کد خبر: 31046
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 مهر 1396 - 09:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نمایشگاه کتاب فرانکفورت 1

غرفه ناشران در نمایشگاه فرانکفورت در هر دوره ثابت است/ما از تجربیات استفاده نمی‌کنیم

منبع : لیزنا
مدیر نشر ثالث ضمن توضیحی از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، رسیدن به خواسته اصلی برای نمایشگاه کتاب تهران را مشروط به برنامه‌ریزی مناسب و جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای دانست.
غرفه ناشران در نمایشگاه فرانکفورت در هر دوره  ثابت است/ما از تجربیات استفاده نمی‌کنیم

محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث، در گفتگو با خبرنگار اعزامی لیزنا، در نمایشگاه کتاب فرانکفورت 2017 بیان کرد: غرفه ملی ایران حدود 2 الی 3 سال است که به حالت فعلی شکل گرفته و پیش از این ناشران بخش دولتی یا خصوصی به صورت منفرد یا به صورت اتحادیه ناشران و وزارت ارشاد هم تحت عنوان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردند.

وی با اشاره به طرح غرفه ملی ادامه داد: غرفه ملی از ناشران بخش خصوصی، دولتی و غیره تشکیل می‌شود که تقریبا امسال از سال گذشته هم بهتر است چون ناشران با برنامه‌ریزی بیشتری شرکت کردند.

جعفریه در پاسخ به این سوال که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا چه اندازه با نمایشگاه کتاب فرانکفورت فاصله دارد، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب فرانکفورت دارای بیشترین ناشران و نویسندگان شرکت کننده است و در دنیا حرف اول را می‌زند. برعکس نمایشگاه کتاب تهران که به فروش کتاب می‌پردازد این نمایشگاه به طرح مباحثی مثل حق کپی رایت و غیره اقدام می‌کند.

به گفته وی، در روزهای ابتدایی نمایشگاه کتاب فرانکفورت ناشران حرفه‌ای حضور پیدا می‌کنند و قراردادهای بسیار کلان منعقد می‌شود چرا که صنعت نشر جایگاه پنجم را در اقتصاد آلمان دارد.

مردم ما نیازی به مطالعه نمی‌بینند

مدیر انتشارات ثالث زبان فارسی را محصور دانست و عنوان کرد: سطح کتابخوانی ما نسبت به اوایل انقلاب که جمعیتی نصف جمعیت اکنون را داشتیم، بسیار پایین آمده است. کتاب در سبد خرید خانوار وجود ندارد و این امر دلایل متنوعی مثل پر شدن اوقات فراغت افراد با شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای را دارد.

وی با بیان اینکه مردم ما نیازی به کتاب خواندن نمی‌بینند، ادامه داد: این عدم نیاز به کتابخوانی ناشی از آن است که مردم تفاوتی بین افراد کتابخوان با افرادی که کتابی را مطالعه نمی‌کنند در جامعه نمی‌بینند. ارزش مردم به سواد آنها نیست و متاسفانه شاخص‌های ارزشمندی افراد در جامعه ما تغییر پیدا کرده است.

جعفریه درباره سیستم اشتباه آموزشی موجود گفت: متاسفانه سیستم آموزشی ما در کتاب‌گریزی افراد بسیار موثر است و کودکان از همان ابتدا با کتاب‌گریزی رشد پیدا می‌کند همچنین والدین به دلیل مشغله‌های متعدد، دیگر کمتر به حوزه‌های فرهنگی می‌پردازند، البته در این مسیر دولت هم مقصر است مثلا با جلوگیری از فروش یا انتشار برخی کتاب‌ها، مخازن کتابخانه‌ها از کتاب‌های روز خالی است درحالیکه دولت می‌تواند برترین و به روزترین کتاب‌های ناشران مختلف را بر تجهیز کتابخانه‌ها تهیه کند.

در نمایشگاه کتاب تهران هیچگونه برنامه‌ریزی وجود ندارد

مدیر نشر ثالث اعلام کرد: غرفه ناشران مختلف در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در هر دوره برگزاری ثابت است و از این بابت بازدیدکنندگان زمان زیادی را برای یافتن نشر خاص خود صرف نمی‌کند اما در نمایشگاه کتاب تهران اینگونه نیست و هرسال هیئت اجرایی و مدیر آن تغیر پیدا می‌کنند و درواقع ما از تجربیات استفاده نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: ناشران حضور یافته در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، از فردای روز پایان برگزاری برای دوره بعدی نمایشگاه شروع به برنامه‌ریزی می‌کنند اما در نمایشگاه کتاب تهران هیچگونه برنامه‌ریزی وجود ندارد، به عنوان مثال مشخص بودن غرفه هر ناشر در بازه زمانی زودتر از آغاز نمایشگاه این فرصت را ایجاد می‌کند تا غرفه‌دار به طراحی و برنامه‌ریزی برای غرفه خود بپردازد.

وی درباره پیوستن ایران به قانون کپی رایت گفت: این نپیوستن دلایل مثبت و منفی مختلفی دارد. کپی رایت مسئله‌ای شخصی است، ما در نشر ثالث برای ترجمه، چاپ و نشر بسیاری از کتاب‌های خارجی تلاش می‌کنیم که کپی رایت آن را خریداری کنیم و در این راه با اطلاع از شرایط ایران با ما همکاری می‌کنند. وزارت ارشاد تاکنون هیچ حمایتی از این حرکت ناشران مستقل نکرده است.

جعفریه اظهار داشت: مسئله کپی رایت تنها منحصر به کتاب نیست و برای فیلم، موسیقی، سینما و غیره هم مربوط است لذا باید بررسی شود که پیوستن ایران به این قانون در تمامی این موارد به نفع ما است یا خیر؛ البته دولت باید در برخی مباحث کوتاه آید.

ایران از معدودترین کشورهایی است که قبل از انتشار، کتاب را ممیزی می‌کند

مدیر انتشارات ثالث گفت: درحال حاضر 4 یا 5 کشور دنیا کتاب را قبل از انتشار ممیزی می‌کنند که یکی از این کشورها ایران است، حتی افغانستان هم این کار را انجام نمی‌دهد، درحقیقت در کشورهای مختلف کتاب چاپ می‌شود و اگر شکایتی داشته باشد با نویسنده و ناشر آن برخورد می‌کنند و به هیچ وجه سلیقه‌ای برخورد نمی‌شود.

وی درباره جایگاه نمایشگاه کتاب تهران در 10 سال آینده عنوان کرد: تجربیات 30 سال گذشته در برگزاری نمایشگاه کتاب نشان داده که ما تاکنون درجا زدیم و شاید در 10 سال آینده از لحاظ فیزیکی بهتر شویم اما درکل به خواسته اصلی خود نمی‌رسیم چرا که برنامه‌ریزی مشخصی نداریم و سلیقه‌ای برخورد می‌شود.

جعفریه با بیان اینکه هزینه‌های مصرفی برای نمایشگاه کتاب تهران باید بازخورد مناسبی را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: هرچند که ناشران به صورت انفرادی برای بهتر شدن هرچه بیشتر تلاش می‌کنند اما این بهتر شدن تا اندازه‌ای به دست ناشران است و مابقی برعهده دولت و وزارت ارشاد است.

به گفته وی، بهتر است به جای برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های مختلف فقط در سرای اهل قلم، این نشست‌ها در خود غرفه‌های ناشران به صورت جداگانه برگزار شود چون بدین ترتیب مردم هم می‌توانند به صورت مستقیم با نویسنده مورد علاقه خود ارتباط داشته باشند و از این رو فقط به خاطر خرید کتاب به نمایشگاه کتاب نمی‌آیند.

وزارت ارشاد ناشرمولفان را به رسمیت می‌شناسد

مدیر نشر ثالث با اشاره به برنامه‌ریزی و فرآیند حضور خود در نمایشگاه فرانکفورت ادامه داد:  طی 2 الی 3 سال گذشته قدری برنامه‌ریزی‌ها بهتر شده است و برای حضور در این نمایشگاه در تهران جلسات نقد و بررسی می‌گذارند البته هنوز هم جای کار وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های بهتری در اینگونه نمایشگاه‌های حاضر شویم.

 

 وی با بیان اینکه بهتر است ناشران دغدغه فروش کتاب و ممیزی را نداشته باشند تا بهتر از قبل به برنامه‌ریزی بپردازند، درباره پدیده خودناشری گفت: ما در ایران ناشر مولفانی داریم که وزارت ارشاد هم آنها را به رسمیت می‌شناسد، هرکسی حق دارد هرآنچه را که می‌نویسد به چاپ رساند حال می‌تواند با سرمایه‌گذاری خودش باشد یا یک ناشر دیگر.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: