کد خبر: 29037
تاریخ انتشار: جمعه, 09 تیر 1396 - 18:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش پرورش 

در دولت فعلی سرانه کتاب در مدارس از 4 جلد به 10 جلد برای هر دانش آموز افزایش یافته است

منبع : لیزنا
مهدی علی اکبر زاده مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش پرورش در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا در خصوص فعالیت های این اداره کل در جهت ترویج کتابخوانی در مدارس توضیح داد.
 در دولت فعلی سرانه کتاب در مدارس از 4 جلد به 10 جلد برای هر دانش آموز افزایش یافته است

مهدی علی اکبرزاده یکی از مهمترین وظایف اداره کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش را ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی عنوان کرد که در راستای نهضت مطالعه مفید فعالیت می کند. 

به گفته علی اکبرزاده مسئولیت توسعه و تجهیز کتابخانه های مدارس بر عهده این اداره کل قرار دارد و طی سال های مختلف با برنامه ریزی در جهت توسعه کتابخانه های مدارس تلاش کرده است کتابخانه های کلاسی را هم تجهیز نماید.

او افزایش سرانه کتاب در مدارس از 4 جلد برای هردانش آموز به 10 جلد درطی چهار سال گذشته و دردوران دولت تدبیر و امید را  نمونه ای از این تلاش اداره کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش برشمرد و افزود: رئیس جمهور مطالبه ای را در زمینه فرهنگ مطالعه وکتابخوانی داشتند و موضوع زنگ کتاب و کتابخوانی را مطرح کردند. ما این مطالبه ایشان را عملیاتی کردیم. همچنین مسابقات  کتاب و کتابخوانی هم با تلاش این اداره کل انجام می گیرد و دانش آموزان را در یک سیر مطالعاتی قرار می دهد.

علی اکبر زاده توضیح داد: در سال تحصیلی 96 _ 95 برای اولین بار مسابقات کتابخوانی به صورتی کاملا حساب شده و دقیق انجام گرفت؛ بطویکه یک سیر مطالعاتی را چندین جلد کتاب به چندین جلد کتاب دیگر و در یک فرایند حساب شده پیش بردیم و مسابقات نهایی را در استان ها و در تاریخ 31 فرورردین ماه به صورت سراسری اجرا کردیم. مرحله کشوری آن نیز در نیمه اول مرداد ماه در اردوگاه شهید رجایی نیشابور برگزار خواهد شد.

وی  میزان مشارکت دراین مسابقه کتابخوانی را با توجه به شرکت دانش آموزان دررشته های متنوعی ازمسابقات و همچنین با در نظر گرفتن اینکه این مسابقات برای اولین بار برگزار شد، رضایت بخش توصیف کرد و گفت: حدود نیم میلیون نفر از دانش آموزان درمسابقات کتابخوانی شرکت کردند. ضمنا در کنار این سیر مطالعاتی، دانش آموزان در مسابقات مقاله نویسی و کتاب پژوهی هم شرکت داشتند. در مجموع در مسابقات فرهنگی هنری نزدیک به 10 میلیون نفر مشارکت داشتند که نشان دهنده علاقه دانش آموزان به این مسابقات است. 

او با تاکید بر اینکه فضا برای فعالیت های فرهنگی دانش آموزان بازاست افزود: تمام تلاش اداره کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش این است که دانش آموزان را از طریق برنامه های فرهنگی و پرورشی جذب کتاب کنیم، زیرا اعتقاد داریم که انس با کتاب مقوله ای است که نباید دانش آموزان آن را فراموش کنند و نباید فناوری های جدید مثل تبلت ها، گوشی های همراه و رایانه ها کتاب فیزیکی را از ذهن دانش آموز دور نماید. حتی اگر کتابخانه های مجازی هم توسعه یابند وجود خود کتاب برای دانش آموز ارزشمند است و ما باید بتوانیم اصالت کتاب را هم حفظ کنیم.

وی در خصوص ویژگی کتاب هایی که مجوز ورود به کتابخانه های مدارس را می یابند، بر سطح دانش آموزی کتاب ها اشاره کرد و توضیح داد: کارگروهی شامل 200 کارشناس در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده است.  اعضای کارگروه  کتاب منتشر شده با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را جهت ورود به مدارس بررسی می کنند. کتاب ها ازلحاظ مقطع سنی قابل تفکیک هستند؛ چنانچه کتاب های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مقاطع الف، ب، ج و غیره طبقه بندی می شوند. کتاب هایی که خارج از ناشرین آموزش و پرورش منتشر می شوند کتاب های عمومی هستند و گاها رده بندی سنی ندارند. این کتاب ها باید از طریق این کارگروه مطالعه شوند و از نظر شاخصه هایی نظیر بار تربیتی داشتن، تاثیر مثبت برذهن دانش آموز گذاشن، دادن آگاهی نسبت به مسائل روز و همینطور برخورداری از تصاویر مناسب و متناسب با رسالت های آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گیرند. کتاب ها پس از عبور از فیلتر این کارگروه در سامانه کتاب آموزش و پرورش قرار می گیرند.

علی اکبرزاده با اشاره به مصوبه 288 وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: طبق این مصوبه مدیران آموزش و پرورش مناطق موظف هستند کتاب هایی را جهت ارسال به مدارس خریداری کنند که از این سامانه کتاب انتخاب شده باشد. 

مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش پرورش در خصوص لزوم احیای نقش کتابدار در مدارس با تاکید بر اینکه مخالف حذف پست کتابدار بوده است گفت: زمانی که وظیفه توسعه و تجهیز کتابخانه های مدارس را بر عهده گرفتیم با عدم وجود کتابدار در مدارس مواجه شدیم. این پست متاسفانه در دولت قبلی حذف شد و احیای دوباره آن بسیار مشکل است. ما طرح بازگشت کتابداران را ارائه کرده ایم و پیگیر موضوع هم هستیم ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم. 

علی اکبرزاده به فعالیت 130  دانش آموزان به عنوان کتابیار اشاره کرد و گفت: کتابیاران دانش آموزانی هستند که خود با علاقه کتابخانه مدارس را دست می گیرند و در زمینه شماره گذاری و کدبندی کتاب ها، مشارکت در معرفی کتاب ها به دیگران و امانت دادن آن ها و همچنین نظافت کتابخانه ها تلاش می کنند ولی قطعا هیچ دانش آموزی نمی تواند جای یک کتابدار را بگیرد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: