کد خبر: 28816
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 خرداد 1396 - 10:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

اشرف بروجردی راه صالحی امیری را ادامه دهد

منبع : لیزنا
مديرگروه پژوهش های توسعه ای كتابداری و اطلاع رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت و گو با خبرنگار لیزنا بر لزوم توجه به نیروی انسانی شایسته در کتابخانه ملی تاکید کرد.
اشرف بروجردی راه صالحی امیری را ادامه دهد

 نرگس نشاط، مديرگروه پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت و گو با خبرنگار لیزنا، با بیان اینکه کتابخانه ملی در تعریف عمومی وظیفه حفظ میراث مستند و مضبوط هر کشور را بر عهده دارد گفت: در کشور ما کتابخانه ملی چنین وظیفه ای را در حوزه آثار تولید شده و در زمینه ایران و اسلام انجام می دهد.

نشاط توضیح داد: یعنی هر آنچه در ایران تولید شود، کتابخانه ملی این وظیفه دارد این آثار را گردآوری کند، به آنان خدمات دهی انجام دهد، آثار را سازماندهی کند و در مورد آن ها اطلاع رسانی نماید.

او افزود: همچنین کتابخانه ملی موظف است تا آنچه را که خارجی ها در کشورهای مختلف درباره ایران مطرح کرده اند، به نحو احسن گردآوری کند و به عنوان میراث مضبوط حفظ نماید و با سازماندهی، آن ها را در اختیار کاربرانی که مورد نیازشان است قرار دهد.

به گفته نشاط کتابخانه ملی بر اساس این وظیفه اصلی، اساسنامه ای را مشخص کرده است و انجام وظیفه می‌کند. در این راستا ابزارها و فناوری های مختلف را بکار می گیرد تا بتواند آنچه را که ثبت و ضبط کرده است در اختیار متقاضیان اطلاعات قرار دهد.

او ادمه داد: طبق اساسنامه، کتابخانه ملی سازمانی فرهنگی، خدماتی و پژوهشی تعریف شده است. وظیفه پژوهشی که برای کتابخانه ملی تعریف شده است در راستای همین اهداف و ارکان اصلی است. در این تعریف ابزارها و استاداردها و فناوری هایی که در این رابطه ماثر واقع می شود، می توانند نقش آفرینی کنند.

او یکی از رسالت های اصلی کتابخانه ملی را تدوین استاندارد برای حرفه مندان و کتابخانه های دیگر به عنوان کتابخانه مادر اعنوان کرد.

مديرگروه پژوهش های توسعه ای كتابداری و اطلاع رسانی حضور اشرف بروجردی به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد رئیس جدید کتابخانه ملی گام هایی را که سید رضا صالحی امیری در طی سالیان حضور و مدیریت بر کتابخانه ملی برداشته اند را  ادامه دهد و فعالیت های ارزنده ای را که ایشان انجام داده اند پی بگیرد؛ همچنین فعالیت های جدید  را نیز اضافه و بدعت گذاری کنند.

دانشيار سازمان اسناد و كتابخانه ملی گفت: امیدواریم ما بتوانیم به عنوان بازوی کمکی در کنار اشرف بروجردی درتداوم راه هایی که بزرگانی مانند صالحی امیری برداشته اند و همچنین بدعت های جدیدی که توسط ایشان گذاشته خواهد شد در جهت اهداف کتابخانه ملی خدمتگذار باشیم.

 او تصریح کرد: به نظر من در این راستا نکته مهمی وجود دارد که می تواند به جایگاه کتابخانه ملی کمک کند و آن توجه به نیروی انسانی شایسته است؛ یعنی چه آنان که در بیرون کتابخانه ملی هستند این کتابخانه را شایسته حضور خود بدانند و چه نیروهای شایسته ای که در داخل کتابخانه ملی هستند بتوانند جایگاه ارزنده خود را با اقداماتی که توسط ریاست کتابخانه ملی انجام می گیرد پیدا کنند. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: