کد خبر: 34350
تاریخ انتشار: یکشنبه, 16 ارديبهشت 1397 - 15:33

داخلی

»

اخبار کتاب

رونمایی از 50 کتاب زبان و ادب فارسی در نمایشگاه کتاب

منبع : لیزنا
50 کتاب جدید الانتشار پنج موسسه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بنیاد دایره المعارف اسلامی، بنیاد سعدی، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و موسسه کتاب مرجع با حضور غلامرضا حداد عادل رونمایی شدند.
رونمایی از 50 کتاب زبان و ادب فارسی در نمایشگاه کتاب

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام ستاد خبری و رسانه‌ای سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این نشست با تقدیر و تشکر از همه دست اندرکارانی که این 50 کتاب را آماده کردند، گفت: این افراد در فاصله دو نمایشگاه سی‌ام و سی و یکم تلاش بسیاری کشیدند و با کار خود بر ارزش و غنای داشته‌‌‌های فرهنگ و ادب ایران اسلامی افزودند.

غلامعلی حداد عادل ادامه داد: امیدوارم با معرفی این آثار به دریای زلال و مواج ایران اسلامی به سهم خود افزوده باشیم و به رشد دانش کمک شایانی کنیم.

وی با اشاره به فضاسازی‌‌‌های غیردوستانه‌ای که بعضا در فضاهای مجازی علیه لایحه بودجه برخی موسسه صورت می‌‌گیرد، خاطرنشان کرد: این 50 کتاب که امروز رونمایی شده است نمونه کوچکی از کارهای این چهار موسسه است که تلاش زیادی در زمینه فرهنگ و زبان فارسی انجام می‌‌دهند و باید اعلام کنم که بودجه اختصاصی ما کاملا مقتصدانه صرف اموری این چنینی می‌‌شود.

مدیر گروه فرهنگ نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به کار جدی و سنگین نگارش فرهنگ جامع زبان فارسی اظهار کرد: این فرهنگ از قرن چهار تا چهارده هجری قمری را در بر می‌‌گیرد و تاکنون دو جلد آن چاپ شده و یک جلد در دسترس انتشار دارد.

در ادامه این نشست، علی اشرف صادقی؛ مدیر کمیته فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: در رایانه گروه فرهنگ نویسی 35 الی 40 میلیون رکورد داریم. ساماندهی این کار عظیم احتیاج به نیروی انسانی زیادی دارد و ما حداقل به 120 پژوهشگر از جمله تعریف نگار و ویراستار نیاز داریم.

مدیر گروه فرهنگ نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به نبود رشته فرهنگ نویسی در ایران تصریح کرد: افرادی که با ما همکاری می‌‌کنند عمدتاً مدارک مقاطع مختلف ادبیات و زبان فارسی دارند بنابراین کارهای این افراد احتیاج به ویرایش چندباره دارد.

ولی ادامه داد با وجود اینکه این طرح در وزارت علوم به عنوان طرح ملی شناخته شد تخصیص بودجه آن دائما به تعویق می‌‌افتد و ما به دلیل برخی برون سپاری‌‌‌های درخصوص واژه‌‌‌های علمی مقروض هستیم.

در ادامه این نشست دبیر و مدیر انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی به معرفی سه گروه در این مجموعه پرداخت و گفت: بخش نخست تحت عنوان نشر در طول عمر خود بالغ بر دویست عنوان کتاب را چاپ کرده است و امروز با 25 عنوان کتاب جدید و 8 مجله تحقیقی در خدمت شماست.

محمدرضا نصیری افزود: بخش دوم تحت عنوان شبه قاره که با 23 سال عمر قدیمی‌ترین گروه فرهنگستان است به جایگاه زبان فارسی در منطقه شبه قاره می‌‌پردازد و امروز جلد پنجم دانشنامه را با تلاش شبانه روزی آماده رونمایی کرده است.

وی سومین بخش فرهنگستان را مطالعات آسیای صغیر برشمرد و اظهار کرد: دو سال است که در حوزه آناتولی و آسیای صغیر فعالیت می‌‌کنیم و هدف اصلی ما در این مجموعه انتشار دانشنامه زبان  و ادب فارسی در آناتولی است.

معاون گروه واژه گزینی و فرهنگ نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در معرفی این گروه که بزرگترین گروه فرهنگستان است اظهار کرد: گروه واژه گزینی 70 زیرگروه دارد و با فعالیت شصت همکار و 400 استاد در گروه‌‌‌های مختلف به این امر مبادرت می‌‌ورزند.

نسرین پرویزی ادامه داد: برای غنی‌تر کردن زبان فارسی سال آینده چهارمین دوره دانشجو را در رشته واژه گزینی می‌‌پذیریم و امسال پانزدهمین جلد از فرهنگ واژه‌‌‌های مصوبب را به علاقمندان عرضه می‌‌کنیم.

وی همچنین به مجموعه‌‌‌های تحت عنوان هزار واژه که برای تخصص مختلف منتشر شده است اشاره کرد و افزود: بیست و سه جلد هزار واژه از دل پانزده جلد فرهنگ واژه گزینی منتشر شده است که امیدواریم به کار متخصصان هر حوزه بیاید.

معاون گروه واژه گزینی و فرهنگ نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: در کنار شورای واژه‌‌‌های تخصصی شورای برای واژه‌‌‌های عمومی که در فضاهای عمومی و مجازی مطرح می‌‌شود فعال است.

وی اظهار کرد: تاکنون بیش از شصت هزار واژه فارسی برای لغات بیگانه در این گروه به تصویب رسیده است.

معاون تحقیقات ادبی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز با اشاره به رونمایی از جلد ذیل دانشنامه زبان و ادب فارسی اظهار کرد: از سال 1379 مقرر شد دانشنامه زبان و ادب فارسی در شش جلد تدوین شود که شامل موضوعات چون دستور زبان فارسی، اصلاحات عرفانی، قالب‌‌‌های شعری، انواع ادبیات، اسطوره‌‌‌های ایرانی و ... باشد.

مریم بیدگلی ادامه داد: چاپ این مجموعه از سال 1384 و امروز جلد ذیل این شش جلد رونمایی می‌‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: