کد خبر: 37528
تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 مهر 1397 - 09:43

داخلی

»

اخبار کتاب

شانزدهمین شماره «فصلنامه نقد کتاب تاریخ» منتشر شد

منبع : روابط عمومی موسسه خانه کتاب
شانزدهمین شماره «فصلنامه نقد کتاب تاریخ» با سردبیری حبیب اله اسماعیلی از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.
شانزدهمین شماره «فصلنامه نقد کتاب تاریخ» منتشر شد

 به گزارش لیزنا، شماره شانزدهم «فصلنامه نقد کتاب تاریخ» در بخش های «نقد شفاهي»، «نقد آثار تأليفی»، «نقد آثار ترجمه»، «نقد آثار پیشین» و «گوناگون» راهی بازار نشر شده است.

اين فصلنامه با سرمقاله سردبير «حبیب اله اسماعیلی» آغاز مي‌شود كه در بخشي از آن مي‌خوانيم: «گام نخست هر پژوهش تاریخی نقد متن است. متن فراتر از اثر مکتوب تاریخی است.

به واقع اثر تاریخی در متن تاریخی تولید می شود و ماهیتا تاریخی است. یعنی به افق زمانی و مکانی خاصی وابسته است و برای فهم درست آن، فهم افق زمانی و مکانی اثر تاریخی گریز ناپذیر است.

فصلنامه نقد کتاب تاریخ، در چند شماره اخیر برنامه ای تدارک دید که به حوزه های کمتر توجه شده جامعه علمی تاریخ توجه شود.

یکی از این حوزه ها، رابطه نقد متن تاریخی و نقد آثار مکتوب تاریخی است. فصلنامه ای که عنوانش نقد است، نمی تواند از روش ها و رویکردها ومسائل و چالش های حوزه نقد در مطالعات تاریخی در گذرد. رویکردهای نوین تاریخی ما را به این نکته مهم توجه می دهند که برای شناخت اثر تاریخی باید به متنی که اثار در آن تولید شده مراجعه کنیم.

باید به این نکته متوجه باشیم که آثار مکتوب تاریخی در خلا نمی رویند. در افق زمانی و مکانی خاص متولد می شوند. این افق مکانی و زمانی از زمان و جغرافیای زیست مورخ آغاز می شود و به زمان-مکان قریب و بعید مولف ختم می شود.  به دیگر سخن  ما این افق قریب و بعید را از منابع استخراج می کنیم...»

در بخش نقد آثار تالیفی مقاله هایی با عنوان های «مردم کوچه و خیابان کجای تاریخ بوده اند؟»، « اندیشه سیاسی در ایران باستان»، « کتیبه های میخی در اوراتویی»، «بررسی و شناخت جایگاه تاریخ محلی»، «زنان در تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران»، «آخرین شاه بزرگ»، «تاریخ سیاسی کاسی ها»، «تشیع و خاورشناسان»، «فرهنگ و تمدن ایران در دوره سلجوقیان»، «خاطرات صدر انقلاب»، «دولت های شیعی»و... پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

مقاله های«مطالعه ای روشمند و نوآورانه در تاریخ نگاری اسلامی»،  «اسلام در آفریقای سده های میانه»، «آموزه و آیین»، «نگاهی به ایران و سازمان سیا»، «سانسور در ایران»، «سفرنامه مرداویج» در بخش «نقد آثار ترجمه» آمده اند.

بخش «نقد آثار پیشین» این فصلنامه نیز دربردارنده مقاله های «تاریخ گمشده بختیاری» و «ایران شناسی در روسیه» است و مقاله های «تاریخ گلبن خانان»، «بازخوانی روابط فرهنگی-تمدنی مسلمانان و فرانسویان»، «دوستی به مثابه جهان بینی» و «کوتاه از تاریخ» نیز در بخش «گوناگون» این شماره از فصلنامه نقد کتاب تاریخ ارائه شده است.

شانزدهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب تاریخ» ویژه زمستان ۱۳۹۶ با سردبیری حبیب اله اسماعیلی، در 312 صفحه، به بهای ۱۰۰ هزار ریال از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: