کد خبر: 24532
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 خرداد 1395 - 10:33

داخلی

»

اخبار کتاب

پنجمين شماره فصلنامه «مطالعات خليج‌فارس» منتشر شد

منبع : لیزنا
پنجمين شماره فصلنامه تخصصي «مطالعات خليج‌فارس»، به صاحب امتيازي بنياد ايرانشناسي منتشر شد.
پنجمين شماره فصلنامه «مطالعات خليج‌فارس» منتشر شد

 

به گزارش لیزنا، پنجمين شماره فصلنامة تخصصي «مطالعات خليجفارس»، به صاحب امتيازي بنياد ايرانشناسي، با هدف آشنایی هرچه بیشتر ايران‌دوستان با اين خطه از ايران و اهمیت روزافزون آن منتشر و در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفت.

 خليج‌فارس كهن آبراهي است كه از روزگاران گذشته، همواره پراهميت بوده و روز به روز بر جایگاه بلند آن، چه از منظر مسائل و مصالح ملي و چه از منظر بين‌المللی افزوده ميشود. امروزه توجه به خليج فارس و مسائل پيرامون آن، (بعنوان يك منطقة ژئواكونوميك، ژئوپوليتيك و ژئواستراتژيك)، براي ما ايرانيان امريست که با مصالح و منافع ملي و نیز هويت ملي، تاريخي و صيانت از ايرانِ چندين هزارساله، گِره خورده است
بر اين اساس، در اين شماره از فصلنامه، (بهار 1395)، كه با هدف تحقق منافع ملي در اين خطه از كشورمان و نيز بعنوان يكي از ضرورتهاي مطالعاتي و پژوهشي بنياد ايرانشناسي، در ارائة منبعي ارزشمند براي تحقيق و پژوهش در حوزة خليج‌فارس، منتشر شده است؛ به موضوعاتي همچون:

 

«پيشنهادي براي جايگاه بندر پارتي اُمانا براساس بررسيها و كاوشهاي انجام گرفته در سواحل شمالي و جنوبي تنگة هرمز»؛

«جريان‌شناسي مهاجرت و جابجايي اقوام در خليج فارس (1945- 1501.م/ 1364- 907 هـ.ق/ 1324- 881هـ.ش)»؛ «عضدالدوله بويي و جادة شيراز- فيروزآباد- سيراف (372- 238هـ.ق/ 982- 949.م)»؛

«شهبندري عثماني در خليج فارس و بندر بوشهر (1336- 1288 هـ.ق/ 1918- 1871.م)»؛

«رهايي بندرعباس از سلطة امامان مسقط»، «بررسي عملكرد مدارس ايرانيان حاشية خليج فارس در دورة پهلوي اول (بحرين و كويت)»؛

و «بقعه دريانوردان؛ واكاوي پيوند بين بقعة برخ در جزيرة قشم با دريانوردان» پرداخته شده است


از اين‌رو در اين شماره از فصلنامه، با رويكردي فرهنگي، تاريخي و اجتماعي سعي بر آن شده، تا هرچه بيشتر در قالب مجموعه مقالات و نيز يادداشتها و جستارهاي پراكنده، اكوتوريسم، گزارش پژوهشي و اسناد و مدارك و اخبار، به پيوندهاي مشترك منطقه‌اي توجه ويژه شود و عاملي براي گفتگوي فرهنگي در حوزة مطالعات خليج‌فارس باشد


پنجمين شمارة فصلنامة تخصصي «مطالعات خليج¬فارس» به بهاي 120000 ريال از طريق انتشارات بنياد ايران‌شناسي قابل دريافت است.

علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر ميتوانند با رايانامه این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید تماس حاصل نمايند و يا به نشاني: خیابان شیخ بهایی (جنوبی)، خیابان ایرانشناسی، بنیاد ایرانشناسی، معاونت پژوهشي، طبقة سوم مراجعه کنند.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: