کد خبر: 36331
تاریخ انتشار: شنبه, 20 مرداد 1397 - 17:23

داخلی

»

اخبار کتاب

نام سه تصویرگر در لیست کوتاه  جایزه اندرسن 2020

منبع : لیزنا
«هدا حدادی»، «فرشید شفیعی» و«علیرضا گلدوزیان» از سوی شورای کتاب کودک به لیست کوتاه اندرسن 2020 راه پیدا کردند.
نام سه تصویرگر در لیست کوتاه  جایزه اندرسن 2020

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی شورای کودک، گروه بررسی تصویر شورای کتاب کودک برای پیشنهاد نامزد ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن، با برگزاری جلسات متعدد به بررسی آثار و سوابق تصویرگران کتاب کودک پرداخت؛ در مرحله نخست به فهرستی شامل بیست‌وپنج تصویرگر، در مرحله بعدی بررسی به فهرستی شامل هفده تصویرگر و در آخر به فهرست پنج تصویرگر دست ‌یافت. درنهایت برای انتخاب تصویرگر برتر گزارشی دقیق از بررسی‌ها از سوی نماینده گروه، در جلسه داوری با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه کتاب‌های تصویری و ادبیات کودک ارائه شد. جلسه داوری و انتخاب نامزد جایزه اندرسن ۲۰۲۰ با حضور علی بوذری (تصویرگر، مدرس دانشگاه و مدیرعامل انجمن تصویرگران)، پژمان رحیمی زاده (تصویرگر، مدرس دانشگاه، عضو انجمن تصویرگران) کیانوش غریب پور (تصویرگر، مدیر هنری و از اعضا هیئت‌مدیره انجمن تصویرگران)، مسعود ناصری (کارشناس و مدرس ادبیات کودکان، عضو شورای کتاب کودک، مؤسس موزه عروسک و فرهنگ ایران و موزه عروسک‌های ملل)، و شهره یوسفی (کارشناس ادبیات کودک، عضو گروه بررسی تألیف و داور جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۶)، مانلی منوچهری (تصویرگر، مدرس دانشگاه، عضو انجمن تصویرگران)، سحر ترهنده (عضو گروه بررسی تصویر، عضو هیئت‌مدیره شورای کتاب کودک و داور جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۲-۲۰۱۴)، ماندانا رضوی زاده (کارشناس تصویر، عضو گروه بررسی تصویر، عضو کمیته نقد و بررسی شورای کتاب کودک)، شادی هاشمی (کارشناس تصویر، هماهنگ‌کننده گروه بررسی تصویر) وجمعی از اعضا گروه تصویر شورای کتاب کودک برگزار شد.

 در این جلسه داوری که ساعت‌ها به طول انجامید، بحث و تبادل‌نظر بسیاری بر روی آثار و سوابق تصویرگران صورت گرفت و درنهایت با اکثریت آرا سه تصویرگر برترهداحدادی، فرشید شفیعی و علیرضا گلدوزیان به‌عنوان تصویرگران راه یافته به فهرست کوتاه شورای کتاب کودک برگزیده شدند.

نامزد منتخب بخش تصویرگری جایزه هانس کریستسن اندرسنِ شورای کتاب کودک از میان این سه تصویرگر، متعاقباً اعلام خواهد شد.

گفتنی است؛ که دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، جایزه هانس کریستین اندرسن (نوبل ادبیات کودکان) را هر دو سال یک‌بار به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر که چندین دهه به شکل حرفه‌ای در ادبیات کودک تلاش کرده باشند و همچنین خالق آثاری بدیع، اصیل و هنرمندانه باشند و از همه مهم‌تر، سهمی مؤثر و پایدار در پیشبرد ادبیات کودک داشته باشند؛ اهدا می‌کند.

در دوره‌های گذشته فرشید مثقالی، نسرین خسروی، محمدعلی بنی اسدی و پژمان رحیمی زاده تصویرگرانی بودند که به عنوان نامزدهای بخش تصویر جایزه جهانی اندرسن معرفی شدند. در این میان فرشید مثقالی (معرفی‌شده از سوی شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) تنها برنده ایرانی جایزه هانس کریستین اندرسن است و محمدعلی بنی اسدی و پژمان رحیمی زاده به فهرست پنج تصویرگر برتر جهان راه پیدا کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: