14 موزه ادبی در استانبول که باید دید! +عکس

به گزارش لیزنا به نقل از سایت اخبار ادبی ترکیه، در این مطلب برخی از بهترین موزه های آثار ادبی در استانبول برای علاقه مندان به فرهنگ و هنر معرفی می شود.

در این موزه ها شما می توانید اشیا و وسایل شخصی، کتاب ها و کتابخانه ها، پرتره ها و عکس ها و حتی نامه های شخصی برخی از چهره های ادبی ترکیه را ببینید و از نزدیک با زندگی آنها آشنا شوید.

1.کتابخانه موزه ادبیات حامد حمدی تانپینار (Ahmet Hamdi Tanpınar Edebiyat Müze Kütüphanesi)

 

در ورودی پارک گلخانه (Gülhane) از سمت سلطان احمد (Sultanahmet) و بلافاصله پس از گذشتن از حصار ها، موزه در سمت چپ واقع شده و در آن بخش ها و  سالن های ویژه و وسایل خصوصی ادیبانی مانند تانپینار، یحیی کمال، نجیب فضیل، ندیم، اورهان پاموک و ناظم حکمت جای گرفته است.

2. موزه آشیان (Aşiyan Müzesi)

 

خانه ای که با طرح خود توفیق حکمت ساخته شده است در زیباترین نقطه تنگه استانبول (İstanbul Boğazı، بین دریای مرمره و دریای سیاه) جای دارد.  در سالنی که «جریان ادبیات جدید» نام گرفته است می توانید آثاری از تابلوهای رنگ روغن خود وی و وسایلی را که در سالن کار هنگام نوشتن کلمه به کلمه آثار خود به کار می برد، ببینید.

3.موزه سعید فائق عباسیانیک (Sait Faik Abasıyanık Müzesi)

 

سعید فائق بسیاری از داستان های خود را در عمارتش واقع در جزیره بورگاز Burgazada)) نوشته است. این عمارت که پنج سال پس از مرگ وی تبدیل به موزه شده، پس از تعمیرات طولانی بر روی بازدیدکنندگان باز شد. در این موزه که شما می توانید نشانه هایی از زندگی این نویسنده را ببینید، اتاق های مختلفی که برای اهداف مختلف به کار می رفتند مانند اتاق مطالعه، سالن آموزش و نمایش و اتاق نامه نگاری وجود دارد.

4. موزه حسین رحمی گورپینار (Hüseyin Rahmi Gürpınar Müzesi)

 

 

این خانه که حسین رحمی تا سال 1944 در آن زندگی کرده است، در سال 2000 تبدیل به موزه شد. داخل آن علاوه بر کتاب های این نویسنده، وسایلی که او با دست خود ساخته است را نیز می توانید ببینید. اگر به جزیره هِیبِلی (Heybeliada) رفتید به این موزه هم که بازدید از آن رایگان است، سری بزنید.

5.موسسه و موزه یحیی کمال (Yahya Kemal Enstitüsü ve Müzesi

 

آیا می خواهید شاخه ای گل میخک و دسته ای مو که یحیی کمال از معشوقه اش گرفته بود را ببینید و در اتاق هایی که منبع الهام کتاب «کشتی خاموش» بودند، قدم بزنید؟ می توانید در این موزه که در منطقه بایزید (Beyazıt) واقع شده است همه اشیای شخصی این نویسنده را بیابید.

6.موزه اورهان کمال (Orhan Kemal Müzesi)

 

این موزه که در منطقه جهانگیر (Cihangir) واقع شده و در سال 2000 از طرف پسر اورهان کمال برپا شده است، نه تنها وسایل، اولین کتاب ها و کارهای او را در خود جای داده، بلکه مکانی پر هیجان است که حدود 70 عکس نویسنده که از طرف گولر گرفته شده، یک کتابخانه که در این بنای 3 طبقه واقع شده و کافه ای به نام قهوه خانه اقبال (İkbal Kahvesi) را نیز در بر دارد.

از وسایل جالب این موزه نیز ماسکی است که در روز اول تولد این نویسنده از صورت او ساخته شده است.

7. موزه تنظیمات Tanzimat Müzesi))

 

این موزه نه تنها آثاری از حوزه ادبیات بله آثاری از حوزه سیاست و فرهنگ را نیز شامل می شود. در کنار تصاویری امضا شده از دولتمردان دوره انتقال، آثاری مختلف از هنرهای تجسمی، اسناد، اشیایی متعلق به مصطفی راشد پاشا و صادق مختار بیگ و زیا پاشا (از رجال معروف ترکیه)، اسناد معروف به «فرمان تنظیمات» هم که از سند های مهم ماجرای غربی شدن عثمانی است، در این موزه جای گرفته است.

8.موزه ادبیات و آرشیو اسناد اتحادیه نویسندگان ادبی ترکیه (Türkiye Yazarlar Sendikası Edebiyat Müzesi ve Yazın Belgeliği)

 

موزه ادبیات و آرشیو اسناد TYS شامل دو قسمت آرشیو و کتابخانه است.  در آرشیو، آثار هنری هنرمندان که ارزش استنادی دارند، نامه ها و مطالعات آنها، عکس ها و آثار بارگذاری شده آنها در رایانه و در قسمت کتابخانه، کتاب های پژوهشی آنها، دانشنامه ها، فرهنگ لغات، کتابشناسی و آثار تالیفی آنها و همچنین پایاننامه ها، مطالب انتقادی و مقالاتی در مورد این نویسندگان وجود دارد.

ضمنا کتاب ها و مجلاتی با امضای ویژه نیز یافت می شود.

9. موزه کاریکاتور و طنز (Karikatür ve Mizah Müzesi)

 

هرچند موزه کاریکاتور و طنز در سال1975  با ابتکار انجمن کارتونیست ها در منطقه تره باشی (Tepebaşı) تاسیس شده بود، اما سهم خود را از کودتای 1980 ترکیه گرفت و بسته شد و دوباره در سال 1989 در منطقه ساراچ خانه باشی (Saraçhanebaşı) به روی بازدیدکنندگان باز شد. اما سفر موزه در اینجا پایان نیافت بلکه به دلیل انتقال مجموعه قضنفر آقا (Gazanferağa Külliyesi) به مرکز «پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2010»، دوباره به تره باشی بازگشت.

این موزه علاوه بر داشتن آرشیوی ار کاریکاتور ها و طنزها از نمایشگاه های بین المللی نیز میزبانی می کند. اگر بخواهید می توانید در کارگاه گرافیک موزه و تحت نظر اساتید و متخصصان فعالیت کنید.

10. موزه ادبی دیوان (مولوی خانه گالاتا) (Divan Edebiyatı Müzesi (Galata Mevlevihanesi))

 

وقتی از تونل بی اوغلو (Beyoğlu) به سمت کاراکوی (Karaköy) پایین می روید مولوی خانه گالاتا را می بینید که موزه ای در آن واقع شده است. این بنا در سال 1491 ساخته شده و در سال 1975 به موزه تبدیل شده است. داخل این بنا که به شکل یک مجموعه طراحی شده است به قسمت های مختلفی مانند سماخانه (اتاقی برای رقص سما)، حجره های دراویش، کتابخانه، مقبره ها، خزانه داری، آب انبار، اتاق شیخ، محفل پادشاه و غیره تقسیم می شود.

11. موزه معصومیت (Masumiyet Müzesi)

 

موزه معصومیت که هم نام با یکی از اثرهای اورهان پاموک است و زیر نظر این نویسنده جوان ایجاد شده، شامل لباس هایی است که قهرمانان این رمان پوشیده اند و اشیایی  است که آنها استفاده کرده اند. این موزه که در سال 2012 گشایش یافته است، هرچند از یک رمان آغاز شده اما از طرف دیگر زندگی نیمه دوم قرن بیستم در استابول را حکایت می کند.

12. موزه انجمن روزنامه نگاران و مطبوعات ترکیه (Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Basın Müzesi)

 

موزه مطبوعات اگر چه به طور مستقیم در گروه موزه های ادبی قرار نمی گیرد اما به دلیل محتوای خود در این لیست جای گرفته است، به ویژه آثاری از تاریخ مطبوعات، تایپوگرافی و ماشین آلات چاپ و وسایلی متعلق به افراد مهم در  تاریخ مطبوعات ترکیه را در خود جای داده است. پرتره های رنگ روغن بسیاری از ابدی ایپکچی تا آگاه افندی و از شمس الدین سامی تا ابراهیم شناسی و از چتین امچ تا صبیحه زکریا سرتل (شخصیت های مهم ترکیه) در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

13. خانه و موزه کمال طاهر (Kemal Tahir Müze Evi)

 

این خانه در منطقه شاشکین بقال (Şaşkınbakkal) با تلاش سمیحه طاهر همسر کمال طاهر و در سایه وقف به شکل موزه درآمده است، 10 سال پایانی عمر این نویسنده را بازتاب می دهد. این خانه که نویسنده کارهای پایانی عمر خود را در آن انجام داده و چشم خود را در آن فرو بسته، در طبقه هم کف آپارتمانی واقع شده و جایی بس آرام و ساده است. در خانه-موزه وسایلی متعلق به این نویسنده مشهور مانند نزدیک به 9 هزار جلد کتاب، دست نوشته ها، ماشین تحریر، میز تحریر، عکسایی که در زمان کار از او گرفته شده است و جوایز او وجود دارد. در این خانه که نویسنده آخرین سال های عمر خود را در آن گذرانده است، رخت خواب کمال طاهر، عینک معروف و بزرگ او، پیپ، ساعت و بسیاری از وسایل شخصی وی را می توان دید. علاوه بر کمال طاهر در موزه می توان نشانه هایی از ناظم حکمت، شاعر معروف ترک که نویسنده در دوران طولانی زندان خود به طور مرتب با او نامه نگاری می کرد را هم دید.  

ماشین تحریر ناظم حکمت با مارک Oliver در وسط اتاق کمال طاهر قرار دارد و در کشوها نیز نامه هایی که دو طرف برای هم می نوشتند جای گرفته است.

14. موزه هنرهای معاصر استانبول (İstanbul Modern Sanat Müzesi)

 

موزه هنرهای معاصر استانبول که در حوزه هنرهای مدرن در عرصه بین المللی دارای جایگاه و هویت است، در کنار برخورداری از موزه روز، کتابخانه، سینما و بانک اطلاعاتی، میزبان رویدادهای مهمی نیز می شود.

موزه هنرهای معاصر استانبول که در سال 2004 در ساحل تنگه استانبول در زمینی حدود 8هزار متر ساخته شده است، نتیجه طرحی است که از سال 1987 از سوی  بنیاد فرهنگ و هنر استانبول ایجاد شده و توسعه یافته است.

ترجمه: زهرا شریفی