کد خبر: 35579
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 21 تیر 1397 - 11:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

کالباس، برش‌های پنیر و تیغ اره؛ عجیب‌ترین چوب‌الف‌ها!

منبع : لیزنا
  معمولا کتابخانه‌ها وسایل غیر معمول و عجیبی در لای کتاب‌ها پیدا می‌شود که مردم به عنوان چوب‌الف (نشانه کتاب) از آنها استفاده می‌کنند.
کالباس، برش‌های پنیر و تیغ اره؛ عجیب‌ترین چوب‌الف‌ها!

به گزارش لیزنا به نقل از گاردین، یک کتابدار آمریکایی از امانت گیران خواسته تا از استفاده از خوراکی‌های فاسد برای نشانه‌گذاری صفحات کتاب خودداری کنند اما گزارش‌هایی از مواد عجیب تر به کار گرفته شده وجود دارد.

پنیری ترین کتابی که تا به حال خوانده اید چیست؟ به گفته هولمز؛ کتابدار واشینگتن دی سی، تا به امروز در کتابخانه‌اش سه بار «چوب‌الف پنیری» (استفاده از ورقه‌های پنیر برای نشانه گذاری صفحات کتاب) پیدا کرده است. او در این مورد از مردم در توییتر درخواست کرده است که: «لطفا دیگر از پنیر به عنوان یک چوب‌الف استفاده نکنید. ما چوب‌الف‌های واقعی را به شما هدیه می‌دهیم. یا حداقل از یک رسید یا هر وسیلهای به جز چیزهای فاسد شدنی استفاده کنید.»

اما محصولات لبنی بدترین چوب‌الف‌های مورد استفاده نبودند. کتابدارانی از سراسر دنیا به درخواست هولمز در توییتر پاسخ داده اندکه از میان حرف‌های آنها می‌بینیم کسانی هستند که از پوست موز، کلم بروکلی (که به خوبی کره‌ای و پخته شده بود)، کالباس و ران مرغ سرخ شده برای نشانه گذاری بین صفحات کتاب استفاده کرده اند. همچنین اقلام غیر خوراکی، اما به همان اندازه احمقانه شامل لگو، گل، پول و یک تیغه اره نیز بدین منظور پیدا شده‌اند.

به نظر می‌رسد با گزارش‌هایی که کتابداران از کشف‌هایشان داده‌اند، کالباس فقط قسمت کوچکی از این ماجراست. جاش هناگارن (Josh Hanagarne)، کتابدار، در مطلبی راجع به چیزهای عجیبی که در کتابخانه‌اش کشف کرده، می‌نویسد: «یک دسته مو درست مثل همان‌هایی که یک قاتل زنجیره‌ای از قربانی‌اش به برمی‌دارد»

انجام این تحقیقات مهم من را به یاد چوب‌الف‌های فراموش شده‌ای انداخت که یک وبسایت از چیزهایی که یک کتابفروش به نام  مایکل پاپک (Michael Popek) در کتاب‌های قدیمی می‌یابد، به عنوان هدیه استفاده می‌کند. برخی از جالبترین‌های آنها عبارتند از: یک گواهی ازدواج در تاریخ 18 اکتبر 1899 که در نسخه‌ای از کتاب مقدس متعلق به سال 1850 بوده، یافت شده و دیگری دستور پخت سوفله پنیری پیدا شده لای کتاب «چارلز داروین: تکامل و انتخاب طبیعی» است. اما سایت پاپک نیز خود یک چشم انداز جذاب به زندگی مطالعاتی دیگران دارد. تبلیغ سوسک‌کش که لای کتاب تاریخچه اندیشه ادبیاتی آمریکا (Backgrounds of American Literature Thought) پیدا شده، عکس خانوادگی جا ماده توسط خواننده‌های قبلی کتاب و کلید کوچک یافت شده در کتاب ترانه‌های مسیحی بیشه اقیانوس (Ocean Grove Christian Songs) از جمله آنها هستند. این خوانندگان چه کسانی بودند؟ آنها درباره این کتاب‌ها چه فکری می‌کردند و در حال حاضر کجا هستند؟

شاید گذاشتن اشیایی مثل دسته مو، برگ درخت یا دستور پخت غذا توجیهی داشته باشد اما مواد غذایی هرگز! مثلا اگر بخواهیم سناریوی گذاشتن یه تکه کالباس را بین صفحات کتاب توجیه کنیم، آن چیزی نیست جز این که فردی مشغول درست کردن و خوردن ساندویچ و کتاب خواندن به طور همزمان است که ناگهان تلفن در اتاق دیگر زنگ می‌خورد. فرد توجه نمی‌کند، تلفن دوباره و سه باره زنگ می‌خورد و او با فکر این که شاید یک تماس اضطراری است به سمت تلفن می‌رود. در این موقعیت است که تنها اتفاقِ منطقی ممکن است رخ دهد: یک برگ کالباس می‌پرد لای کتاب!

 

مترجم: شهرزاد سمر

 

برچسب ها :
لیلی وکیلی
|
Iran
|
1397/04/22 - 12:29
0
0
جالبه متم گاهی چیزهای جالبی پیدا میکنم..قبض اب وبرق، تکه کاغذی ازدل نوشته هاشون،چک پول که خاطرشوگفتم..خلال دندون،برگ درخت
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: