کد خبر: 26359
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 آذر 1395 - 09:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

ابعاد فقر اطلاعاتی از منظر جهانی شدن در بستر رفتار اطلاعاتی

منبع : لیزنا
 مقاله «ابعاد فقر اطلاعاتی از منظر جهانی شدن در بستر رفتار اطلاعاتی» به عنوان مقاله برجسته در پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی منتشر شده است.
ابعاد فقر اطلاعاتی از منظر جهانی شدن در بستر رفتار اطلاعاتی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام معاونت پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد این مقاله پژوهشی نوشته سمیه رجبی، محمد رضا کیانی و محسن نوکاریزی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند است.

هدف از پژوهش حاضر سنجیدن میزان فقر اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند در چهار شاخص آن (اضافه بار اطلاعاتی، خلأ اطلاعاتی، نابرابری اطلاعاتی و شکاف دیجیتال) و همچنین نقش جهانی‌شدن در فقر اطلاعاتی از نظر آنان می‌باشد.
روش این پژوهش پیمایشی-کاربردی است و جامعه آماری آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال ۹۳-۱۳۹۲ تشکیل می‌دادند. نمونه‌گیری به روش تصادفی طبقه‌ای غیر نسبتی انجام گرفت که بر این اساس تعداد نمونه ۱۲۰ نفر انتخاب شد. برای اجرای این پژوهش از دو پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد.
طبق یافته‌های این پژوهش میزان فقر اطلاعاتی دانشجویان به‌طورکلی بالاتر از حد متوسط بود؛ اما میزان فقر اطلاعاتی در شاخص‌های مختلف فقر اطلاعاتی متفاوت بود. بیش‌ترین میزان فقر اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی مربوط به شاخص نابرابری اطلاعاتی بود و بعد از آن شکاف دیجیتال و خلأ اطلاعاتی قرار داشتند و میزان اضافه بار اطلاعاتی کمتر از حد متوسط بود. در بحث مربوط به نقش جهانی‌شدن در تغییر میزان فقر اطلاعاتی از نظر دانشجویان مشخص شد جهانی شدن نقشی در کاهش و یا افزایش دو شاخص اضافه بار اطلاعاتی و نابرابری اطلاعاتی نداشت؛ اما باعث کاهش دو شاخص خلأ اطلاعاتی و شکاف دیجیتال می‌شود.

«پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی» مجله‌ای علمی پژوهشی است که از طرف دانشگاه فردوسی مشهد با سردبیری رحمت‌الله فتاحی منتشر می‌شود و سمت مدیر مسئول آن را بختیار شعبانی ورکی بر عهده دارد.

 حوزه و تخصصی نشریه کتابداری و اطلاع‌رسانی است و مقاله‌های تألیفى و پژوهشی در قلمرو‏هاى کتابدارى و اطلاع‌رسانى را که با توجه به نکته‏‌های زیر تدوین شده باشند منتشر مى‏کند
۱-مقاله‏‏ هایى که نظریه‏‌ها، راهکارها و روش‏هاى نویی را به جامعه علمى قلمروهاى پیش گفته ارائه مى‏کنند؛ 
۲-مقاله‏‌هایی که نظریه‌ها و پژوهش‏های نویی در قلمروهای پیش گفته را مورد تجزیه و تحلیل و نقد و بررسى قرار مى‌دهند؛ 
۳-مقاله‏‌هایی که روش‏ها و ابزارهاى بهبود کیفى و کمى قلمرو کتابداری و اطلاع‌‏رسانی را به گونه‏‌اى مستدل به تصویر مى‌کشند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: