کد خبر: 39434
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 ارديبهشت 1398 - 12:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی

وضع بازار نشر وحشتناک است /تحریم ها مانع خرید حق رایت کتاب

منبع : لیزنا
 مسعود کوثری، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در نشست خبری روز دوشنبه (دوم اردیبهشت ماه) درباره حضور این انتشارات در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توضیح داد.
وضع بازار نشر وحشتناک است /تحریم ها مانع خرید حق رایت کتاب

به گزارش خبرنگار لیزنا، طبق توضیحات مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی، این انتشارات امسال  با ۱۰۸عنوان کتاب چاپ اول در حوزه بزرگسال و ۶۰عنوان کتاب چاپ اول در حوزه کودک و نوجوان در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت می کند.

کوثری در خصوص نوسانات قیمت در بازار کاغذ و تاثیر آن بر بازار نشر و کتاب ابراز تاسف کرد و با انتقاد از افزایش چند برابری قیمت کاغذ از تاثیر آن بر قیمت کتاب های چاپ جدید این انتشارات خبر داد.

وی با اشاره بر افزایش 15 درصدی قیمت کتاب های چاپ جدید پیشبینی کرد که کتاب های چاپ شده در سال های گذشته به دلیل مناسب بودن قیمت ها بیشتر مورد استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرار گیرد.

وی اوضاع بازار کتاب را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت: قیمت کاغذ از بندی 13 هزار تومان به 530 هزار تومان رسیده و به عبارتی چهار تا پنج برابر شده است.

طبق توضیحات کوثری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نیمه دوم سال 97 برای تامین کاغذ مورد استفاده ناشران کمک کرده است اما این کمک کافی نبوده به طوری که از 280 عنوان کتاب فقط به 80 عنوان کاغذ اختصاص یافته است. از سوی دیگر کاغذ گلاسه برای چاپ کتاب کودک نیز بسیار افزایش یافته و در حال حاضر 22 عنوان کتاب کودک و۱۰۰عنوان کتاب بزرگسال این انتشارات هنوز منتشر نشده اند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا در مورد خرید حق رایت کتاب های ترجمه ای عرضه شده در نمایشگاه کتاب تهران، به عدم امکان انتقال پول به دلیل تحریم های اعمال شده بر علیه ایران اشاره کرد.  به گفته وی امکان خرید حق رایت همه کتاب ها ممکن نبوده است اما انتشارات علمی و فرهنگی با ایجاد ارتباط با ناشران و نویسندگان، حق رایت بخشی از کتاب ها را خریداری کرده است. کوثری همین مشکل را یکی از دلایل پایین بودن امکان تبادل حق رایت کتاب ها در نمایشگاه نیز دانست.

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی با اشاره بر دریافت مجوز از سوی ارشاد برای تمامی کتاب های این انتشارات، بخشی از آثار مورد ارائه در غرفه انتشارات علمی و فرهنگی و یا در حال انتشار برای ماه های آینده را برشمرد؛ از جمله: دیوان شعرای ایرانی شامل تصحیح دیوان حافظ و گزیده غزلیات شمس در 5 جلد که دو ماه آینده منتشر می‌شود، تصحیح شاهنامه و دیوان فرخی یزدی، غزلیات سعدی و غیره، کتاب «بطال‌نامه» از مجموعه پهلوان‌ نامه ‌ها، مجموعه سه جلدی «مردم‌نگاری زندگی روزمره»، «جامعه‌شناسی کنش زیست محیطی»  از سری 15 جلدی مطالعات شهر که موضوعاتی چون رستوران گردی، گردشگری و غیره را بررسی می کند، تصحیح «تاریخ صفویه» و مجموعه‌ای از متون اسلامی، داستان‌ ها و رمان‌هایی حوزه دفاع مقدس طبق تفاهمنامه با بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مجموعه 22 جلدی از انتشارات کمبریج  شامل مجموعه بزرگان اندیشه که  مشتمل بر 6 جلد است و افکار و اندیشه‌های ماکس وبر، ویتگنشتاین و  غیره را مورد بررسی قرار می دهد، کتاب‌های تراژدی و ایده‌آلیسم آلمانی، رمان «بلیچلی پارک»، کتاب «اندیشه‌های تربیتی صدر» که تا اواسط سال جاری منتشر می شود، مجموعه ای سه جلدی درباره اقتصاد، فرهنگ و ادبیات چین که در نمایشگاه کتاب رونمایی خواهد شد و کتاب «قدرت چین» که با همکاری وزارت امور خارجه چاپ شده است.

طبق توضیحات مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی، بخش کودک  این انتشارات مجموعه کتاب‌های بچه‌های آبی را نیز که به کودکان آسیب دیده می پردازد (کودکان کار، کودکان دارای ناهنجاری ذهنی و حرکتی مانند اوتیسم و غیره) در نمایشگاه عرضه خواهد کرد. همچنین چند عنوان از مجموعه پیامبران نیز در حوزه کودکان و نوجوانان در دسترس قرار می گیرد. کتاب تصویری شکستن دماغ استالین، کتاب تصویری شیر و پرنده و کتاب تلنگر نیز در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شوند. کتاب «تاوان یک مادر» نوشته مادر یکی از کودکان آمریکایی که چند سال پیش تحت تاثیر یک بازی رایانه‌ای به همراه دوستان خود در مدرسه ای در آمریکا ابتدا همکلاسی‌های خود را به قتل رسانده و سپس خودکشی کرده بود،  نیز عرضه خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: