کد خبر: 37404
تاریخ انتشار: شنبه, 14 مهر 1397 - 11:20

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب منطق ویتگنشتاین منتشر شد

منبع : لیزنا
«منطق ویتگنشتاین»، اثر اسکات سامز با ترجمه رحمت عاشوری از سوی نشر اودیسه روانه بازار نشر شد.
کتاب منطق ویتگنشتاین منتشر شد

 به گزارش لیزنا، منطق ویتگنشتاین در واقع، مجموعه مقالات جلد دوم کتاب the analytic tradition in philosophy بوده که در یک جلد مستقل ترجمه شده است.

لودیگ ویتگنشتاین فیلسوف نامدار اتریشی قرن بیستم که باب های بسیاری در فلسفه ریاضی و فلسفه زبان و فلسفه ذهن گشود. بسیاری او را بزرگترین فیلسوف قرن بیستم میدانند فلسفه ویتگنشتاین پژواکی از تحولات زبانی است که از اواخر سده نوزدهم پدیدار گشت زبان در این دوره تبدیل به موضوعی فلسفی شد و سپس با رویکرد تالیفی ظهور کرد که امروزه از آن به فلسفه زبان تعبیر میکنیم. او در رساله منطقی فلسفی که به سال 1921 انتشار داد از نظریه تصویری زبان سخن می گوید امام در دوره فترت که فلسفه را رها کرد به نظریه دوم می اندیشید و با بازگشت به فلسفه پژوهش های فلسفی را تدوین کرد منطق جایگاه رفیعی در رساله دارد.

این اهمیت در عنوان کتاب نیز میتوان دیده شود. ویتگنشتاین کار خود را رساله منطقی-فلسفی نام نهاد نه رساله فلسفی منطقی. او ابتدا درباره منطق وحدود و ثغور آن و نسبتش با جهان پیرامون بحث میکند پس از آن به فلسفه و گزاره های فلسفی میپردازد به نظر میرسد انگیزه نوشته رساله به دست دادن تبیینی از تفکیک میان امر تجربی و امر ضروری بوده است چه چیز قوام بخش امر تجربی بوده است و چه چیز قوام بخش امر ضروری ؟ منطق متکفل تببین این مسئله در رساله است.

نویسنده رساله براین باور استکه ردپای منطق رانمی توان در جهان پیرامون سراغ گرفت. برخلاف اعیان تجربی، چیزی تحت عنوان اعیان منطقی در جهان یافت نمیشود.گزاره های منطقی نشان دادنی اند نه گفتنی, زیرا ناظر به امور ممکنی در جهان پیرامون نیستند. در عین حال جز به کمک منطق و گزاره های منطقی نمیتوان گزاره های معنادار را از گزاره های بی معنا باز شناخت به تعبیر دیگر منطق مجالی برای بروز و ظهورشروط امکانی سخن گفتن معنا دار مهیا میکند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: