کد خبر: 39707
تاریخ انتشار: سه شنبه, 31 ارديبهشت 1398 - 13:27

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

فعالیت‌های سبز کتابخانه عمومی شهید صارمی بروجرد

منبع : لیزنا
شراره گودرزی*
فعالیت‌های سبز کتابخانه عمومی شهید صارمی بروجرد

لیزنا، باشگاه اطلاعات سبز: نگاهی بر محیط‌ زیست در چند دهه گذشته نشان‌دهنده تخریب آن برای راحتی و زندگی بهتر انسان است که متأسفانه نتیجه عکس داده و خود انسان را در معرض آسیب‌های شدید قرار می‌دهد. بالا بردن سطح آگاهی‌های زیست‌محیطی عمومی شاید بتواند تا حدی از این تخریب جلوگیری کند. در این راستا می‌توان از کتابخانه‌های عمومی که کاربران و اعضا آن‌ها از اقشار مختلف جامعه و مخصوصاً کودکان و نوجوانان می‌باشند با برنامه‌ریزی‌های پویا و خلاق استفاده بهینه نمود. در این راستا فعالیت‌هایی را که در این حوزه در کتابخانه عمومی شهید صارمی بروجرد انجام‌شده و امکان اجرا در سایر کتابخانه‌های عمومی سطح کشور را نیز دارا است معرفی می‌شود:

 تشکیل نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای با موضوع محیط‌زیست

با توجه به اینکه در حال حاضر نشست‌های کتاب‌خوان در سطح کشور در تمامی کتابخانه‌های عمومی در حال اجراست می‌توان از این نشست‌ها در جهت اشتراک‌گذاری کتاب‌های مفید حوزه محیط‌زیست و اطلاع‌رسانی استفاده کرد.

 برپایی نمایشگاه کتاب در حوزه محیط‌زیست

نمایشگاه کتاب موجب آشنایی عموم مردم با کتاب‌های این حوزه شده و در ترغیب شهروندان به سمت مطالعه  کتاب‌های این حوزه تأثیر به سزایی خواهد داشت.

 آگاهی‌رسانی عمومی از طریق تابلو اعلانات کتابخانه و تهیه بروشور و نصب پوسترهای مربوط به محیط‌زیست در کتابخانه

 آموزش ساخت کاردستی به اعضا کودک کتابخانه با استفاده از مواد بازیافتی

ساخت کاردستی با مواد بازیافتی ایده جالب و قابل‌توجهی است که به‌راحتی و با کمترین امکانات می‌توان آن را تهیه کرد. ساخت کاردستی با مواد بازیافتی و دورریختنی می‌تواند فرهنگ صرفه‌جویی را نیز به کودک آموزش دهد. همچنین ساخت کاردستی با مواد دورریختنی و بی‌استفاده می‌تواند تا حد زیادی باعث به وجود آمدن خلاقیت و ابتکار در کودکان شود.

 تشکیل کارگاه‌های آموزشی جهت بالا رفتن آگاهی زیست‌محیطی اعضا شرکت‌کننده در کارگاه

یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقا سواد زیست‌محیطی برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها توسط فعالان محیط‌زیست و نمایندگان سازمان‌های مربوط در کتابخانه است، که باعث آگاهی یافتن عموم مردم با مسائل و مشکلات محیط‌زیست و بالا رفتن سواد زیست‌محیطی آن‌ها می‌شود. همچنین از دیگر فواید تشکیل کارگاه‌ها عبارت‌اند از آشنا شدن مردم هر منطقه با فعالان محیط‌زیست منطقه خود، امکان وجود پرسش و پاسخ در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها و طرح راهکارهایی اجرایی در این کارگاه‌ها است.

 وجود سطل‌های تفکیک زباله در کتابخانه

کتابخانه‌ها می‌توانند سطل‌های مجزایی برای زباله‌های خشک و تر تهیه کنند. ازآنجاکه زباله خشک حداقل پس از 150 سال  شروع به پوسیده شدن می‌کند، وجود آن می‌تواند بازگشت دوباره‌ای به محیط‌زیست داشته باشد و در حقیقت قرار دادن زباله خشک در کیسه‌زباله تر همانند رها کردن آن در سطح طبیعت است.

 استفاده از گل‌های طبیعی در محیط کتابخانه

استفاده از گل‌های طبیعی به دلیل تولید حجم قابل‌توجه اکسیژن هوای آلوده‌ی محیط را به خود جذب می‌کنند و باعث تداوم حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می‌شوند.

 تشکیل جلسات خواندن‌های گروهی از کتاب‌ها با موضوع محیط‌زیست در کتابخانه

خواندن گروهی از کتاب‌ها با موضوع محیط‌زیست بدین‌صورت انجام می‌شود که هر فرد شروع به خواندن از روی کتاب می‌کند تا هنگامی‌که فرد اشتباه بخواند نوبت به نفر بعدی می‌رسد. این کار جهت باروری مهارت خواندن، رشد خلاقیت و دقت هرچه بیشتر در خواندن یاری می‌رساند و افراد را با کتاب‌های این حوزه آشنا می‌کند.

 آنچه ذکر شد، گزارش فعالیت‌های اجراشده در کتابخانه عمومی شهید محمود صارمی بود. سایر کتابداران در کتابخانه‌های عمومی کشور می‌توانند به انجام کارهایی با توجه به خلاقیت خود بپردازند و کتابخانه‌ها را به مراکز فعال آگاهی‌رسانی در حوزه محیط‌زیست نیز تبدیل کنند.

------------------------------------------------------------------------------

* مسئول کتابخانه عمومی شهیدصارمی بروجرد

کتابدار
|
Iran
|
1398/03/01 - 11:51
0
1
عالی بود
امیری خواه
|
Iran
|
1398/03/01 - 10:55
0
3
با سلام
خانم گودرزی حقیقتا یکی از مسئولین هدفمند و کار بلد هستند...
برای ایشان و سایر همکاران عزیز در کتابخانه شهید صارمی آرزوی موفقیت بیش از پیش می کنم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: