کد خبر: 36441
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 مرداد 1397 - 19:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

آیین اختتامیه مسابقه کتابخوانی برگزار شد

منبع : لیزنا
آئین اختتامیه مسابقه کتابخوانی «بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» امروز چهارشنبه، ۲۴ مردادماه با حضور نویسندگان، شاعران، تصویرگران، مترجمان و ناشران حوزه کودک و نوجوان و جمعی از مدیران فرهنگی در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.
آیین اختتامیه مسابقه کتابخوانی برگزار شد

به گزارش لیزنا، طبق فراخوان حدود ۵۰۰ اثر به مسابقه کتابخوانی «بخوانیم، بفهمیم، بگوییم» ارسال شد که از این تعداد ۳۰۰ اثر در مرحله اول انتخاب و از بین آنها ۲۲۰ اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند. از بین آثار راه یافته به مرحله دوم، ۱۱۴ اثر  به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند.

از بین ۱۱۴ اثر راه یافته به مرحله نیمه نهایی، ۱۲ اثر برگزیده، ۲ اثر از ایرانی های خارج از کشور در بخش ویژه و ۱۰۰ اثر هم به عنوان اثر منتخب معرفی شدند.

نیکنام حسینی پور، مدیر عامل خانه کتاب هدف از برگزاری این مسابقه را این چنین توضیح داد: هدف، درک مطلب و افزایش اعتماد بنفس کودکان و فن بیان آنها بود. برای ما حدود ۵۰۰ فیلم فرستاده شد که مورد ارزیابی قرار گرفتند و به ۱۰۰ نفر از کودکان جوایزی اهدا می شود. از اقصی نقاط ایران فیلم دریافت کردیم که ۳ نفر از برگزیدگان از بوشهر هستند.

او در ادامه آماری از کتاب های کودک ارائه داد: از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ نزدیک به ۲۰۰ هزار عنوان کتاب در حوزه کودک به چاپ رسیده است که ۵۶ درصد آنها تالیفی و ۴۴ درصد ترجمه هستند. ۴۴ درصد آنها چاپ اولی و ۵۶ درصد آنها چاپ مجدد هستند. در سال ۹۶ حدود 16 هزار عنوان کتاب در حوزه کودک چاپ شده است که ۵۹ درصد آن تالیفی است. بنابراین برای اینکه نرخ کتاب های تالیفی رشد داشته باشد، برنامه هایی در راستای کتاب های تالیفی از ۳۰ مرداد با عنوان طرح تابستانه کتاب شروع خواهد شد که در آن به آثار تالیفی با ۲۵ درصد تخفیف تعلق خواهد گرفت.

جعفر ابراهیمی، نویسنده حوزه کودک سخنان خود را با خواندن شعر و خاطره ای در مورد کتاب شروع کرد و گفت: دهه چهل، دهه پرباری برای من بود زیرا با لذت کتاب خواندن آشنا شدم، لذتی که تا آن را تجربه نکنی نمی توانی آن را بفهمی. آن زمان دست یابی به کتاب کار سختی بود. کتاب های کودکان و نوجوانان کم بود و حق انتخاب کتاب نداشتیم. در جامعه ما همه چیز دست به دست هم داده بود تا از کتاب خواندن ما حتی در مدرسه و خانه جلوگیری شود. من همیشه با ترس و لرز کتاب خواندم و همین لذت آن را دوچندان می کرد.

وی ادامه داد: خوشحالم که بچه های ما محدودیتی را که ما برای کتاب خواندن داشتیم، ندارند. اما شخصا محرومیت را دوست دارم چرا که در آن، خلاقیت شکل می گیرد.

ابراهیمی افزود: خوشحالم داور فیلم های کتاب کودک بودم. فیلم های خوبی ارسال شد که کار را سخت می کرد با این حال انتظار بیشتری از بچه ها داشتم. اما در جامعه ای که ارزش کتابخوانی کم شده چنین حرکتی قابل تقدیر است.

فریدون عموزاده خلیلی، نویسنده پیشکسوت حوزه کتاب ابتدا سوالی را برای کودکان مطرح کرد: شما که انقدر خوب کتاب خوانده اید، دوست داشتید خودتان هم بنویسید؟ پیشنهاد من این است که به شعار «بخوانیم بفهمیم بگوییم» دو «ب» دیگر اضافه کنیم: خواب ببینیم و بنویسیم.

او توصیه کرد: خیالات و رویاهای خود را بنویسید.

سپیده خلیلی، نویسنده حوزه کودک دو نکته را بیان کرد: این روزها پدر و مادرها برای فرزندان کمتر وقت می گذارند. شاید کودکان بهترین تبلت ها و موبایل ها را داشته باشند اما وقتی کتابی را می خوانید یک همدلی و خاطره خوش برای کودک رقم می زنید. موقع کتاب خواندن کودکان را در آغوش بگیرید و آنها را نوازش کنید. همچنین باید والدین روی کتاب هایی که کودکان انتخاب می کنند نظارت داشته باشند.

او نکته دوم را خطاب به کودکان گفت: خیلی خوب است که بتوانید چیزی را برای دیگران تعریف کنید. اینچنین است که یاد می گیرید چگونه احساسات خود را منتقل کنید. وقتی بچه احساس خود را بشناسد بهتر می تواند آن را بیان کند. با این که نسل امروز متمدن تر شده، نقش فرهنگ کمرنگ تر شده است.

در پایان از 12 تن از کودکان برگزیده تقدیر و به آنها تندیس و هدایایی اهدا و همچنین به 100 برگزیده دیگر هدایایی اهدا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: