کد خبر: 25057
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 شهریور 1395 - 10:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

گذری بر وضعیت معیشتی نویسندگان/ نویسندگی شغل محسوب نمی‌شود

منبع : لیزنا
نویسنده کتاب پرفروش عباس دست طلا  گفت: نویسندگی در ایران از حقوق پایینی برخوردار بوده و به عنوان یک شغل محسوب نمی شود.
گذری بر وضعیت معیشتی نویسندگان/ نویسندگی شغل محسوب نمی‌شود

 محبوبه معراجی پور نویسنده کتاب عباس دست طلا در گفت و گو با خبرنگار لیزنا با اشاره به مشکلات امرار و معاش نویسندگان در ایران اظهار داشت : متاسفانه در کشورمان نویسندگی شغل محسوب نمی شود ودر چارت سازمانی به عنوان یک کار مستقل تعریف نشده و از جایگاه مناسبی در بین افراد جامعه برخوردار نیست.

 

وی بیان کرد: وقتی که نویسنده کتابی را می نویسد به دلیل پایین بودن در آمد خالق آن اثر مجبور است به جزنوشتن به کار دیگری اعم از دولتی و یا آزاد روی آورد و هر کدام از نويسندگان و مترجمان براي تامين معيشت خود به شغلی می ‌پردازند و تعداد آنهايی که فقط از راه انتشار کتاب‌هايشان زندگی می ‌کنند، بسيار اندک است.این نویسنده با بیان اینکه کارهای پورسانتی ضربه زیادی به نویسنده از لحاظ فکری وارد می سازد ، افزود: اگر ناشری با یک نویسنده به صورت پورسانتی قراردادی ببندد ، نویسنده حقوق کارش را بعد از فروش کتاب و مطالعه آن بوسیله افراد جامعه از ناشر دریافت می کند و همین مسئله سبب شده ذهن نویسنده دچار دغدغه های فراوانی شود و به خوبی نتواند آثار دیگری را خلق کند.

 

معراجی پور ادامه داد: کسی که نوشتن کار اصلی اوست، سرمایه جامعه محسوب می‌شود و بنابراین نباید دغدغه‌ ای داشته باشد  و همواره هراسان از وضعیت معاش خود باشد، زمانی که یک نویسنده در ادارات دولتی مشغول به کار بوده و سر ماه یک حقوق ثابتی را دریافت می کند مجبور است برای گذراندن زندگی خود از نوشتن دور شود و پا بر روی علایق و خواسته های خود یعنی نویسندگی بگذارد.

وی یاد آور شد: به تازگی وزارت ارشاد نویسندگانی را که خالق آثار مختلف بوده تحت پوشش درمان قرار داده و سازمان هنری ایران بیمه های تکمیلی این دسته از نویسندگان را عهده دار شده است.

این نویسنده عنوان کرد: صاحبان قلم باید فرصت اندیشه و تفکر را داشته باشند و بتوانند به‌راحتی تفکرات خود را در راستای پیشرفت مملکت بنویسند که این امر تنها از طریق داشتن ذهنی آزاد و فارغ از دغدغه ممکن می‌شود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: