کد خبر: 25017
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 28 مرداد 1395 - 06:54

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشار جدید ترین شماره فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی»

منبع : لیزنا
شماره های  نهم فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی» به سردبیری محمدرضا رسولی ویژه بهار 1395  منتشر شد.
انتشار جدید ترین شماره فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی»

 به گزارش لیزنا، نقدپژوهی، نقد شفاهی، نقد تالیف، نقد ترجمه، نقد لاتین، نقد آثار پیشین،  زاویه، شایسته خواندن و گزارش از جمله بخش های فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی را تشکیل می دهند.

 

در بخش سخن سردبیر این فصلنامه با عنوان « بازیابی سرمایه فرهنگی/ نشرالکترونیک» که به قلم محمد رضا رسولی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی انتشار یافته می خوانیم: «در جامعه ایران سالانه کتاب های زیادی تالیف، ترجمه و منتشر می شود؛ اما آمار حکایت از عمق نیافتن فرهنگ مطالعه در جامعه دارد. سرانه مصرف فرهنگی در کشور 2/5 درصد است؛ یعنی اگر یک ایرانی یک میلیون تومان درآمد داشته باشد، 25 هزار تومان آن صرف خرید کالاهای فرهنگی می شود. تهران که از جمله شهرهای برخوردار کشور محسوب می شود، این سرانه 4 درصد است که از کل این 4درصد تنها 5درصد صرف خرید کتاب می شود. در واقع باید اذعان کرد سرانه مصرف فرهنگی در ایران پایین است.

 

ضعف فرهنگ مطالعه به حدی است که حتی گریبان محافل نخبه ای و علمی کشور را هم گرفته است؛ بنابراین نکته اصلی این است که چرا کتاب و کتابخوانی در جامعه ما عمق نیافته است! بسیاری از پژوهشگران علوم اجتماعی دلایل عمده کم اقبالی مطالعه را رشد سریع و دم افزون رسانه های اجتماعی و در پی آن حضور لجام گسیخته شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره می دانند که به مثابه عوامل اساسی در پر کردن اوقات فراغت و ایجاد فاصله با کتاب  و کتابخوانی است...»

در این شماره از فصلنامه  مقاله هایی با عنوان های « متن و حاشیه ترجمه کتاب های کلاسیک جامعه شناسی»، «نقد متن، تفکر خلاق و تکوین الگوهای دگرواره اندیشه»، «علوم اجتماعی در ایران بقا بر میت است»، «از مارکس تاپیکتی: سرمایه برتارک سرمایه»، «زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی»، «اندیشه ورزی سی رایت میلزو جامعه شناسی ایران»، « هفده تضاد و پایان سرمایه داری» و... آمده است.

 

علاوه بر این، شماره نهم فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی» با آثار و گفتاری از  محسن ثلاثی، محمد امین قانعی راد،  اسماعیل قدیمی، وحید عقیلی، محمد علی زکی، رضا انصاری فرد، مجتبی شریعتی، کیمیا انصاری، محمد فکری و... به چاپ رسیده است.

همچنین، «بازخوانی تغییر مطالبات اجتماعی زنان در کتاب های نویسندگان عصر قاجار» در بخش زاویه و «علوم اجتماعی در متون لاتین » در بخش شایسته خواندن آمده است.

 فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی با هدف معرفی و رونق کتاب ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه فعالیت می کند.

 گفتنی است، شماره نهم فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی» به قیمت 100 هزار ریال و به همت موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: