کد خبر: 33102
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 18 بهمن 1396 - 16:32

داخلی

»

اخبار کتاب

معرفی برگزیدگان چهارمین دوره جایزه خلق کتاب تصویری

نویسنده و تصویرگر کتاب «کوکو» به نمایشگاه کتاب بلونیا اعزام می‌شوند

منبع : لیزنا
مراسم پایانی چهارمین دوره جایزه خلق کتاب تصویری دستان عصر سه‌شنبه (17 بهمن) در سالن اجتماعات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران (سالن زنده‌یاد عاشوری) برگزار شد.
نویسنده و تصویرگر کتاب «کوکو» به نمایشگاه کتاب بلونیا اعزام می‌شوند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران،  کتاب «کوکو» اثر حسن اسماعیلی طاهری و با تصویرگری پریا لرستانی به‌عنوان اثر برتر این دوره انتخاب و نویسنده و تصویرگر آن با حمایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایشگاه کتاب بلونیا اعزام می‌شوند.

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: کتاب‌های تصویری با جذابیت‌های بسیاری که در آن نهفته است می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه در بین افراد جامعه کمک کند و باعث اثرگذاری در بالا بردن سرانه مطالعه شود. کتاب‌های تصویری با ایجاد فضاهای تصویری میل و رغبت به خواندن را در مخاطب بیشتر می‌کند.

جوادی در ادامه گفت: اکنون‌که به دنبال افزایش سرانه مطالعه در میان کودکان هستیم، کتاب‌های تصویری با جاذبه‌های بسیاری که دارد در تقویت صنعت نشر ما نیز نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند. این جاذبه‌ها تنها محدود به کودکان نمی‌شود بلکه بزرگ‌سالان نیز از این جذابیت‌ها استفاده می‌کنند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به حمایت‌های وزارت متبوع در این حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده از فضاهایی است برای اشتغال و فعالیت‌های فرهنگی که قبلاً به آن توجهی نشده است. یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند، کتاب‌های تصویری است. با ایجاد مراکز بین‌المللی و نمایشگاه‌هایی در مناطق مختلف و همسو از قبیل «اکو» و برگزاری کارگاه‌های مشترک تصویری در این مناطق، می‌تواند در تصویرگری و انتقال آثار ما به خارج از کشور مؤثر واقع شود.

جوادی در ادامه با اشاره به طرح گرنت گفت: در طرح گرنت نیز باید بخشی به حمایت از تصویرگران اختصاص داده شود.

امیر مسعود شهرام نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز در این مراسم گفت: برگزاری این کارگاه‌ها باعث می‌شود تا نویسنده و تصویرگر در کنار هم به خلق اثر بپردازند و یک فضای رقابتی که همراه با آموزش است ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: حوزه کتاب‌های مصور در انتقال پیام حرف‌های جدی برای گفتن دارد ولی متأسفانه توجه جدی و مناسبی به آن نشده است. حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی محلی است تا تصویرگران ما بتوانند آرام‌آرام فرهنگ و هنر ما را صادر کنند و درواقع خودی نشان دهند.

شهرام نیا در ادامه گفت: اگر نویسندگان و تصویرگران به‌صورت خاص در یک منطقه جغرافیایی و از یک فرهنگ منحصربه‌فردی اثری را خلق کنند، موردحمایت قرار می‌گیرند و فرصت حضور و تعامل مستقیم با جامعه موردنظر و منطقه خاص را برایشان فراهم می‌کنیم.

کیانوش غریب پور، رئیس هیئت‌مدیره انجمن تصویرگران در این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: خوشحالیم که رانت ویژه ناشر در این کارگاه نیست. کتاب‌هایی که در این کارگاه مناسب تشخیص داده ‌شود به یک مزایده فرهنگی و اقتصادی گذاشته می‌شود تا ناشران برای چاپ آن اعلام آمادگی کنند.

وی در ادامه گفت: تا جایی که ممکن است این کارگاه استقلال خود را حفظ می‌کند و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در حفظ استقلال این کارگاه مؤثر است.

غریب پور با اشاره به کارکردهای این کارگاه گفت: توسعه فرهنگ کتاب‌های تصویری با تأکید بر ژانر کتاب‌های تصویری اولین هدفی است که در این کارگاه‌ها دنبال می‌شود. تمرین نویسنده و تصویرگر در کنار هم دومین هدفی است که در این کارگاه‌ها به دنبال آن هستیم تا اختلاف‌ها در خلق اثر کمتر شده و به این شکل بتوانیم دیدگاه‌های نویسنده و تصویرگر را با یکدیگر نزدیک کنیم.

غریب پور در پایان گفت: برگزاری چهارمین دوره خلق کتاب تصویری تجربه‌ای را برای ما ایجاد کرد تا رویکرد ما در سال آینده حرفه‌ای‌تر شود و آرزوی من این است که نشر ما پا بگیرد و در کنار آن کتاب‌های تصویری نیز پا گرفته و شکوفا شود و نویسندگان بتوانند آثار خود را به خارج از کشور صادر کنند.

محمود برآبادی نائب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، علی بوذری، عضو هیئت‌مدیره انجمن تصویرگران و غلامرضا نوعی، مدیر بخش ناشران خارجی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز در این مراسم حضور داشتند.

بر اساس رأی هیئت‌داوران نویسنده و تصویرگر کتاب «زیر سایه مادر» نیز کمک‌هزینه حضور در نمایشگاه کتاب مسکو و یا یک نمایشگاه بین‌المللی هم‌تراز دیگر را دریافت کردند. نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های «جعبه قرمز»، «رویای کوچک یاقوتی»، «مانو»، «خرس و بچه» و «جعبه خیال» نیز موردتقدیر و جوایز تشویقی دریافت کردند.

 

پنجاه و پنجمین دوره نمایشگاه بلونیا 6 تا 9 فروردین سال آینده برگزار می‌شود. موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایندگی از نشر کشورمان در این دوره از نمایشگاه حضور دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: