بازدید اساتید زبان و ادبيات روسی از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و ISC

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره روابط عمومی و همکاري های علمی بين المللی مرکز منطقه ای و ISC،  روز دوشنبه ، 24 اردیبهشت ماه ، هياتی متشکل از 30 نفر از اساتيد رشته زبان و ادبيات روسی و اعضای هيات تحريريه و سردبيران مجلات معتبر دارای نمايه بين المللی از منطقه آسيای میانه و شرق اروپا شامل کشورهای روسيه، لهستان، کرواسی، بلغارستان، بلاروس، اوکراين، قزاقستان، گرجستان و تاجيکستان  با هدف آشنایی با پتانسیل ها و امکانات و خدمات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از اين دو سازمان بازديد کردند.

در ابتدای اين نشست محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ضمن خير مقدم و خوش آمدگویی به مهمانان، به تشريح ماموریتهای ISC  و مرکز منطقه ای در سطح ملی و بين المللی و پایگاه های اطلاعاتی و خدمات این پایگاه پرداخت و گفت: پايگاه استنادی در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی و با حضور نمايندگان کشورهای اسلامی  در سال 2008 در باکو به تصويب رسيد و در ايران (شيراز) تاسيس شد. اين سازمان که با هدف نمايه کردن مجلات علمی کشورهای اسلامی از جمله زبانهای عربی، فارسی و انگليسی، ايجاد زمينه لازم برای ارتقاء کيفيت تحقيق و ايجاد يک شبکه پيوسته علمی در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و رتبه بندی دانشگاه ها، نشريات، نويسندگان و آثار برتر علمی جهان اسلام تاسيس شد، با در نظر گرفتن استانداردهاي علمي، به انتخاب و نمايه سازي نشريات علمي كشورهاي اسلامي مي پردازد و با استفاده از ابزارهای علم سنجی، عملکرد علمی دانشگاه ها، موسسات پژوهشی، محققان و نشريات کشورهای اسلامی را رتبه بندی می کند.

دهقانی با به تصوير کشيدن مجلات 48 کشور که در ISC نمايه می شوند، به عنوان يک نمونه عينی نمودار رشد نشريات دانشگاه های روسيه در حوزه های موضوعی مختلف بين سال های 2016-2000  را نشان داد و گفت روسيه در سال 2016 بالاترين رتبه را با توجه به حجم انتشارات علمی خود داشته است.

در ادامه، رئیس اداره همکاری های علمی بين المللی رایسست و  ISC، ضمن بیان مختصری از تاریخچه تاسیس رایسست، گفت: مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري پيرو تعامل با فرهنگستان علوم جهان اسلام در سال 1370 تاسيس شد و هدف آن تامين مدارك علمي مورد نياز اعضاي هيات علمي، پژوهشگران و دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي ايران و كشورهاي منطقه فعال است. از جمله فعاليت هاي مهم اين مرکز برقراري نظام مبادله الكترونيكي اطلاعات بين پژوهشگران ايراني و كشورهاي منطقه، تاسيس انواع پايگاه هاي اطلاعاتي، انتشار گزارش هاي پژوهشي، نشريات علمي و كتاب هاي فارسي و غير فارسي، حمايت از پژوهش هاي داخلي و منطقه اي در حوزه هاي علوم و فناوري، و برقراري ارتباط و همكاري علمي با بخشهاي صنعتي، خدماتي و آموزشي براي شناسايي نيازها و تامين اطلاعات مورد نياز آنها اشاره كرد.

وی همچنين به برخی زمينه های بالقوه همکاری مرکز و ISC و با ساير دانشگاه ها شامل حمايت مادی و معنوی از کنفرانس های علمی، چاپ نشريات علمی و معتبر دانشگاه ها، تعاملات دو جانبه در تاليف کتب، تاسيس شاخه در دانشگاه های دارای کرسی زبان و ادب فارسی در دانشگاه های سراسر دنيا اشاره کرد.

در ادامه  تعدادی از حاضران به نمايندگی از مهمانان شامل اساتيد دانشگاه های علوم انسانی روسيه، دانشگاه دولتی مینسک، دانشگاه دولتی سن پترزبورگ، دانشگاه علوم شرقی در قزاقستان، دانشگاه زاگرب کرواسی، دانشگاه تربيت معلم مسکو و ...  نيز ضمن تقدیر از امکان فراهم شده در شيراز،  نقش رایسست و ISC را در  امر تبادل اطلاعات علمی و نيز رتبه بندی نشريات، دانشمندان و اساتيد کشورها کليدی دانستند. همچنين آنان معرفی راهکاری های جهانی نمودن تولیدات علمی و معرفی دانشگاه ها، نشریات برتر، نویسندگان و آثار برتر علمی جهان توسط ISC  را کمک شایانی به سیاستگذاری های صحیح علمی در دانشگاه ها برشمردند و برای برقراری ارتباطات علمی، ايجاد شاخه ی مرکز در دانشگاه های خود، نمايه شدن نشريات در ISC  و ... ابراز تمايل نمودند.