کد خبر: 29774
تاریخ انتشار: شنبه, 21 مرداد 1396 - 09:14

داخلی

»

اخبار کتاب

در«چهارشنبه های کتاب» مطرح شد

بازگشت به کودکی و سنت نامه نگاری

منبع : لیزنا
نویسنده کتاب«بصیرت های بیهوده» هدف از نگارش این کتاب بازگشت به سنت نامه نگاری و همچنین زنده کردن روزگار کودکی عنوان کرد.
بازگشت به کودکی و سنت نامه نگاری

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه8 و فرهنگسرای گلستان، در برنامه «چهارشنبه های کتاب» که به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار می شود، این هفته،(18 مردادماه) به نقد بررسی کتاب «بصیرت های بیهوده» نوشته عبدالحمید ضیایی در کتابخانه گلستان پرداخت.

کمال شفیعی، گفته های خود را با شعری از فروغ با عنوان «دلم برای باغچه می سوزد» آغاز کرد و گفت: زمانی که فلسفه تمام می شود، طنز کار خود را شروع می کند. البته هجو و مطایبه با طنز فرق دارد. طنز، بسیار جدی است و اگر چخوف و حافظ را بزرگ ترین طنزپردازان جهان بدانیم، در مواجهه با هستی، دچار یک پرسش عمیق می شویم. برای مثال آنجا که حافظ می گوید: «خیز و در کاسه سر آب طربناک انداز/ پیش تر زان که شود کاسه سر، خاک انداز»؛ او جهان و مافیها را به سخره گرفته است.

به گفته این شاعر، کتاب «بصیرت های بیهوده»، اثری است که خواننده باید او را به همراه داشته باشد و تفاوتی نمی کند، از کجای این کتاب، به خواندن آن بپردازد؛ مهم این است که ردپای گفته های عبدالحمید ضیایی را در جای جای آثار دیگر چون «کویر» شریعتی و «بار هستی» میلان کوندرا هم می بینم.

پس از آن عبدالحمید ضیایی، گفته های خود را این گونه آغاز کرد که من درباره کتاب خودم، چیزی نمی توانم بگویم. این کتاب «فیه مافیه» است؛ یعنی هر چه هست در اوست اما دلم می خواست خطاب به پسر ۱۲ ساله ام، ایلیا نامه بنویسم و این نامه را به همه فرزندان تعمیم دهم آن هم در روزگاری که شبکه های مجازی، فرصت این کار را از ما گرفته اند.

این استاد دانشگاه، نامه نگاری را یک سنت قدیمی در فرهنگ ما دانست و افزود: نامه نگاری در فرهنگ ما سابقه طولانی دارد. برای مثال به نامه های عین القضات، مولانا و امام محمد غزالی می توان اشاره کرد اما امروز، رشد شبکه های مجازی باعث شده ما دیگر، ایمیل هم به یکدیگر نمی زنیم چه برسد به نامه نگاری که بوی خوش کاغذ می دهد و مخاطب منتظر می ماند تا نامه ما به دستش برسد؛ خود ما هم مشتاق رسیدن نامه و واکنش خواننده هستیم هم نگران از نرسیدن.

ضیایی به این که یکی دیگر از اهداف او از نگارش «بصیرت های بیهوده»، بازگشت به کودکی است اشاره و بیان کرد: مسیح، پسر مریم می گفت، کسی به ملکوت راه پیدا نمی کند مگر دوبار زاده شود وبتواند کودک باشد چون کودکان مطابق طبع خود رفتار می کنند و قضاوت دیگران برایشان اهمیتی ندارند.

این مثنوی پژوه همچنین بیان کرد: کودکان میان مایه نیستند؛ این ما آدم بزرگ ها هستیم که وقتی دچار آمیختگی با توده ها می شویم بوی خود را از دست می دهیم؛ بچه ها این طور نیستند تا آنجا که موسسه روان پژوهی کالیفرنیا تحقیق کرده بود ما آدم بزرگ ها در طول شبانه روز، فقط ۱۵ دقیقه، خود واقعی مان را زندگی می کنیم در حالی که بچه ها این طور نیستند و من اگر توانسته باشم عنصر کودک را زنده کرده باشم، مهم ترین کار را انجام داده ام.

چهارشنبه های کتاب تا پایان تابستان هر هفته در یکی از مراکز فرهنگی هنری منطقه8 باحضور نویسندگان در نشستی صمیمی برگزار می شود.

 

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به فرهنگسرای گلستان واقع در میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان مراجعه یا با شماره تلفن 77844574 تماس بگیرند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: