کد خبر: 39371
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 فروردين 1398 - 10:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

معرفی و ارائۀ خدمات جدید پارس آذرخش در نمایشگاه کتاب

منبع : لیزنا
مدیر روابط عمومی شرکت پارس آذرخش در مصاحبه با خبرگزاری لیزنا از حضور این شرکت با معرفی فعالیت‌ها و خدمات جدید در حوزه فناوری‌های کتابخانه‌ای در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.
معرفی و ارائۀ خدمات جدید پارس آذرخش در نمایشگاه کتاب

شکوهیان در آغاز گفت: شرکت بیست و هفتمین دوره‌ است که در نمایشگاه حضور دارد. امسال با نگاهی متفاوت‌تر به حوزۀ فناوری‌های کتابخانه‌ای خدمات و برنامه‌های ویژه‌ای را انجام می‌دهد.  سه محور کاری پارس آذرخش به طور خاص در حوزه‌های خدمات دیجیتال سازی، راهکارهای هوشمند‌سازی و راهکارهای اطلاع رسانی برای مراکز کتابخانه‌‌ای و اسنادی را در‌بر‌می‌گیرد.

وی ادامه داد: شرکت در بحث کتابخانه‌های سبز نیز ورود پیدا کرده است و امسال در نمایشگاه برای اولین بار از فعالیت‌های شرکت در حوزۀ تأثیر اینترنت اشیاء(IoT) کتابخانه‌های سبز و فناوری‌های هوشمندسازی  رونمایی می‌شود. حوزه‌های کاری پارس آذرخش متفاوت‌تر و گسترده‌تر شده‌اند و قرار است از سه محصول جدید شامل موبایل اپلیکیشن کتابخانه، نرم افزار پارس یار و نسخه‌های جدید نرم‌افزارهای قدیمی رونمایی به عمل آید.

شکوهیان در ادامه دربارۀ نرم افزارهای این شرکت توضیح داد و گفت: نرم افزار «پارس یار» برای استخراج و پردازش محتوای فایل‌های دیجیتال،  «پورتال آذرسا» نرم افزار جامع پورتال کتابخانه‌های آذرسا و «موبایل اپلیکیشن کتابخانه‌ای ساحل»  با داشتن خدمات ویژه مهم‌ترین نرم افزارهای شرکت در نمایشگاه کتاب بوده که از آغاز نمایشگاه این محصولات عرضه می‌شوند.

وی همچنین اظهار داشت: شرکت پارس آذرخش به حوزۀ دیجیتال سازی اسناد و مدارک نیز ورود پیدا کرده و با تیمی حرفه‌ای کار تبدیل اسناد و مدارک کاغذی به آرشیوهای تخصصی دیجیتال با تجهیزات پیشرفته را انجام می‌دهد. شرکت در حوزۀ کتابخانه‌های سبز و تأثیر IoTبر آن و همچنین هوشمندسازی کتابخانه‌ها  در نمایشگاه برنامه‌های ویژه‌ای خواهد داشت.

مدیر روابط عمومی شرکت دربارۀ همکاری با انجمن حامی، انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی گفت: این انجمن در زمینۀ ساخت کتابخانه‌ها و مدارس فعالیت دارد. از آنجایی که  شرکت یکی از حامیان آن محسوب می‌شود، اعضای انجمن با حضور در کنار شرکت پارس آذرخش در نمایشگاه برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا می‌کنند.

وی دربارۀ شعار و محل غرفۀ این شرکت اظهار داشت: شرکت پارس آذرخش در حوزۀ فناوری‌های کتابخانه‌ای تجربۀ 30 ساله دارد و سعی کرده با تجربۀ دیرین و داشتن اندیشه برای آینده برنامه‌های به خصوصی را در نظر بگیرد. شرکت در نمایشگاه امسال  با شعار «با تجربۀ دیروز و اندیشۀ فردا امروز را ساخته‌ایم» میزبان مخاطبان خود در طبقۀ دوم مصلی سالن بین الملل نمایشگاه (بازار جهانی کتاب) است. همچنین چشم انداز شرکت این است که به بازارهای جهانی نیز ورود پیدا کرده و یا حداقل امسال با کشورهای همسایه وارد تعامل شود.

شکوهیان دربارۀ مخاطبان نرم افزارهای شرکت و تأثیر این نرم افزارها در افزایش توجه به کتابخوانی بیان کرد: بازار هدف شرکت بیشتر کتابخانه‌های دانشگاهی، کتابخانه‌های تخصصی و مراکز آرشیو و اسناد سازمان‌های مختلف بوده و به نوعی علاوه بر مراکز دانشگاهی، مراکز صنعتی نیز در‌بر‌می‌گیرند. پارس آذرخش در حال حاضر با بیش از 2000 مرکز فعال همکاری دارد که حدود 3000 مرکز از اینها از نرم افزارهای دیجیتال شرکت استفاده می‌کنند.

وی در رابطه با حمایت شرکت از پروژه‌های دانشجویی و همکاری با آنها گفت: شرکت بر اساس ساختار و چشم انداز مورد نظر مدیران خود، هم از سمینارها وهمایش‌های مختلف در حوزۀ کتابداری در مکان‌های مختلف حمایت کرده و هم از پروژه‌های دانشجویان رشتۀ کتابداری استقبال می‌کند. برقراری ارتباط مستقیم و فعال با دانشجویان و اساتید کتابداری یکی از اهداف این شرکت بوده و همواره از طرح‌ها و پروژه‌های دانشجویی استقبال می‌کند. چشم انداز سال آیندۀ شرکت این است که حوزۀ فعالیت‌های خود را در راستای سه محور اصلی ذکر شده گسترش دهد.

شکوهیان در خصوص فعالیت‌های این شرکت در ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: شرکت پارس آذرخش بر اساس مسئولیت اجتماعی خود سعی کرده تا راهکارها و پیشنهادات و محصولاتی ارئه  ‌دهد که در توسعۀ فرهنگ  کتابخوانی تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال اپلیکیشن موبایل برای تسریع و راحتی دسترسی برای کاربران می‌تواند مؤثر باشد.  علاوه بر این شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود در حال انجام سه پروژه است؛ در یکی از این پروژه‌ها که در گروه مروجان کتابخوانی نیز مطرح شد، شرکت طرحی برای ایجاد پایگاه بانک اطلاعاتی مروجان کتابخوانی ارائه کرد. همکاری ویژه‌ای نیز با انجمن حامی آغاز شده و قرار است در حوزۀ کتابخانه‌های این انجمن خدمات ویژه‌ای انجام دهد. همچنین شرکت با انجمن کتابداری همواره ارتباطات مؤثری داشته است.

شکوهیان در رابطه با استقبال از غرفۀ پارس آذرخش گفت: معمولاً کتابخانه‌ها در نمایشگاه حضور فعالی دارند و شرکت میزبان مخاطبان خود است. هر سال استقبال خوبی از غرفۀ پارس آذرخش می‌شود. محل برگزاری نمایشگاه در میزان حضور مخاطبان تأثیر می‌گذارد، آمار استقبال از غرفۀ شرکت در نمایشگاه شهر آفتاب نسبت به مصلی به نصف کاهش یافته بود که با بازگشت نمایشگاه به مصلی میزان مخاطبان این غرفه به دو یا سه برابر افزایش یافت.

در پایان وی اظهار داشت: شرکت پارس آذرخش خرسند خواهد بود که میزبان اساتید و دانشجویان حوزۀ کتابداری و متخصصین حوزۀ کتاب و رؤسای کتابخانه‌های مختلف باشد.   

شایان ذکر است که سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

محمدرضا شکاری
|
United Kingdom
|
1398/01/28 - 14:35
0
1
بسیار عالی!
آفرین بر دوست پرتلاش و ارزنده ام آقای شکوهیان عزیز.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: