کد خبر: 35365
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 تیر 1397 - 12:23

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب «جامعه ایران در آینه سینما» منتشر شد+ فصل اول

منبع : لیزنا
«جامعه ایران در آینه سینما» به کوشش اعظم راودراد، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، تهیه شده و مشتمل بر متن سخنرانی‌ها و نقد و بررسی‌های فیلم‌های اجتماعیِ اکران‌شده در سال ۹۵ است که طی برنامه سینما-دانشگاه با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام شده است.
کتاب «جامعه ایران در آینه سینما» منتشر شد+ فصل اول

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، این کتاب شامل مقاله‌های علمی دیگری است که برای غنای بحث از طرف تعدادی از نویسندگان و زیر نظر دکتر راودراد جداگانه تدوین و به آن اضافه شده است.

به استناد این کتاب، رویکرد فیلم‌های اجتماعی در ایران در این سال‌ها عمدتاً به مسائلی نظیر نفاق در جامعه، مسائل و مشکلات زنان و دختران (مثل طلاق، اشتغال، سنت‌های اشتباه جامعه، بی‌وفایی مردان، مردسالاری در جامعه)، جوانان و آسیب‌های اجتماعی مربوط به آنها و فقر بوده درحالی که مسائل اجتماعی فراوانی در جامعه وجود دارد که سینماگران به دلیل محدودیت‌ها یا ناتوانی در تولید خوب از این سوژه‌ها کمتر به آن‌ها توجه کرده‌اند. از این رو کتاب «جامعه ایران در آینه سینما» کوششی است برای نشان دادن رابطه بین فیلم‌های سینمایی ایرانی با جامعه ایران. برای این منظور، کتاب به سه بخش تقسیم شده است در بخش اول رویکردهای کلی نظری و روشی در مطالعات فیلم و سینما معرفی شده و در هرکدام از بخش‌های دوم و سوم کتاب، به‌ترتیب درباره موضوع خانواده و زن در سینما بحث شده است.

در هر بخش ابتدا تحقیق‌های اجتماعی صورت گرفته در هر موضوع و مهمترین یافته‌های آن‌ها بیان شده و سپس، اصحاب علوم اجتماعی و منتقدان سینما چند فیلم سینمایی را با همان موضوع در فصل‌های جداگانه از منظر اجتماعی و فیلم‌نامه تحلیل کرده‌اند. در فصل پایانی هر بخش نیز نتایج تحقیق‌ها بر روی چگونگی بازنمایی موضوع مدنظر در سینمای ایران با یافته‌های تحقیق‌های اجتماعی مقایسه شده تا مشخص شود که چه رابطه‌ای بین سینما و جامعه وجود دارد.

کتاب «جامعه ایران در آینه سینما» توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ۵۷۸ صفحه منتشر شده است.

فصل اول این کتاب برای آشنایی بیشتر مخاطبان در لینک زیر قابل دانلود است:

فصل اول کتاب جامعه ایران در سینما

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: