کد خبر: 34914
تاریخ انتشار: جمعه, 18 خرداد 1397 - 11:50

داخلی

»

اخبار کتاب

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی اصفهان و گیلان در بین دانشگاه های برتر جوان

منبع : لیزنا
 بر اساس نظام رتبه بندی تایمز، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی اصفهان و گیلان در بین 250 دانشگاه برتر جوان در دنیا در سال 2018 با قدمتی زیر 50 سال قرار دارند.
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی اصفهان و گیلان در بین دانشگاه های برتر جوان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره روابط عمومی و همکاري های علمی بين المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز فهرست سال 2018  دانشگاه های جوان دنیا با قدمتی کمتر از 50 سال را منتشر کرد. این هفتمین فهرست دانشگاه های برتر جوان است که در دنیا از سال 2012 تا کنون به صورت سالانه توسط پایگاه رتبه بندی تایمز انجام شده است.

دهفانی افزود: تایمز در سال 2018 در رتبه بندی دانشگاه های جوان، تعداد دانشگاه های مورد بررسی خود را از 200 دانشگاه در سال 2017 به 250 دانشگاه در سال 2018 افزایش داده است و سهم جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه های جوان و برتر دنیا شامل 3 دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه گیلان     می باشد که به ترتیب رتبه 55، 150-101 و 250-201 را کسب کرده اند. دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه گیلان اولین حضور خود را در جمع دانشگاه های جوان در رتبه بندی تایمز تجربه می کند. در جدول زیر عملکرد سالانه دانشگاه های کشور در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز نمایش داده شده است.

 

سال 2012

سال 2013

سال 2014

سال 2015

سال 2016

سال 2017

سال 2018

نام دانشگاه

-

-

-

-

-

-

55

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

-

-

92

63

150-101

150-101

150-101

دانشگاه صنعتی اصفهان

-

-

-

-

-

-

250-201

دانشگاه گیلان

 

لازم به ذکر است که دانشگاه های برتر کشور همچون دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، علم و صنعت، شیراز و دیگر دانشگاه هایی که در دیگر رتبه بندی های تایمز حضور داشته اند، دارای قدمتی بیش از 50 سال هستند و لذا نمی توانند در رتبه بندی دانشگاه های جوان حضور یابند.

سرپرست ISC گفت: دانشگاه نوشیروانی بابل به عنوان برترین دانشگاه کشور در رتبه بندی جهانی تایمز و اکنون به عنوان برترین دانشگاه کشور در رتبه بندی دانشگاه های جوان تایمز، توانسته بعد از دو دانشگاه کوچ و سابانچی ترکیه، مقام سوم دانشگاه جوان را در بین کشورهای منطقه و اسلامی را از آن خود کند.

رتبه­بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که هر ساله دانشگاه های برتر دنیا را بر اساس 13 شاخص عملکردی در قالب 5 معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی جهت انجام مقایسه های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد. 

 

شاخص های رتبه بندی دانشگاه های جوان در تایمز

وزن معیار

معیار

شاخص

وزن شاخص

30%

آموزش

بررسی شهرت: آموزش

10٪

نسبت مدرک دکتری به تعداد اعضای هیأت علمی

8٪

نسبت تعداد کل دانشجویان به اعضای هیأت علمی

6٪

نسبت مدرک دکتری به کارشناسی ارائه شده توسط مؤسسه

3٪

درآمد مؤسسه نسبت به تعـداد اعضای هیأت ­علمی

3٪

30%

پژوهش

بررسی شهرت: پژوهش

12٪

درآمد پژوهش

9٪

تعداد مقالات منتشر شده به ازای اعضای هیأت علمی

9٪

30%

استنادات

تأثیر- میانگین تعداد استنادها به ازای مقالات منتشر شده،

30٪

2.5%

درآمد صنعتی

درآمد پژوهشی حاصل از صنعت(به ازای اعضای هیأت علمی)

2.5٪

7.5%

وجهه بین­المللی

نسبت اعضای هیأت علمی بین‌المللی به بومی

2.5٪

نسبت دانشجویان بین‌المللی به بومی

2.5٪

سهم مقالات منتشر شده مشترک با نویسندگان همکار بین‌المللی

2.5٪

 

  

در ارزیابی دانشگاه های جوان، جهت انجام بررسی های مطلوبتر، به شاخص های نظرسنجی شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است.  همچنین در رتبه بندی تایمز از سه منبع اطلاعاتی شامل 1- اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها، 2- اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه ها و 3- اطلاعات پژوهشی دانشگاه ها در پایگاه استنادی اسکوپوس جهت محاسبه شاخص ها و نمرات بهره گرفته شده است.

در سال 2018 دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ با غلبه بر مؤسسه پلی­تکنیک فدرال لوزان سوئیس که سه سال متوالی رتبه نخست دانشگاه های تازه تاسیس دنیا را از آن خود داشت، توانست حائز عنوان برترین دانشگاه جوان دنیا شود. مؤسسه پلی­تکنیک فدرال لوزان سوئیس رتبه دوم دنیا و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور رتبه سوم دنیا را در این فهرست از آن خود کرده اند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: