلیف از یک سو به مجهز شدن کتابداران به معارف فرهنگی و از یک سو به انتقال این ارزش‌ها به نسل جدید اختصاص دارد.

مختارپور گفت: از اینجا می‌توان رمز تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در دو موضوع متوجه شد؛ موضوع اول افکار و اندیشه‌های حضرت امام است. اخیرا کتابی از سوی موسسه نشر و حفظ آثار مقام معظم رهبری با عنوان هندسه انقلاب منتشر شده است که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ فرمودند اگر ده‌ها کتابی که از بیانات و نظرات امام خمینی(ره) منتشر شده جمع‌آوری شود و در آن محورهای اصلی نظرات ایشان استخراج شود تبدیل به هندسه انقلاب می‌شود. به عبارت دیگر هندسه انقلاب افکار حضرت امام(ره) است. تاکید دوم مقام معظم رهبری بر کتاب‌خوانی، ترویج کتاب، گسترش مطالعه و انتقال معارف انقلاب اسلامی، معارف دینی و ملی با تأکید بر استقلال و استفاده از ظرفیت‌های بومی، منطقه‌ای و دینی در کشور ما است. مخاطب اصلی در ترویج کتاب‌ و کتابخوانی شما کتابداران عزیزی هستید که در تمام دستگاه‌های مختلف امروز به این امر مهم اشتغال دارید.

 مبارزه با ظلم و ستم از ویژگی‌های بارز امام خمینی(ره)

در ادامه این مراسم غلامرضا امیرخانی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به آثاری از عباس محمود عقاد، نویسنده بزرگ مصری گفت: این نویسنده اهل سنت در کنار آثار بسیاری که منتشر کرده، کتاب کوچکی درباره زندگی امام حسین(ع) دارد که در آن پس از پرداختن به زندگی خلفای اموی، جمله مهم و درخشانی درباره امام حسین(ع) نوشته است. او می‌گوید «من به این نتیجه رسیده‌ام که هر کدام از شخصیت‌های مهم تاریخ کلیدی دارند که با آن می‌توان قفل شخصیت آنها را باز کرد و آنها را شناخت و کلید شخصیت امام حسین(ع) «عزت و آزادگی» است.

امیرخانی افزود: من به تأسی از این نویسنده بزرگ می‌گویم که شخصیت امام خمینی(ره) نیز کلیدی دارد و آن «مبارزه با ظلم و ستم» است. اخیرا در کتابی که درباره زندگی خانم ثقفی، همسر امام خمینی(ره) منتشر شده، ایشان عنوان کرده بودند: با اینکه امام اهل نصب قاب به دیوار منزل نبودند، در منزل قم، قابی به دیوار آویخته بودند که بر روی آن نوشته شده بود «من از مظلومی که ظلم را می‌پذیرد بیشتر بدم می‌آید تا ظالمی که ستم می‌کند».

وی با اشاره به دوران مختلف زندگی و مبارزه امام خمینی(ره)، ادامه داد: این کلید در سراسر زندگی امام راحل وجود داشته و بر اساس یادگاری که در کتابخانه وزیری یزد از خود به جا گذاشته‌اند، می‌توان مشاهده کرد که حتی پیش از ۲۰ سال از آغاز مبارزات خود در سال ۱۳۲۳، تا حضور در نجف، پاریس، تهران و تا پایان عمر با برکت‌شان، مبارزه با ظلم کلید شخصیتی ایشان بوده است.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به خاطراتی ثبت شده از آیت‌الله شبیری، درباره گفت‌وگو و تبادل نظر پدرشان و امام خمینی(ره) در حوزه ادبیات، گفت: این خاطرات، درس‌های ایشان و بسیاری منابع دیگر نشان از ذوق ادبی، فلسفی و عرفانی حضرت امام دارد. امام حتی در وصیت نامه خود نیز آورده‌اند که مال زیادی در دنیا ندارند، اما تعداد بسیار زیادی کتاب دارند. همچنین اوایل انقلاب حاج احمد آقا در گفت‌گو با مجله پاسدار اسلام، گفته بودند که امام همه نوع کتابی می‌خوانند و در آن زمان از رمان «شوهر آهو خانم» به عنوان آخرین کتابی که امام مطالعه کرده‌اند نام می‌برند.

امیرخانی تصریح کرد: چنین شخصیتی با این ویژگی‌های ادبی، فلسفی و عرفانی امروز در برابر طوفانی از تهدیدات، ناجوانمردی‌ها و دست کم تعبیر و تفسیرهای غلط قرار گرفته است که این موضوع وظیفه ما به عنوان افراد فرهنگی و اهل کتاب در معرفی شخصیت امام خمینی(ره) سنگین‌تر می‌کند.

پس از این مراسم دبیرکل نهاد به همراه معاونین، مدیران کل و کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با حضور بر مزار شهدای هفتم تیر، به مقام والای این شهیدان ادای احترام کردند.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: