کد خبر: 33290
تاریخ انتشار: شنبه, 28 بهمن 1396 - 13:41

داخلی

»

اخبار کتاب

حسین ورجانی در بررسی «چهره ای خالی از سكنه»

هر كسی كه واقعا عاشق ادبیات است پای در این عرصه می گذارد

منبع : لیزنا
كتاب «چهره ای خالی از سكنه»  با حضور مجید صابری نویسنده اثر، حسین ورجانی، منتقد و  احمد بهرامی، مترجم و منتقد ادبی جمعه، ۲۷  بهمن ماه با همكاری خانه كتاب در  شهر كتاب ساوه نقد و  بررسی شد.
هر كسی كه واقعا عاشق ادبیات است پای در این عرصه می گذارد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه خانه كتاب، در ابتدای این جلسه، ورجانی پیرامون داستان «چهره ای خالی از سكنه» گفت: این مجموعه داستان كوتاه، كاری از نویسنده ای جوان، پر تلاش و جدی است كه بیش از یك دهه در ادبیات داستانی كار كرده و این مجموعه حاصل تجربیات صابری در یك دهه است.

ورجانی كارگاه های داستان نویسی را بسیار مهم ارزیابی كرد و افزود: هنرجویان بسیاری به كارگاه های داستان نویسی می آیند. اما نویسندگان كمی از این كارگاه ها بیرون می آید. یكی از دلایل عمده این موضوع، سخت، جدی و پر زحمت بودن نویسندگی است. نویسندگی كار هر كسی نیست و هر كسی كه واقعا عاشق ادبیات است پای در این عرصه می گذارد.

در بخش دیگر جلسه، احمد بهرامی گفت: صابری، یكی از نویسندگان جوان و تازه كار ادبیات داستانی نشان داد ادبیات داستانی ایران و جهان را به خوبی می شناسد. حضور۱۰  ساله ی صابری در كارگاه های داستان كوتاه نشان از عزم جدی این نویسنده جوان برای حضور وی در عرصه ادبیات ایران دارد.

در ادامه بهرامی افزود: به تعبیر «بارت» آنچه كه بین ما و روزمرگی هایمان و ادبیات جدایی ایجاد می كند؛  واژه و جمله است. معیار و سنگ محك ما برای تعیین عیار یك نوشته را جمله و واژه تشكیل می دهد.

 وی در پاسخ به نقد یكی از حاضرین افزود: آنچه كه صابری روایت كرده هیچ نشانی از روزمرگی صرف ندارد و  نویسنده برای فضاسازی و پیش برد قصه اش لاجرم باید توصیفاتی را ارائه دهد كه این موضوع با روزمرگی متفاوت است.

بهرامی با اشاره به یكی از داستان های كتاب گفت: در حالت كلی می توان این داستان را یك طرح دانست كه می توانست تبدیل به یك داستان جذاب شود.  این كه راوی، اغلب در اكثر داستان های مجموعه «چهره ای خالی از سكنه» ویژگی های مشخص سنی و جنسی نداشت و ما با تصویری مبهم از راوی روبه رو بودیم كه این كار را  فی نفسه نمی توان ضعف اثر دانست در صورتی كه ما را از قصه و داستان دور نكند.

در ادامه برنامه صابری یكی از داستان كوتاه های مجموعه «چهره ای خالی از سكنه » را برای حاضران در جلسه خواند. پس از خوانش داستان كوتاه «موزه­ی سیاره های دور» حاضرین در جلسه به ارائه نظرات خود پرداختند.

وی گفت: من هم به مجموعه «چهره ای خالی از سكنه» نقدهایی دارم اما تصمیم گرفتم تا تجربه های یك دهه كار خود در ادبیات را منتشر كنم تا در معرض دید علاقمندان به ادبیات به ویژه ادبیات داستانی قرار بگیرد.

صابری یكی از ویژگی های نوشته های خود را نوشتن با پایان های متعدد عنوان و گفت: این نوع نوشتن نوعی «داستان در داستان» و حالت های چندگانه است. در حال حاضر مشغول نوشتن دو رمان و دو مجموعه داستان كوتاه دیگر هستم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: