کد خبر: 32750
تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 بهمن 1396 - 10:16

داخلی

»

اخبار کتاب

شماره جدید فصلنامه نقد كتاب «فقه و حقوق» در پیشخوان كتابفروشی ها

منبع : لیزنا
 شماره نهم و دهم فصلنامه نقد کتاب «فقه و حقوق» ویژه بهار و تابستان ۱۳۹۶ به سردبیری حجت‌الاسلام سید محمدعلی احمدی ابهری به چاپ رسید.
شماره جدید فصلنامه نقد كتاب «فقه و حقوق» در پیشخوان كتابفروشی ها

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه كتاب، شماره نهم و دهم این فصلنامه در شش بخش با عنوان‌های «نقد مكتوب»، «نقد ویرایش»، «نقد شفاهی»، «گوناگون»، «عربی» و «انگلیسی» از سوی خانه كتاب راهی بازار نشر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین  سید محمد علی ابهری در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه نقد كتاب فقه و حقوق نوشته است: « دو  سال از انتشار فصلنامه نقد كتاب فقه و حقوق گذشت. در این دو سال هشت شماره از این فصلنامه منتشر شد. در این شماره ها بیش از صد كتاب مورد نقد  قرار گرفت. تعدادی نیز از جهت شیوه نگارش و ویرایش نقد شدند. یاد كرد استادان بزرگ حقوق و فقهای گذشته به صورت تجلیل از خدمات علمی آنان و بررسی آثار یا تدوین سال شمار زندگی علمی ایشان نیز از مواردی است كه به مناسبت، در تمامی شماره های منتشر شده، به صورت فشرده یا مفصل، یك یا چند مقاله داشته ایم. از آنجا كه فصلنامه به برخی از مراكز علمی- پژوهشی و دانشگاه های خارج كشور نیز می رسد، ترجمه چكیده های غالب مقالات را به زبان های عربی و انگلیسی در انتهای هر شماره آورده ایم.

هدف اولیه از نقد آثار منتشر شده ارتقاء سطح كارهای علمی- پژوهشی است و البته این دیدگاه مبتنی بر آن است كه برای مخاطب اثر، این حق را قائلیم كه نگاهی متفاوت به موضوع داشته باشد و بتواند بدون تحمل هر گونه هزینه ای به ابراز دیدگاه خود بپردازد؛ حتی اگر نظر او با معیارهای علمی و منطقی مورد پذیرش عموم تطبیق نداشته باشد، یا غلط  باشد. با همین نگاه معتقدیم كه همان گونه كه نقد یك حق محسوب می شود ، پاسخ به نقد نیز برای صاحب اثر جایگاهش محفوظ است. »

در بخش «نقد مكتوب» این شماره، ۸ مقاله با عنوان‌های « نقد كتاب  باز اندیشی در آیین استنباط»، «جرم شناسی جهان بوم، راهی به توسعه مفهوم ضرر»، « مروری انتقادی بر كتاب آسیب شناسی فقهی قوانین حضانت»، « كتاب كاربرد قواعد فقه قضایی در حقوق خانواده  در بوته نقد»، «  دین حداقلی، نقدی بر كتاب جایگاه تشریع، شورا و بیعت در فقه و حقوق اسلامی»، « یك گام  لرزان ولی امید بخش»، «تاملی  بر كتاب حقوق خانواده تطبیقی» و « فقه قراردادها در پرتو آیات قرآنی» منتشر شده است.

مقاله « به گاه نوشتن به جای آر هوش؛ نقد جنبه های ویرایشی كتاب  بازپروری معتادین نهادهای دولتی و غیر دولتی» نوشته سید محمد آرتا در بخش « نقد ویرایش» این شماره از فصلنامه نقد كتاب « فقه و حقوق» به چاپ رسیده است.

خوانندگان در بخش « نقد شفاهی» نهمین و دهمین شماره این فصلنامه نیز می‌توانند  نشست نقد و بررسی كتاب «بایسته های تقنین در حقوق جزا» با حضور محمد جواد فتحی، عباس منصور آبادی، جلیل محبی و احمد حاجی ده آبادی را بخوانند.

بخش «گوناگون» این شماره از فصلنامه نقد كتاب «فقه و حقوق» به زندگینامه، آثار و شاگردان آیت‌الله سید محمدكاظم طباطبایی یزدی، صاحب كتاب «عروة‌الوثقی» پرداخته است. ویژه‌نامه بزرگداشت آیت‌الله طباطبایی یزدی، زندگینامه، سال‌شمار فعالیت‌های علمی و مروری بر نظرات اصولی، معرفی آثار، شرح و حاشیه و تعلیق بر عروة‌الوثقی و معرفی فهرست شاگردان،‌ از جمله سرفصل‌های این بخش هستند.

در بخش‌های عربی و انگلیسی فصلنامه نیز به ترتیب دو ترجمه از عقیل خورشا و فاطمه ذوالفقاری منتشر شده است.

 

 

نهمین و دهمین شماره فصلنامه نقد كتاب «فقه و حقوق» ویژه بهار و تابستان ۱۳۹۶  به بهای ۱۰ هزار تومان از سوی موسسه خانه كتاب منتشر شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: