کد خبر: 29017
تاریخ انتشار: دوشنبه, 05 تیر 1396 - 14:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

پست کتابدار به کتابخانه های مدارس مطلوب باز می گردد/ احیای رشته کتابداری در دانشگاه فرهنگیان

منبع : لیزنا
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا از بازگشت نقش کتابدار به مدارس بر اساس مدل مدرسه مطلوب خبر داد.
پست کتابدار به کتابخانه های مدارس مطلوب باز می گردد/ احیای رشته کتابداری در دانشگاه فرهنگیان

مهدی فیض در خصوص نقش کتابخانه های آموزشگاهی در مدارس کشور گفت: اصولا فرهنگ سازی از سنین پایین آغاز می شود و شکل می گیرد؛ لذا مولفه هایی که ما از فرد در بزرگسالی انتظار داریم، باید در مدل های تربیتی ما لحاظ شود. 

فیض با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی نسبت به کتاب باید از سنین دبستان آغاز شود، افزود: در مدل تربیتی مدرسه ای ما باید دانش آموز را با کتاب مانوس کنیم. بخصوص در سنین دبستانی کتاب باید همواره دم دست دانش آموز وجود داشته باشد و کتاب هایی غیر از کتاب های درسی و رسمی را در دستان خود ببیند، لمس کند و نسبت به آن احساس تعلق و احساس مالکیت نماید. کودک باید این احساس را داشته باشد که می تواند به راحتی از کتاب استفاده کند. 

او ادامه داد: بر همین اساس بنا شده است تا دانش آموزان هم در کلاس کتابخانه اختصاصی داشته باشند و هم در محیط کلی مدرسه کتابخانه ای عمومی و بزرگتر در دسترس آنان قرار گیرد. 

وی با ابراز تاسف از حذف پست کتابدار در مدارس کشور در سال های گذشته گفت: در فرایندهایی که قبلا در آموزش و پرورش اجرا شد بخشی از این الگوها مورد کم توجهی واقع شد و بعضا با این توجیه که کتابداری کار دانش آموز است و دانش آموز می تواند این نقش را بازی بکند، کتابداری و پست کتابدار مورد بی مهری قرار گرفت. 

او با اشاره بر اهمیت کتاب درمانی، مطالعه کتاب را یکی از راه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانست و افزود: کتابدار یک عنصر مکانیکی نیست که صرفا کتاب را از دانش آموز تحویل بگیرد و در کتابخانه قرار دهد و یا کتاب را از قفسه بر دارد و تحویل دانش آموز دهد؛ بلکه کتابدار به معنای واقعی عنصری تربیتی است که با شرایط اختصاصی دانش آموز آشنا می شود و بر اساس آن کتاب مناسب را به او پیشنهاد می دهد و یا حتی اگر شرایط روحی دانش آموزی مناسب نیست اجازه مطالعه کتابی خاص را به او نمی دهد. مانند پزشکی که می داند چه دارویی را تجویز کند و یا از مصرف چه دارویی پیشگیری نماید. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از نظر من مقوله کتابداری دست کمی از مقوله مشاوره که پستی تخصصی در مدرسه است ندارد و ما نیاز داریم که کتابداران متخصص روانشناسی کودک و نوجوان داشته باشیم تا بتوانند این نقش را در مدرسه بر عهده بگیرند.

فیض در توضیح دلایل حذف پست کتابدار از مدارس، بر بودجه این سارمان اشاره کرد و گفت: مشکلی که همیشه وزارت آموزش و پرورش را رنج می دهد، مشکل بودجه است. مشکل کمبود بودجه هم به کسرت نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش باز می گردد؛ به طوری که بیش از 98 درصد بودجه این وزارت صرف نیروی انسانی می شود. 

او ادامه داد: زمانی که آموزش و پرورش با مشکل بودجه مواجه شود به سراغ مقولاتی می رود که بودجه بر هستند که شامل نیروی انسانی می شود. برای کم کردن بودجه صرف شده هم به سراغ پست هایی می رود که فکر می کند بودن یا نبودن آن تاثیر چندانی و نفع و ضرری برای دانش آموز ندارد. بر همین اساس با توجه به لزوم موجودیت نقش معلم، مدیر و معاون در مدارس، نقش کتابدار حذف شد.

وی حذف پست کتابدار از مدارس را «بی دقتی» عنوان کرد که به دلیل کسر بودجه بر وزارت آموزش و پرورش تحمیل شده است و ادامه داد: هرچند آموزش و پرورش به علت این بی دقتی مقصر است ولی از نظر من خود حاکمیت باید به این موضوع توجه داشت. زیرا همانگونه که رهبری فرمودند صرف هزینه در آموزش و پرورش صرف بودجه اجرایی و عملیاتی نیست بلکه سرمایه گذاری برای آینده به حساب می آید. هر چه دولت و مجلس از نظر بحث بودجه ای به آموزش و پرورش کمک نماید خالاءهای موجود پر می شود.

این مقام مسئول در رابطه با استخدام فارغ التحصیلان رشته کتابداری در آینده و بازگرداندن این پست به مدارس توضیح داد:  در سطح وزارت رویکرد مدرسه محوری جزء رویکردهای کلانی است که در حال حاضر دنبال می شود. در مدل مدرسه محوری مدرسه باید هم از جهت امکانات و تجهیزات و هم از نظر نیروی انسانی مدرسه ای مطلوب باشد. در مدل مدرسه مطلوبی که در حال حاضر مستند به سند تحول آموزش و پرورش تدوین می شود، پست کتابدار و فضای کتابخانه هم در نظر گرفته شده است. امیدوار هستیم در سال های آتی با ایجاد مدارس مطلوب نقص فعلی در حذف پست کتابدار برطرف شود. 

به گفته وی در فرایند جذب نیروهای جدید بحث جذب پست کتابدار هم مطرح است و در دانشگاه فرهنگیان هم رشته مرتبط احیاء خواهد شد. 

مهرناز
|
Iran
|
1396/06/21 - 15:13
0
0
سلام. من یک کتابدار هستم ولی بیکار. از یکی از بهترین دانشگاه های کشور فارغ التحصیل شده ام ولی بیکار هستم . آیا همه مدارس مگر کتابخانه ندارند پس چرا از فارغ التحصیل های این رشته استفاده نمی کنند که هر ساله بر تعداد بیکاران این رشته افزوده می شود پس تا کی باید منتظر ماند این باعث می شود که اکثر فارغ التحصیلان چه در این رشته و چه در سایر رشته ها به شغل های کاذب روی آورند واقعا متاسف هستم که اگر بازار کاری برای رشته کتابداری وجود ندارد حداقل حذف این رشته بهتر است تا سردرگمی ما نشود.
کتابدار
|
Iran
|
1396/04/15 - 02:06
0
7
آقا زیاد جدی نگیرید.این آقا هم خواسته حرفی زده باشه.آموزش و پرورش در حال حاضر پول نداره حقوق عقب افتاده فرهنگیان رو بده . اون وقت این آقا از به کار گیری کتابداران در آموزش پرورش صحبت می کنه.در تمام ادارات آموزش و پرورش از تعدیل نیرو حرف میزنند یعنی همین تعداد نیروی هم که دارند زیاده پس حد اقل تا یک قرن آینده منتظر نباشید.
پاسخ ها
کتابدار2
| Iran |
1396/04/21 - 07:42
اینجوریام نیست، تو همین بحرانی که میفرمایید نیرو میگیرن عزیزجان اما از عزیزان و دوستان خودشون، مثلا دختر فرمانداری، شهرداری... معامله دو جانبه.
کتابدار داغدار
|
Iran
|
1396/04/14 - 16:35
0
5
واقعا این همه بیکار رشته وجود دارد اول برای اونا کار پیدا کنید بعد تو دانشگاه فرهنگیان این رشته رو احیا کنید. مشکل کتابدارا کار هست نه جذب دانشجوی رشته. فقط بلدید دانشجو جذب کنید ولی برای بعد از فارغ التحصیلی هیچ برنامه ای ندارید هییییییییییییییییییییچ.!!!
کتابدار
|
Denmark
|
1396/04/14 - 12:46
0
7
ببینید تا کجا مسئولین فرهنگی کوته نگر بوده اند که پست کتابدار را از مدارس حذف کرده اند درصورتی که اساس و پایه آموزش و پرورش مبتنی بر خواندن و کتاب می باشد, نظام آموزش و پرورش باید مبتنی بر آموزشهای فرا درسی باشد و دانش آموز برای توسعه یادگیری محتوای درسی ملزم به رجوع به کتابخانه و استفاده از منابع کتابخانه ای باشد نه اینکه تنها پاره ای محفوظات درسی که در آن پویایی در دانش آموز جهت تقویت روحیه پژوهشگری ایجاد نمی شود
پاسخ ها
ز
| Iran |
1396/04/29 - 19:14
سلام بودجه ندارند ولی من میگم اشکالی نداره کم کم میزان حقوق را بالا ببرید ولی فارغ التحصیلان کتابداری در مدارس جذب کنید ولی حقوق کم فعلا راضی هستیم این به نفع همه است
بهار
| Iran |
1396/04/21 - 07:40
کاملا موافقم. جالبتر قضیه اینجاست که بعد از کتابخانه های عمومی با این امکانات محدود توقع معجزه دارند برای کتابخوان کردن جامعه به خصوص همین کودکان که با وجود آموزش اجباری در مدارس که خیلی چیزا رو میشه در کودکان نهادینه کرد از جمله مطالعه، اما پست کتابدار هیچ محلی از اعراب در آموزش و پرورش نداره. با افتخار میگن حتی انتقال کتابدار از سازمان دیگری به آموزش و پرورش امکان نداره چون اصلا نیاز نداریم!!!! چطور آموزش و پرورش به کتابدار نیاز نداره جزء عجایب هشتگانه است!
بهار
|
Cyprus
|
1396/04/10 - 15:48
0
13
خوب چرا لقمه رو میچرخونین پدر آمرزیده ها؟؟؟؟؟؟؟
این همه کتابدار فارغ التحصیل بیکار تو کشور هست که واحدهای آموزشی زیادی خصوصا برای کودک و نوجوانا گذروندن، چرا از وجود اونها استفاده نمیکنین؟ چرا رو بحث انتقال و مامور از سازمانهایی که کتابداران تخصصی دارن اما ارزشی براشون قایل نیستن استفاده نمیکنین؟ چرا با وجود این همه نیروی کارآزموده مجدد هزینه کنین تا آموزش بدین و کم کم چهارسال طول بکشه تا کتابدار وارد چرخه آموزش و پرورش بشه!
پاسخ ها
کتابدار
| iran |
1396/04/13 - 19:19
شما تصور کن منظور آموزش و پرورش اینه که یعنی 4 سال دیگه هم ...
-
|
Iran
|
1396/04/09 - 14:18
0
1
چه میزان از افراد بزرگسال جامعه "دوست دارند" بخوانند؟
چه میزان از افراد بزرگسال جامعه، "اهمیت" خواندن را درک کرده اند؟
چه میزان از افراد بزرگسال جامعه در زندگی فردی و اجتماعی، "انسان" هایی "مطلع" و "آگاه" هستند؟
کتابداری در چند واحد درسی معلمان خلاصه نمی شود.
کتابدار
|
Iran
|
1396/04/07 - 19:17
0
1
منظور از اینکه در "دانشگاه فرهنگیان رشته مرتبط احیاء خواهد شد" یعنی باید کتابداران یه مدرک دیگه از دانشگاه فرهنگیان بگیرند یا شاخه دیگری از ترکیب کتابداری و معلمی(احتمالا منظور همان کتابدار معلم است) احیاء می شود؟ یا نه، به واحدهای درسی معلمان آینده واحدهای کتابداری اضافه می شود ؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: