کد خبر: 35998
تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 مرداد 1397 - 00:19

داخلی

»

اخبار کتاب

از کتاب مرحوم قانعی راد با نام «اخلاقیات شعوبی و روحیه علمی» رونمایی شد

منبع : لیزنا
همزمان با چهلمین روز درگذشت زنده یاد دکتر محمد امین قانعی راد آیین گرامیداشت این استاد در انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد.
از کتاب مرحوم قانعی راد با نام «اخلاقیات شعوبی و روحیه علمی» رونمایی شد

به گزارش لیزنا، ۶ مرداد ماه مراسم گرامیداشت این استاد عالیقدر و رونمایی و معرفی کتاب «اخلاقیات شعوبی و روحیه علمی» نوشته ایشان با حضور علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسعود کوثری؛ مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی، جمعی از اندیشمندان، همکاران و خانواده مرحوم قانعی راد برگزار شد.

مسعود کوثری، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی درمورد مرحوم قانعی راد گفت: ما دوست و همکار باحوصله و با تجربه ای را از دست داده ایم که پشت اخم ظاهری اش انسان شریف و مهربان، یک جامعه شناس و دانشمند که تلاش می کرد دلایل عدم رشد علمی ایران را بفهمد.

در بخشی از مراسم فیلم کوتاهی درباره زندگی مرحوم قانعی راد پخش شد.

مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس ایرانی و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، با بیان اینکه قانعی راد برای ایران آفرینش علمی، فکری و تولید معنا کرد، درمورد کتاب «اخلاقیات شعوبی و روحیه علمی» گفت: پژوهشی که در این کتاب است در دهه 70 در رساله دکتری انجام گرفته و در سال 76 از آن دفاع شده است و 3 نوع یا تیپ آرمانی از الگوها معنوی ساخته است.

وی سپس به توضیح این سه تیپ و عناوین کتاب پرداخت.

محمد کاظمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به ایراد سخنانی درباره کتاب «اخلاقیات شعوبی و روحیه علمی» پرداخت و و بخش هایی از کتاب را به منظور بزرگداشت مرحوم قانعی راد قرائت کرد.

برادر دکتر قانعی راد پس از قرائت شعری، از زندگی آن مرحوم، چگونگی فعالیتش در بیمارستان اکبرآبادی، هاشمی نژاد و سپس در وزارت علوم را توضیح داد و گفت: او از کودکی کارها را درست و با جدیت انجام می داد و واقعا مرگ انديش و مرگ آگاه  بود. دکتر قانعی در دوران دبیرستان کتاب های علمی و متفرقه زیاد مطالعه می کرد و پدرمان از این موضوع نگران بود. تا اینکه مشخص شد او نیاز زیادی به مطالعه درس ها در خانه ندارد و یادگیری در مدرسه برایش کافی بود.

وی سپس از مسئولان و دوستان ایشان تشکر و یادنامه مرحوم قانعی را قرائت کرد.

داریوش رحمانیان کوشککی، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تهران به نمایندگی گروه فرهنگ، تاریخ و همکاری های میان رشته ای شروع به صحبت کرد و گفت: دکتر قانعی راد شخصیت و وجودی چند سویه بود. علاوه بر آموزگار و استاد توانا، پژوهشگری روشمند و مدیری توانا در مقام ریاست انجمن جامعه شناسی  ایران ظاهر شد. زمان مدیریت ایشان، نقطه عطفی در انجمن بود.

رحمانیان ادامه داد: قانعی راد ضمن این که در رشته تحصیلی خودش اثرگذار بود، ویژگی های برجسته ای مثل مطالعات میان رشته ای، فرا رشته و غیره داشت.

او افزود: دوستان می دانند که ما با شرایط بحرانی روبرو هستیم و او بسیار دغدغه مند، دردمند و مساله شناس بود و مشکلات جامعه را با یک دید پیش بین رصد می کرد.

هادی خانیکی، روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه و از استادان رشته ارتباطات اظهار داشت: دکتر قانعی راد از کسانی بود که در جامعه شناسی در ایران بسیار موثر بود. ایشان از جمله کارهایی که کرد جامعه شناسی مردم مدار یا کنش گر و یا تاکیدی که خودم دارم یعنی گشودن ساعت های گفتگو و پنجره های گفتگو از منظر جامعه شناسی به ساعت های دیگر و از ساعت های دیگر به جامعه شناسی، بود.

خانیکی بیان کرد: باید قانعی راد را همزمان با خرد و عشق دید، نه فقط از یک منظر و بُعد به او توجه کرد.

در آخر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نیاز به نسلی از روشنگران در حوزه علوم انسانی و جامعه شناسی داریم که پیونددهنده نقد و سیاست گذاری باشند. متاسفانه در یک سمت نقد کامل و بی اعتماد وجود دارد که بر روی تغییرات اجتماعی تاثیر می گذارند و سمت دیگر بی اعتنایی به آنچه که در حوزه تفکر و اندیشه می گذرد. خصوصیتی که در دکتر قانعی راد دیدم در مطالعات انجمن فرهنگی، تلاش ایشان در گره زدن فهم اجتماعی و واقعیات اجتماعی در حوزه اندیشه بود.

گفتنی است؛ در پایان مراسم از کتاب «اخلاقیات شعوبی و روحیه علمی» رونمایی شد.

سيد رحمت قانعي راد
|
Iran
|
1397/05/07 - 12:43
0
0
باسلام برادر دكتر قانعي راد هستم ضمن تشكر از گزارش رونماي كتاب اخلاق شعوبيه وروحيه علمي، چون كل مطالب مربوط به دوران جواني وكودكي استاد بود براي دوستانش مورد توجه است اگر ممكن است جداگانه باچند كليپ صوتي تكرارفرماييد با تشكر.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: