کد خبر: 37730
تاریخ انتشار: دوشنبه, 28 آبان 1397 - 18:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

در کنگره متخصصان علوم اطلاعات مطرح شد:

حرفه کتابداری یکی از حرفه های تاثیرگذار در کشور است

منبع : لیزنا
چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات صبح روزهای 26 و 27 آبان با حضور اساتید، دانشجویان و حرفه‌مندان و علاقمندان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در سالن های همایش‌کتابخانه ملی برگزار شد.
حرفه کتابداری یکی از حرفه های تاثیرگذار در کشور است

 به گزارش خبرنگار لیزنا، چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با حضور اساتید، دانشجویان و حرفه‌مندان و علاقمندان علم اطلاعات و دانش‌شناسی روز 26 آبان 1397 در کتابخانه ملی ایران آغاز شد.

سید ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی کنگره در ابتدای همایش از بزرگان رشته، پوراندخت سلطانی و توران میرهادی یاد کرد و سپس به ارائه تاریخچه انجمن و بعد  از آن تاریخچه کنگره متخصصان علوم اطلاعات پرداخت و  از کنگره چهارم به عنوان کنگره راه حلها نام برد و در ادمه از حامیان کنگره اعم از سازمانها، موسسات و نهادها سپاسگزاری کرد.

دکتر فریبرز خسروی، رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش از برگزار کنندگان و دست اندرکاران و شرکت کنندگان آن قدردانی کرد و سپس با توجه به موضوع کنگره چهارم درباره تاریخچه آموزش کتابداری صحبت کرد.

وی گفت: آمو ش کتابداری برای اولین یار در سال 1883 میلادی برابر با 1266 شمسی در دانشگاه کلمبیا به سرپرستی ملویل دیویی شروع شد. در ایران نیز یک دوره کوتاه مدت آموزش کتابداری در دانشسرای عالی تهران برگزار شد.آموزشهای نوین کتابداری و اطلاع رسانی در دهه 50 میلادی توسط جس شرا آغاز شد.

دکتر خسروی در ادامه سخنان خود گفت: آموزش در زمان حاضر education نیست بلکه memorization است.

در ادامه دکتر رحمت الله فتاحی، دبیر علمی همایش صحبت کرد. وی ضمن سپاس گزاری از کسانی که در تشکیل کنگره فعالیت داشته اند، تاریخچه ای از کتابداری در دوره های جدید و قدیم بیان کرد و گفت: فعالیت های صورت گرفته در کشور در حوزه کتابداری حاصل دسترنج افرادی است که در این زمینه فعالیت کرده‌اند.

دکتر فتاحی در ادامه به 3 نسل از دانشجویان اشاره کرد و گفت: گروه اول نسل مطیع بر حافظه و شهروندی مطیع و فرمان بردار است و نسل دوم نسلی است که به سمت پژوهش میل کرده است و علم برای علم هستند و گروه سوم کارآفرینانی هستند که برای جامعه ارزش آفرینی میکنند.

وی افزود: در این رویدادی که ما هرساله دورهم جمع میشویم حرف را به عمل تبدیل کنیم. شعار ایفلای امسال نیز بحث تغییر است و با وجود تکنولوژی ها ما ملزم به تغییر هستیم و باید سوار بر موج باشیم تا اینکه گرفتار طوفان نشویم.

فتاحی تاکید کرد: تلفیق پژوهش با نیاز های جامعه بسیار اساسی است و با توجه به شعار هفته کتاب امسال ما هم حال خوش برای خود و هم برای کشور فراهم کنیم.

دکتر فتاحی ضمن بیان تحقق آرزوی دیرین در برگزاری مراسم های بزرگ و بین المللی گفت:  وظیفه داریم به این رخدادهای علمی کمک کنیم. ظرفیت در رشته بسیار زیاد است و باید از این ظرفیت حداکثر بهرداری شود.

وی در پایان گفت: کنگره امسال با پنل های تخصصی بیشتر و همینطور پیش پنل های آن و بیان بیش از 100 مورد ایده و تجربه به کنگره برگزار می شود و ما امسال 10 میهمان بین المللی نیز داریم و برخی حضوری و برخی مجازی شرکت کرده و 22 دانشگاه در برگزاری کنگره همکاری کرده اند.

دکتر فتاحی تاکید کرد: هر شخص می‌بایست در هر سمتی که هست نقش و وظیفه خود را برای ارزش آفرینی ایفا کند و افزود: این حرفه یکی از حرفه های تاثیرگذار در کشور است.

اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی ایران، در سخنانی  انجمن کتابداری رابه عنوان انجمن تلاشگر در کتابخانه ملی ایران معرفی کرد و گفت: انجمن یک وجه علمی دارد و وجه دیگر آن مرکز ثقلی برای بیان همه تفکرات است. انجمن وظیفه توسعه و انتشار آن علم در سطح جامعه دارد و باید استعدادها را شناسایی علمیاتی و اجرایی کند.

بروجردی گفت: کتابداری صرفا یک فن نیست و کتابدار یک اندیشمند است که میکوشد اندیشه ها را به دست آحاد جامعه برساند و برای بالاتر بردن سطح زندگی و بهتر کردن تعامل افراد تلاش کند و فرهنگ را انتقال دهد و نشان دهد که کتاب سرگرمی نیست و میتواند اندیشه افراد را تغییر دهد.

وی بیان کرد: این رسالت باعث از بین بردن شکاف نسلی میشود و باعث بروز کار مشترک و تعامل با دیگران است. بحث تعامل جهانی بسیار اهمیت دارد و کسانی که در حوزه مدیریت علم کشور فعالیت میکنند می بایست تلاش کند روابط بین المللی را برقرار کرده و کتابداران را به سمت و سوی تفاهم جهانی پیش ببرد.

رئیس کتابخانه ملی گفت: ما باید زبان مشترک پیدا کنیم بخشی زبان گویشی مشترک است اما آن چیزی که مهم است فهم مشترک از واژه ها و دانش است  که بتواند بر زندگی آحاد جامعه تاثیرگذار باشد.

او تاکید کرد: می‌بایست به استانداردهای مشترک جهانی بپردازیم و حاصل آن را در کارکرد و عملکرد بروز و ظهور دهیم. از جمله این استانداردها دسترسی آزاد و توسعه سواد آموزشی و توجه به میراث فرهنگی و حافظه جهانی است.

 دکتر محمد جوهرچی مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور: گزارشی از عملکرد و برنامه های کتابخانه‌های عمومی نهاد در رابطه با موضوع کنگره ارائه  داد و گفت: پویایی حرفه در کتابخانه های عمومی جز با فعالیت حرفه مندان و متخصان امکان پذیر نخواهد بود و  کتابخانه‌ها نیازهای مردم را باید مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: کتابخانه به عنوان مرکز اجتماع مطرح بود و امسال کتابخانه به مثابه پلتفرم بیان می شود و سکوی کتابخانه عمومی مور توجه قرار داده شده است.

جوهرچی گفت: تمرکز بر مردم و پویایی حرفه و دوام و کارآمدی آن در  پنل  کتابخانه های عمومی کنگره تاکید میشود.

او گفت: نهاد از انجمن های علمی و هر انجمنی که به دنبال یافتن راه حل چالش باشد استقبال میکند و خود را موظف میداند که از آن جریان حمایت کند بی آنکه خود بخواهد نقش مدیریتی در آن داشته باشد و این اتفاق نیز محقق شده است همانطور که در تدوین استانداردها با انجمن همکاری شده است.

پرویز شهریاری،معاون پژوهش و آموزش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران،  در ادامه مراسم افتتاحیه صحبت کرد و با بیان اینکه فاصله و شکاف در دانشگاه و میدان عمل وجود دارد گفت:این شکاف هم علل تاریخی و هم عللی در عصر معاصر دارد. سرعت بی حد و حصر فناوری اطلاعات نیز باعث بروز این شکاف میشود و در اصل مجموعه ای از عوامل در آن دخیل است. بدون توجه به اشتغال و نیازهای آن پر کردن شکاف ممکن نیست.

وی در ادامه به توضیح سامانه های ایرانداک پرداخت  و به پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی برای حل مسائل پژوهشگاه ها اشاره کرد.

سپس محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، سخنرانی کرد و گفت: کاهش فاصله علم و عمل باید کاهش یابد. در سال 97-98 شعار وزارت علوم نیز کم کردن فاصله است که این بحث در سال جاری حرکتش را آغاز کرده و خوشبختانه این همایش بسیار کمک کننده است و نتایج آن باید در اختیار کارگروه های عتف قرار بگیرد و دانشگاه ها موظف به شناسایی استعدادهای دانشجویان و ایجاد اعتماد به نفس در آنها در دوره تحصیلی خود برای ورود به فضای کسب و کار هستند.

وی افزود: نکته دیگر اجرایی نشدن این برنامه های ابلاغ شده به دانشگاه ها و دانشکده ها هست که مدیران گروه ها از آن سرباز میزنند و این بحث مهمی است که در وزرات علوم میبایست به صورت قوی وجود داشته باشد و  از جمله مواردی است که اعلام نیاز جدی دارد که در قالب طرح و پروژه میتوانیم از توان دانشجویان و دانش آموختگان استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: نیاز به دانشجویان علم اطلاعات بسیار زیاد است و هم وزارت علوم و حتی دانشکده ها و دانشگاه های دیگر برای استفاده از استعداد های موجود در این رشته مشتاقند و ما میتوانیم این استعدادها را به این مراکز معرفی کنیم.

کنگره متخصصان علوم اطلاعات پس از برگزاری مراسم افتتاحیه با برگزاری 20 نشست دیگر در روزهای 26 و 27 آبان ادامه یافت.

مراسم اختتامیه

مراسم اختتامیه به همراه اعلام برگزیدگان مسابقه «خواندن، دانستن و تغییر دادن» و  همچنین اعلام برگزیدگان جوایز ملی در عصر روز یکشنبه 26 آبان ماه برگزار شد.

در این مراسم  ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی کنگره درباره برگزاری نشستها توضیح داد و گفت: با توجه به این که این کنگره، کنگرۀ راه حل ها بود امیدواریم دبیران نشستها راه حل های مطرح شده در نشست خود را به ما ارائه کنند تا بتوانیم آنها را بکار گیریم.

وی در ادامه از گروههای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاههای قم، الزهرا، علامه طباطبایی، خوارزمی، شهیدبهشتی و تهران برای حضور فعال در کنگره قدردانی کرد.

سپس دکتر فتاحی، دبیر علمی کنگره صحبت کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم ظرفیت های بالقوه حرفه را بشناسیم و تواناییها را افزایش دهیم. من شخصا چیزهای بسیار زیادی در این دو  روز فرا گرفتم و شگفت زده شدم که چه بحث‌های خوب و تاثیر گذاری در نشست ها مطرح می شود. 

 آنچه که بحث شد ارزش بسار زیادی برای راه بردن حرفه ما دارد. امیدوارم این بحثها پیاده سازی و منتشر شود و در اختیار حرفه قرار گیرد. در واقع ما در این دو روز کمک کردیم برای شکل گیری عالم سوم پوپر و در واقع عالم سوم حرفه خودمان.

وی گفت: در این کنگره نسبت به سال قبل 8 پنل جدید داشتیم و تعداد پنل ها بیشتر بود. ما در این کنگره مهمان‌های زیادی داشتیم از سازمان‌ها و موسسات مختلف و همچنین افرادی از خارج از کشور که در بحث ها شرکت کردند و همچنین سازمان‎ها و موسساتی که در اختتامیه حضور داردند.

او گفت: ما باید فعالیت های پراکنده در حرفه را منسجم کنیم و این فعالیت ها با برنامه جلو رود. باید حرکت های فردی تبدیل به حرکت های جمعی با برنامه شود.

خواهش من در برگزاری این همایش و قبل از آن این بود که برای چالش ها راه حل ارائه کنیم و خوشبختانه در بسیاری از پنل ها این مطرح شد. برای مثال در پنل کتابخانه های عمومی حاصل بحث این شد که مجموعه رهنمودهایی برای راه بردن کتابخانه های عمومی با توجه به ویژگی های بومی تدوین شود و در اختیار جامعه قرار بگیرد. درست مثل رهنمودهای ایفلا.

دکتر فتاحی بیان کرد: ما برای پیش بردن حرفه باید به چند ویژگی توجه کنیم، یکی صبوری و دیگری مثبت اندیشی. ما باید این ویژگی ها را در خود تقویت کنیم.

پس از دکتر فتاحی، نیکنام حسینی پور، مدیرعامل خانه کتاب، و سعید اوحدی، رییس سازمان زیبا سازی شهرداری تهران صحبت کردند.

پس از صحبتهای  اوحدی، تفاهم نامه ای بین رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران مبادله شد. بر اساس این تفاهمنامه تمامی کتابداران سازمان فرهنگی هنری شهرداری عضو انجمن می شوند و  اعضای انجمن کتابداری به رایگان عضو کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری می شوند.

در ادامه مراسم اختتامیه از برگزیدگان مسابقه خواندن، دانستن، تغییر دادن و همچنین کادر اجرایی کنگره تقدیر شد. همچنین جوایز ملی نیز در این برنامه به برگزیدگان اهدا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: