صالحی در بازدید از روستای دوستدار کتاب فرخ‌آباد فردیس
تربیت نسل سالم با کتابخوانی محقق می شود

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در ادامه سفر استانی به استان البرز در بازدید از روستای فرخ آباد فردیس به عنوان روستای دوستدار کتاب با تاکید بر این مطلب افزود: مهم‌ترین بخش زندگی انسان فرهنگ است و مهمترین بخش فرهنگ نیز کتاب و کتابخوانی است.

وی در عین حال تصریح کرد: هیچ چیزی جای کتاب و کتابخوانی را نمی‌گیرد و هر امر فرهنگی با کتاب آغاز می‌شود.

صالحی افزود: فرهنگ را نمی‌توان به عنوان بخشی در کنار دیگر بخش ها از جمله سیاست، اقتصاد و غیره دانست بلکه فرهنگ به عنوان یک اتمسفر در درون ما وجود دارد.

وی ادامه داد: به گفته مقام معظم رهبری «فرهنگ مثل یک هواست و اگر این هوا کثیف و آلوده باشد طبعا کل زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد»، در اجزای مختلف فرهنگ کتاب و کتابخوانی نقش قابل توجهی دارد و شاید نشود در بین اجزای فرهنگ چیزی را مثل کتاب و کتابخوانی قرار داد.

وی افزود: بر اساس گزارش ها روستای فرخ‌آباد در بین هزارارن طرح از دیگر روستاها به عنوان روستای برتر در زمینه کتابخوانی انتخاب شده است. اگر بخواهیم در جامعه ایرانی فرهنگ را اصل قرار دهیم باید به کتاب روی بیاوریم و روی آوردن به کتاب نیاز به فضایی مناسب دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: باید در شهر و روستا رقابت در کتابخوانی را ایجاد کنیم، مسابقه‌ای برگزار شود که در آن فضای کتاب و کتابخوانی و به طور کلی روح فرهنگ منتقل شود. در روستای فرخ آباد این اتفاق افتاده و در جریان است.

صالحی بیان کرد: در نمایشگاه کتاب تهران در برنامه مجمع عمومی روستاهای دوستدار کتاب اظهار شد که روستای فرخ‌آباد دوستدار کتاب است اما مسئولی به آن سر نمی‌زند. امروز سعی کردیم این درخواست را محقق کنیم تا به سهم خود از همه تشکر کنیم.

وی ابراز داشت: یکی از اهداف ما در روستاهای دوستدار کتاب این است که خلاقیت‌های موجود را شناسایی و از تجربه آن ها بهره ببریم.این خلاقیت‌ها می‌تواند به اماکن دیگر هم منتقل شود.

صالحی در مورد اهمیت وجود کتابخانه‌ها نیز گفت: وقتی یک کتابخانه فعال به وجود می‌آید یک باشگاه چندمنظوره فرهنگی شکل می‌گیرد، در کنار یک کتابخانه ده‌ها اتفاق فرهنگی رخ می‌دهد و اگر بخواهیم در زندگی اجتماعی خود محیط سالم‌تری داشته باشیم باید این باشگاه‌ها که قلب تپنده زندگی است را مورد تکریم قرار دهیم.

در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرماندار فردیس از برگزیدگان این روستا در امر کتابخوانی که ایده‌های نو ارائه کرده بودند تجلیل شد.