تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشكده دولتی بانوان تاون شیپ پاكستان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی‌اکبر رضایی‌فرد، وابسته فرهنگی ایران درلاهور پاكستان با حضور در دانشكده دولتی بانوان تاون شیپ لاهور، با خانم عنبرین جاوید، رییس این دانشكده دیدار و گفت‌وگو كرد.

عنبرین جاوید در این دیدار گفت: دانشکده دولتی بانوان تاون شیپ لاهور در سال 1979 تحت عنوان دانشکده ورزشی بانوان آغاز به کار كرد و در سال 2008 به دانشکده عمومی ارتقا یافت و در ده رشته تا مقطع لیسانس فعالیت دارد. در حال حاضر تعداد کل دانشجویان روزانه یكهزار و 200 تن است. همچنین 300 دانشجو هم در دوره شبانه آموزش می‌بینند.

وی افزود: با توجه به گستردگی و تنوع فعالیت‌های نمایندگی فرهنگی ایران در لاهور، در طول سال و طبق تقویم کاری دانشکده می‌توانیم در برگزاری برنامه‌های مشترک آموزشی و فرهنگی با خانه فرهنگ ایران همکاری داشته باشیم.

رییس دانشكده دولتی بانوان تاون شیپ لاهور در ادامه اظهار كرد: این دانشكده در نظر دارد امسال برای آموزش زبان و ادبیات فارسی در مقطع فوق دیپلم و لیسانس، دانشجو جذب كند که اگر تعداد آنان به حد نصاب برسد، بخش زبان و ادبیات فارسی دانشكده تشکیل خواهد شد. حداقل 60 دانشجو در مقاطع فوق دیپلم و نیز لیسانس برای رشته زبان فارسی جذب خواهیم كرد.

وی ادامه داد: از خانه فرهنگ ایران تقاضا داریم تا به منظور تشویق و نیز ارتقای سطح علمی دانشجویان زبان فارسی در دانشکده دولتی بانوان تاون شیپ، اتاق ایران‌شناسی در این دانشكده تأسیس و راه‌اندازی شود.

در ادامه علی‌اكبر رضایی‌فرد، رییس خانه فرهنگ ایران در لاهور با بیان سخنانی بر اهمیت اشاعه آموزش زبان فارسی در تقویت زبان اردو و افزایش غنای این زبان و در نتیجه توسعه و بالندگی فرهنگی کشور پاکستان و نیز توسعه روابط فرهنگی علمی و آموزشی بین دو کشور، تأكید كرد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد كه با آغاز سال تحصیلی جدید، روند همکاری‌ها گسترش یابد و در ادامه گفت: در خصوص تأمین استاد و مربی آموزش زبان فارسی، خانه فرهنگ ایران می‌تواند امکانات خود و سایر مراکز آموزش عالی لاهور را به خدمت گرفته و با دانشكده دولتی بانوان تاون شیپ لاهور همکاری كند.

در پایان این دیدار و با توجه به تقارن فصل درختکاری و اهمیت روز درختکاری در ایالات پنجاب پاكستان، دو نهال توسط رضایی‌فرد، وابسته فرهنگی و مرجانی‌نژاد، كارشناس فرهنگی ایران در لاهور، به عنوان نماد دوستی دو کشور در فضای سبز دانشكده دولتی بانوان تاون شیپ غرس شد.