کد خبر: 32273
تاریخ انتشار: شنبه, 02 دی 1396 - 11:54

داخلی

»

اخبار کتاب

صد و چهل و یکمین شمارۀ ماهنامۀ «اطلاعات حکمت و معرفت» منتشر شد

منبع : لیزنا
 شمارۀ 141 ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «اخلاق فضیلت 4» به دبیری مهدی اخوان با هفت نوشتار در قالب گفت­وگو، مقاله و گزارش کتاب منتشر شد.
صد و چهل و یکمین شمارۀ ماهنامۀ «اطلاعات حکمت و معرفت» منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام مجله اطلاعات حکمت و معرفت، شماره­های اول و دوم اخلاق فضیلت در شماره­های 128 و 137 منتشر شده بود.

اولین نوشتار این دفتر با عنوان «دستور زبان خیر» گفت­وگوی دانشگاه هاروارد با فیلیپا فوت است که کسرا حاتم­پور به فارسی برگردانده است. در این گفت­وگو فوت به زندگی علمی خود و نیز دلیل اقبالش به فلسفۀ اخلاق و سپس اخلاق فضیلت آکوئیناس می‌پردازد و  برخی مدعیات و ادلۀ خود (خصوصاً آنچه در کتاب خیر طبیعی آمده است) را به اختصار بیان می­کند.

مقالۀ دوم در شرح مهم‌ترین مؤلفه‌های اخلاق فضیلت با عنوان  «اخلاق فضیلت جدید: چیستی و چرایی»  به قلم ریچارد گِرِگ است که شیرین طالقانی به فارسی ترجمه کرده است.  در مقدمۀ این مقاله چنین آمده است: «فضیلت‌گرایی كه مجدداً موضوع توجه متفكران اخلاق قرار گرفته، با نقد اخلاق رایج و بیان كمبودها و نقص‌های رویكرد‌های رقیب توسعه یافته است. در‌عین‌حال، طرف‌داران اخلاق فضیلت تنها به نقد غایت‌گرایی و وظیفه‌گرایی اكتفا نكرده‌اند بلکه بر مزیت‌های این نگرش به اخلاق نیز تأكید  دارند و به تبیین و دفاع از نظریه خود نیز می پردازند.»

سومین نوشتار این دفتر مقاله­ای به قلم مایکل استاکر با عنوان «علاج اسکیزوفرنی نظریه‌های اخلاقی جدید» و ترجمۀ ندا زمان­فشمی است. این مقاله را می­توان به نوعی تکمله‌ای بر مقالۀ «اسکیزوفرنی نظریه‌های اخلاقی» دانست. (که در شمارۀ 137 همین مجله منتشر شد). «استاکر بر آن است که نظریه‌های اخلاقی مدرن اسکیزوفرنیک هستند چرا که بین ارزش و انگیزش شکاف ایجاد می‌کنند. از نظر آنها نیازی نیست که ارزش‌ها در خدمت انگیزش باشند. استاکر در این مقاله دو استدلال بر دو ادعای ملازم با هم دارد: یکی ادعایی است درباره روابط ساختاری بین عواطف و ارزش‌ها و دیگری ادعایی درباره روابط معرفتی بین آنها.»

چهارمین مقالۀ این مجموعه با عنوان «اخلاق فضیلت­گرا در انحصار ارسطو(ئیان)؟» را محمدحسین میرمحمدی نگاشته است و به توصیف دلایل گره خوردن اخلاق فضیلت با اخلاق ارسطو و راه‌های رقیب می‌پردازد. «از جمله اشکالات وارد بر نظریه اخلاق فضیلت آن است که مدعیان معتقدند اخلاق فضیلت نمی‌تواند به سؤال «من چه کاری باید انجام دهم» پاسخ دهد یا به ما بگوید کدام اعمال درست و کدام نادرست هستند و در نتیجه در خوشبینانه‌ترین حالت، اخلاق فضیلت نقش یک مکمل را بازی می‌کند و نقش اصلی در صحنۀ فلسفه‌ورزی در باب اخلاق از آنِ اخلاق قاعده‌نگر است.»

روزالین هرست‌هاوس در مقاله‌ای با عنوان «کاربست اخلاق فضیلت‌گرا» در رد این اشکال، مقاله فیلیپا فوت دربارۀ اتانازی را به عنوان مثال نقضی بر این ادعا می‌آورد با تذکر این مطلب که مقاله فوت هیچ قاعده یا مجموعه‌ای از قواعد را درباره امکان یا عدم امکان اتانازی در اختیار ما قرار نمی‌دهد و هرست‌هاوس سعی دارد طرح فوت را تکمیل کند.

بخش پایانی دفتر ماه این شماره از نشریه دو گزارش کتاب (یکی به زبان انگلیسی و دیگری در زبان فارسی) در حوزه اخلاق فضیلت است که عبارتند از معرفت‌شناسی فضیلت به قلم زهرا خزائی و اعظم السادات حسینی حسین­آباد و همچنین گزارش کتاب رسالۀ کوچک درباب فضیلت‌های بزرگ که الهام یوسفی نگاشته است.

 

دومین بخش ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت ادب وهنر نام دارد و گفت­وگو با علی محمد اسکندری­جو را با عنوان «حافظ و نیچه دو منتقد فرهنگ و دو زرکوب زبان» در بر می­گیرد.

سومین بخش ماهنامه «انديشه و نظر» است و مشتمل بر دو مقاله است. نخستین مقاله با عنوان «فرا اخلاق و نقش آن در فلسفه زیست محیطی» به قلم جان اُنیل است که سید محسن اسلامی به فارسی ترجمه کرده است. مقالۀ دوم این بخش نیز «وجود به عنوان پديدارشدن» نام دارد که به قلم چارلز گيگنون و با ترجمه انشاءالله رحمتی است.

چهارمین بخش نشریه «کتاب» نام دارد که با مقاله­ای از سید مسعود رضوی با عنوان «سندبادنامه­ها» آغاز شده است. منیره پنج­تنی، دبیر بخش کتاب ماهنامه ابتدا مقاله­ای با عنوان «روش بین فلسفه و جامعه شناسی» با تمرکز بر نقد کتاب تازۀ دکتر احمد محمدپور با عنوان روش تحقیق معاصر در علوم انسانی (ققنوس- 1396) نگاشته است و سپس به قصد نقد و بررسی این اثر با مؤلف گفت­وگویی با عنوان «جستارهایی در سیاست‌های روش» انجام داده است. در ادامه نیز چند کتاب فارسی و انگلیسی معرفی شده است.

پنجمین بخش نشریه به دبیری منوچهر دین­پرست «گزارش» نام دارد و به گزارش برخی وقایع یک ماه اخیر حوزۀ اندیشه اختصاص دارد.

 

شمارۀ 141 ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت از اول دی­ماه 1396 به مدیر مسئولی و سردبیری انشاءالله رحمتی با بهای 5هزار تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: