کد خبر: 38315
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 دی 1397 - 10:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

آموزش مقدمه نمایشنامه‌خوانی توسط علیرضا مختارپور +عکس

منبع : لیزنا
با حضور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نخستین نشست نمایشنامه خوانی استان تهران در کتابخانه محقق حلی برگزار شد.
آموزش مقدمه نمایشنامه‌خوانی توسط علیرضا مختارپور +عکس

به گزارش لیزنا، نخستین نشست نمایشنامه خوانی در کتابخانه های عمومی استان تهران با خوانش نمایشنامه «میزان» اثر شهید سیدحسن حسینی و «خون خاک» اثر خداداد رضایی و با نقش خوانی فرهاد بشارتی و مهدی امینی روز دوشنبه، ۲۴ دی در کتابخانه عمومی محقق حلی شهر تهران برگزار شد.

در این جلسه علیرضا مختارپور؛ دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور علی نیکنام؛ رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهر تهران و جمعی دیگر از مسئولین نهاد حضور داشتند.

پس ار اجرای نمایشنامه خوانی، علی رضا مختارپور  ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جلسه گفت: از سال پیش طرحی در کتابخانه های عمومی کشور با نام نشست کتابخوان آغاز شد و تا به حال بیش از 10 هزار نشست در کتابخانه های کشور صورت گرفته است. دوره جدید آن با نمایشنامه خوانی شروع می شود و امیدواریم آموزش و اجرای نمایشنامه خوانی نیز در کتابخانه های عمومی کل کشور اجرا شود. نمایشنامه این فرق را با فیلم دارد که به اندازه آن هزینه بردار نیست و نیاز به دکور، وسایل و ابزار ندارد و می تواند در مدرسه توسط دانش آموزان یا در منزل توسط اعضای خانواده انجام گیرد.

مختارپور در ادامه به عنوان مقدمه ای برای مهارت یابی در نمایشنامه خوانی نکته ای را آموزش داد. وی از چهار نوجوان دعوت کرد تا هر کدام چند جمله از یک کتاب را بخوانند. سپس گفت: هر چهار نفر بسیار خوب خواندند اما هیچ کدام هنگام خواندن کتاب سرشان را بلند نکردند و به مخاطبان خود نگاه نکردند. اما برای اینکه به مخاطبان خود تاثیر بهتر و بیشتری بگذاریم باید بتوانیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم. برای این کار در یک سطر باید بتوانید به سرعت چند کلمه جلوتر از آنچه می خوانید را ببینید و به خاطر بسپارید. سپس کلمه بعدی را در حالی که به مخاطب خود نگاه می کنید بگویید. و این کار را هنگام خواندن متن تکرار کنید. هرچه بیشتر به مخاطب نگاه کنید تاثیرگذاری بیشتری خواهید داشت و با تمرین مهارتتان در این کار بیشتر می شود.

سپس خود وی با همان مهارت چند سطر از کتاب را خواند. وی چند کلمه را هنگام نگاه کردن به کتاب می خواند و یک یا چند کلمه را با بلند کردن سر خود و نگاه به مخاطبان بیان می کرد. و این کار را تکرار می نمود. او از بچه ها خواست تا مانند او چند خط دیگر از کتاب هایشان را بخوانند.

مختارپور در ادامه گفت: این کار علاوه بر اینکه به ارتباط بهتر با مخاطب کمک می کند، حافظه شخص را هم تقویت می نماید. هرچه بیشتر از حافظه خود کار بکشیم قوی تر، وسیع تر و بزرگتر می شود و این نکته تفاوت حافظه انسانی با  هاردهای کامپیوتری است.

وی افزود: البته متن ها با هم متفاوت هستند و هر متنی را نمی توان به این شکل خواند. متن های علمی نیاز به دقت بیشتری دارند. این روش مربوط به متون ادبی، قصه و داستان و بخصوص شعر است. در شعر می توان با مخاطب ارتباط بیشتر و بهتری برقرار کرد.

او از کتابداران خواست تا نمایشنامه هایی را انتخاب کنند که می توانند ارتباط بیشتری با مخاطبان برقرار نمایند.

همچنین پس از اجرای نمایشنامه خوانی، کودکان و نوجوانان حاضر در جلسه به بیان نظرات خود در مورد این برنامه و درک خود از داستان نمایشنامه های اجرا شده پرداختند.

گفتنی است، این برنامه از فعالیت‌های ترویجی نهاد کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌رود که با توجه به استقبال افراد به ویژه جوانان و نوجوانان از نمایشنامه و هنر تئاتر طراحی شده است.

 

ستاره صبح
|
Iran
|
1397/10/25 - 10:39
0
2
این برنامه عالیییی . بعضی نمایشنامه ها به درخواست کودکان تا سه چهاربار در کتابخانه اجرا می شود . کودکان و نوجوانان نمایشنامه خوانی را دوست دارند . برنامه خوبی انتخاب شده است
خدا مسئولین ما را حفظ کند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: