کد خبر: 35515
تاریخ انتشار: سه شنبه, 19 تیر 1397 - 09:10

داخلی

»

اخبار کتاب

توسعه همكاری‌های رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه زبان‌شناسی بلاروس

منبع : لیزنا
در دیدار رایزن فرهنگی ایران در بلاروس با مدیر گروه زبان‌های شرقی دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مینسک (اینیاز)، طرفین به توسعه همكاری‌های علمی و فرهنگی دوجانبه تأكید كردند.
توسعه همكاری‌های رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه زبان‌شناسی بلاروس

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی ایران در بلاروس از مرکز ایران‌شناسی دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مینسک بازدید و طی آن با پاول پتروویچ گلازکو، مدیر گروه زبان‌های شرقی آن دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین زمینه‌های همکاری و ارتقای سطح روابط علمی و فرهنگی را بررسی كردند.

پاول پتروویچ گلازکو، مدیر گروه زبان‌های شرقی دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مینسک در ابتدای این دیدار گفت: این مرکز در سال 2008 میلادی تأسیس شد و هم‌اکنون در گروه زبان‌های شرقی به غیر از اتاق ایران، اتاق‌های مربوط به زبان‌های ترکی، ژاپنی، کره‌ای و عربی موجود است. همچنین زبان چینی به لحاظ سطح فعالیت و کثرت مخاطبان، در سال تحصیلی جاری از گروه زبان‌های شرقی جدا شده و دانشکده زبان چینی در این دانشگاه تأسیس شده است.

وی افزود: در ترم گذشته سه گروه زبان فارسی در این مرکز تشکیل شد و در مجموع 14 نفر دانشجو در این گروه‌ها به فراگیری زبان فارسی پرداختند. همچنین برگزاری بزرگداشت مشاهیر فرهنگ و ادب ایران‌زمین از برنامه‌هایی است که در این مرکز به اجرا درمی‌آید.

در ادامه ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی كشورمان در بلاروس با بیان سخنانی اظهار كرد: دانشگاه دولتی زبان‌شناسی مینسک (اینیاز) از نظر ساختاری بسیار شبیه دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی در تهران و تا حدی همانند دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است؛ بر این اساس زمینه برای تبادلات علمی و دانشگاهی دانشگاه بلاروسی با همتایان ایرانی بسیار هموار است.

وی افزود: رایزنی فرهنگی ایران در تعامل با مراکز و مؤسسات علمی و فرهنگی در بلاروس، دو نوع فعالیت را در برنامه خود دارد: همکاری‌های علمی و فرهنگی در داخل كشور بلاروس نظیر برگزاری جشن‌ها، برنامه‌ها، سمینارها، تولید آثار مشترک فرهنگی و غیره و نیز فعالیت‌های علمی و فرهنگی در داخل ایران نظیر تبادل استادان، اعزام مدیران مراکز علمی و دانشگاهی برای آشنایی با ظرفیت‌های ایران، فرستادن دانشجویان به دوره‌های آموزشی به ایران مانند دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، اعطای فرصت‌های مطالعاتی.

مختاریان همچنین تشکیل انجمن دوستداران زبان و ادبیات فارسی، تشکیل انجمن سینمایی ایران و بلاروس، برگزاری المپیاد زبان و ادبیات فارسی و مسابقه ایران‌شناسی و برگزاری سمینارهایی با موضوع معرفی فرهنگ ایران، را به طرف بلاورسی این دیدار پیشنهاد داد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: