کد خبر: 35815
تاریخ انتشار: شنبه, 30 تیر 1397 - 11:19

داخلی

»

اخبار کتاب

دیدار استاد پاكستانی زبان فارسی در پاکستان با سرپرست رایزنی فرهنگی ایران

منبع : لیزنا
سید سكندر زیدی، از استادان زبان فارسی در دانشگاه‌های پاكستان در دیدار با سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در این كشور، خواستار بازگشایی كرسی زبان فارسی در دانشگاه مظفرآباد كشمیر آزاد شد.
دیدار استاد پاكستانی زبان فارسی در پاکستان با سرپرست رایزنی فرهنگی ایران

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا كاكا، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در پاكستان با سید سكندر زیدی، استاد زبان فارسی در دانشگاه دولتی اتک پاكستان دیدار و با وی در خصوص گسترش و بهبود آموزش زبان فارسی در پاكستان گفت‌وگو كرد.

سید سكندر زیدی در این دیدار ضمن بیان اهمیت و پیشینه قدیم تاریخی زبان و ادبیات فارسی در منطقه پاكستان گفت: زبان فارسی بین مردم پاكستان جایگاه ویژه‌ای دارد و اكثر مردم این كشور علاقه فراوانی به یادگیری زبان و ادبیات فارسی دارند.

وی افزود: در دانشگاه اتك كه در آن زبان فارسی را می‌كنم، 50 دانشجو در مقطع لیسانس رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل می‌كنند.

این استاد زبان فارسی همچنین فعالیت كرسی میر سید علی همدانی در دانشگاه مظفرآباد كشمیر در گذشته را شرح داد و گفت: چند سال پیش با همكاری رایزنی فرهنگی ایران و بنیاد سعدی در دانشگاه مظفرآباد كشمیر آزاد پاكستان كرسی میر سید علی همدانی با هدف ترویج زبان فارسی افتتاح و راه‌اندازی شد و من نیز به عنوان استاد زبان فارسی به آن دانشگاه اعزام شدم؛ ولی بعد از مدتی این كرسی به دلایل نامعلومی از طرف بنیاد سعدی تعطیل شد.

سید سكندر زیدی تأكید كرد: مردم كشمیر آزاد علاقه زیادی به زبان فارسی دارند و میر سید علی همدانی با تبلیغ و آثار فارسی خود در این منطقه از نفوذ زیادی برخوردار است و در این منطقه برای ترویج فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی خیلی تلاش كرد. بر این اساس درخواست خود مبنی برای بازگشایی كرسی زبان فارسی در دانشگاه مظفرآباد كشمیر را ارایه می‌دهم.

در ادامه محمدرضا كاكا، سرپرست رایزنی فرهنگی كشورمان در پاكستان و نیز سرپرست مركز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاكستان، گفت: با توجه به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و رسالت مهم مركز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاكستان و بنیاد سعدی، آمادگی این مراکز را برای هرگونه فعالیت‌های علمی و آموزشی در خصوص گسترش زبان فارسی در پاكستان اعلام و تأكید می‌كنم در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.

در پایان این دیدار مقرر شد؛ در مورد احیای كرسی زبان فارسی در دانشگاه مظفرآباد كشمیر آزاد پاكستان پیگیری به عمل آید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: