کد خبر: 32100
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 آذر 1396 - 12:12

داخلی

»

اخبار کتاب

شب ژان پرو برگزار می شود

منبع : لیزنا
روز یکشنبه، ۲۶آذر ماه با همت مجله بخارا شب ژان پرو، باستان شناس فرانسوی در مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی برگزار می شود
شب ژان پرو برگزار می شود

به گزارش لیزنا بر اساس مجله فرهنگی هنری بخارا، کتاب «داریوش، شاه بزرگ»، ترجمۀ کتاب اکتشافات پروفسور ژان پرو در کشف کاخ داریوش هخامنشی با ترجمه خشایار بهاری از سوی نشر فرزان روز منتشر شده است؛ به همین مناسبت عصر روز یکشنبه ۲۶آذر ماه  مراسم تجلیل  و بررسی آثار ژان پرو در تالار همایشهای رایزن واقع در مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی با همکاری مجله بخارا و نشر فرزان روز  برگزار می شود.

فرانسوا سنمو (سفیر فرانسه در تهران) و استادان ژاله آموزگار، داریوش شایگان، کامران فانی، سید محمد بهشتی، تورج اتحادیه از سخنرانان این مراسم هستند. رونمایی از کتاب «داریوش، شاه بزرگ» و نمایش فیلمی مستند از حمید ارجمند با نام «راز یک مجسمه» دربارۀ زندگی ژان پرو از دیگر برنامه های این همایش است.

پرو در سال ۱۹۲۰ در کشور فرانسه به دنیا آمد. وی کاوش‌های فراوانی در محوطه‌های تاریخی سراسر جهان انجام داده و در این بین سرپرست هیئت باستان‌شناسی فرانسه در شهر تاریخی شوش ایران از سال ۱۹۶۸ تا سال ۱۹۷۹ نیز بوده است.

این باستان شناس مشهور در سال ۱۹۶۸ پس از بازنشستگی رومن گیرشمن سرپرست هیئت کاوش‌های باستانشناسی در شوش شد.

ژان پرو یک سال بعد، کار خود را به همراه «دانیل لایری» در کاخ هخامنشی آپادانا آغاز کرد و پس از آن در کنار اطلاعات زیادی که از این محوطه تاریخی به دست آورد، موفق به کشف کتیبه‌های کاخ و مجسمه داریوش بزرگ شد.

او دست کم ۱۰ ، ۱۵ سال رییس هیئت باستان‌شناسی شوش بود و با توجه به کارهای عظیمی که انجام داد، باید گفت خدمات زیادی به ایران کرده است.

ژان پرو کتاب «کاخ داریوش» (Le palais de Darius à Suse: une résidence royale sur la route de Persépolis à Babylone) را سال ۲۰۱۱ منتشر کرد.

ژان ژوزف فرانسوا پرو که همسرش ایرانی است در ۲۵ دسامبر سال ۲۰۱۲ به دلیل بیماری، در سن ۹۲ سالگی در پاریس درگذشت.

 این برنامه پنج بعد ازظهر یکشنبه۲۶ اذر در تهران . کاشانک. نرسیده به آجودانیه . مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی . سالن همایش های رایزن برگزار می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: