کد خبر: 37445
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 مهر 1397 - 08:34

داخلی

»

اخبار کتاب

انتشار فیلمنامه‌ای مستند درباره آخرین فیلم مرحوم علی حاتمی

منبع : انتشارات نیستان
کتاب «مرشد و پهلوان» فیلمنامه‌ای مستند درباره آخرین فیلم مرحوم علی حاتمی با عنوان «جهان پهلوان تختی» است که به صورت نیمه‌تمام باقی ماند و راه به پایان نبرد. 
انتشار فیلمنامه‌ای مستند درباره آخرین فیلم مرحوم علی حاتمی

 به گزارش لیزنا، مرحوم علی حاتمی در سال 1373 با جلب رضایت خانواده مرحوم غلامرضا تختی دست در ساخت و تهیه فیلمی با موضوع زندگی وی می‌زند.

گفته شده که او پس از ناکامی در ساخت دو پروژه سینمایی که نخستین آنها با موضوع زندگی همسران محمد رضا پهلوی تدارک دیده شده بود و دومی با موضوع پیامبر اکرم (ص)؛ اقدام به ساخت این اثر سینمایی کرده است که به دلیل بیماری و فوت موفق به اتمام آن نشده.

حامد قربانی در فیلمنامه مستند خود در این کتاب سعی کرده به روایتی از چرایی شکل‌گیری این ایده در ذهن علی حاتمی بپردازد و از این منظر این فیلمنامه از چند منظر قابل توجه است.

با وجود اینکه شخصیت اول این فیلمنامه؛ «علی حاتمی» در زمان نگارش این اثر دار فانی را وداع گفته است اما نویسنده این فیلمنامه با هوشمندی و با بهره‌گیری از صدای وی در ساخت این سناریو، به آن استناد بیشتری داده است و مخاطب را در این موضوع قرار می‌دهد که گویی حاتمی برای ساخت چنین اثری خود به سخن نشسته است.

قربانی در مقام نویسنده این فیلمنامه همچنین به سراغ بازنمایی لوکیشن‌هایی رفته است که علی حاتمی در آن به دنیا آمده و بسیاری از آثار خود را در سودای چنین جغرافیایی ثبت و ضبط کرده است. وی در لابه‌لای تصاویری که سودای ضبط آن را در سناریوی خود مطرح کرده است توجه ویژه‌ای به بازنمایی مناطقی داشته که حاتمی در آنها رشد و نمو پیدا کرده و اسلوب و چهارچوب اندیشه خود را در آن شکل بخشیده است.

جهان پهلوان تختی و زندگی او با وجود سال‌ها پس از درگذشت عجیب این ورزشکار و ارائه حجم زیادی از داستان و گزارش و تحلیل درباره او، همواره یکی از داستان‌های جنجالی در تاریخ اجتماعی ایران معاصر بوده و معمای درگذشت او همانند درگذشت چهره‌‌ای چون جلال آل احمد لاینحل باقی مانده است.

حامد قربانی در این فیلمنامه مستند تلاش کرده است که به سهم خود و به شیوه روایی یک اثر سینمایی مستند به ماجرای ساخته شدن این اثر و رمزگشایی از ناتمام ماندنش داشته باشد.

کتاب نیستان فیلمنامه‌ «مرشد و پهلوان» را در 124 صفحه و با قیمت 16000 تومان منتشر کرده است.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: