کد خبر: 29898
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 مرداد 1396 - 09:29

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب «زمان در اندیشۀ ملاصدرا و هایدگر» منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «زمان در اندیشۀ ملاصدرا و هایدگر؛ گامی در راه تحقق پولی‌لوگ» (با ۵۸ صفحه مقدمه) اثر پژوهشی دکتر رضا دهقانی، از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
کتاب «زمان در اندیشۀ ملاصدرا و هایدگر» منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، این نوشتار نخستین کتابی است که به یکی از مهم‌ترین مسائل تاریخ اندیشه، یعنی مسئلۀ «زمان»، نزد ملاصدرا و هایدگر، دو متفکر برجسته از دو سنت متفاوت، می‌پردازد و مسئلۀ اصلی آن این است که چگونه می‌توان با بررسی اندیشۀ فلسفی این دو فیلسوف مؤسس، گامی در جهت تحقق گفت‌وگو بین این دو فیلسوف در وهلۀ نخست، و بین دو سنت اندیشۀ معاصر غربی و اندیشۀ اسلامی‌شیعی برداشت.

این کتاب همچنین نخستین پژوهشی است که افق فلسفۀ میان‌فرهنگی را برای خود طرح و الگوی پولی‌لوگ را در روش خود در تحقیق استفاده می‌کند.

نویسنده این کتاب، بر این نظر است که زمان در اندیشۀ ملاصدرا و هایدگر، اهمیت زیادی برای پژوهش جهت رسیدن به گفت‌وگو و تمهید برای «گفت‌وگوی چندجانبۀ فرهنگی» یا «پولی‌لوگ»(Polylog) دارد؛ از این‌رو سعی کرده تا به‌جای فلسفۀ تطبیقی به‌معنای رایج، فلسفۀ «میان‌فرهنگی» را جایگزین و الگوی پولی‌لوگ را معرفی می‌کند.

نویسنده کتاب با بیان اینکه فلسفۀ میان‌فرهنگی در مقابل نگرش‌های تک‌فرهنگی، اعم از اروپامحوری و فلسفه‌های قومی، قرار دارد، تأکید می‌کند که این فلسفه، در جهت مخالف هرگونه مطلق‌گرایی در اندیشه حرکت می‌کند و سعی می‌کند تا بستر مناسب برای گفتگوی متفکران فرهنگ‌های مختلف را فراهم کند.

 نویسنده همچنین با بیان اینکه گفتگو مهم‌ترین منش فلسفی مورد نیاز زمانه است، پولی‌لوگ را در نسبت مستقیم با گفتگو یا دیالوگ معرفی و تأکید می‌کند که این کتاب در حکم تمهیدی برای گفتگوی چندجانبه یا پولی‌لوگ است؛ الگویی که همۀ متفکران و نیز پژوهشگران را از همۀ سنت‌های موجود فرامی‌خواند تا همگی به تعامل بپردازند و هدف واحدی را معرفی می‌کند که هدفی تنظیمی است و آن مراوده و ارتباط دوجانبۀ قوی میان تمام فرهنگ‌هاست.

کتاب «زمان در اندیشه ملاصدرا و هایدگر؛ گامی در تحقق پولی‌لوگ» در ۴۳۴ صفحه و با قیمت ۲۱ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

 

برای مشاهده مقدمه این کتاب اینجا کلیک کنید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: