شصت و سومین نمایشگاه کتاب بلگراد با حضور ایران افتتاح شد

 به گزارش لیزنا، شصت و سومین نمایشگاه کتاب بلگراد در ۵ سالن و در فضایی بالغ بر ۳۰۰۰۰ مترمربع برگزار می شود. در این نمایشگاه ۱۰۰۰ ناشر داخلی و خارجی حضور دارند. نمایشگاه بلگراد بزرگترین و قدیمی ترین رویداد فرهنگی در جنوب شرق اروپا به شمار می رود. در این دوره بالغ بر ۱۲۰۰ خبرنگار صربی و ۷۰ خبرنگار خارجی از ۱۴ کشور فعالیت های این نمایشگاه را پوشش می دهند. 

کشور مراکش در فضایی به مساحت ۱۰۰ مترمربع و با بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب به عنوان اولین کشور عربی،  میهمان ویژه نمایشگاه بلگراد است.

پروفسور ماتیا بچکوویچ (نویسنده و شاعر مشهور صربی) و طاهر بن جلون ( مورخ، شاعر و نویسنده مراکشی) سخنرانان مراسم افتتاحیه بودند. در این مراسم ولادیمیر مدینسکی ( وزیر فرهنگ روسیه)، محمد الاعرج ( وزیر فرهنگ و ارتباطات مراکش)، ولادان ووکوساولیویچ ( وزیر فرهنگ و رسانه های صربستان) نیز حضور داشتند.
کشورهای روسیه، بوسنی و هرزه گوین، جمهوری اسلامی ایران، ژاپن، مصر، چین، مجارستان، رومانی، جمهوری صربسکا، بلاروس، اسلونی، آمریکا، اوکراین، انگلیس، مونته نگرو، سوئیس در این نمایشگاه حضور دارند.

موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران به نمایندگی از نشر ایران و با همکاری رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در غرفه ای به مساحت ۲۰ مترمربع به صورت مبادله ای حضور  دارند.

نمایش بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در حوزه های دین، دفاع مقدس، ادبیات، شعر، کودک و نوجوان، ایران شناسی و هنر؛ معرفی صنعت نشر ایران به زبان انگلیسی و صربی، معرفی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، معرفی طرح های حمایتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ( گرنت)، برگزاری روز ایران، رونمایی از کتاب، دعوت از ناشران خارجی جهت حضور در نمایشگاه کتاب تهران و ... از جمله برنامه هایی است که در این نمایشگاه دنبال می شود.

شصت و سومین دوره نمایشگاه کتاب بلگراد از ۲۹ مهر تا ۶ آبان برگزار می شود.