«اینجا؛ زیر درخت انجیر هر شب مهمانی است» منتشر شد

 

به گزارش لیزنا، ادبیات داستانی ایران در سال جاری رجعتی تازه به داستان کوتاه داشته است. گونه‌ای از هنر داستان‌نویسی که به باور بسیاری از فعالان ادبیات نه تنها نسل نو نویسندگان ایران در آن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند که می‌توان ایران و کوتاه‌نویسانش را از صاحب سبکان این شیوه نوشتن به شمار آورد.

انتشارات کتاب نیستان در سال جاری مجموعه‌های متنوعی از داستان‌های کوتاه از نویسندگان جوان را منتشر کرده است که هر کدام در سبک و سیاقی منحصر به فرد با مخاطب خود روبرو شده‌اند. کتاب «اینجا، زیر درخت انجیر هر شب مهمانی است» نیز در زمره همین آثار است. مجموعه‌‌ای از هشت داستان کوتاه غزال امیری از نویسندگان جوان این روزهای کشور.

رویکرد امیری در این مجموعه داستان؛ رویکردی درون‌گرایانه و حسی است. او در داستان‌هایش سعی کرده است تا به کشفی درونی از خود، انسان‌های پیرامونش و رابطه میان آنها دست پیدا کند و آن را در قالب داستان بیان کند.

داستان نخست از این مجموعه با عنوان «چهل و چهار کوچه مشایخ» با همین رویکرد نوشته شده است. از دل یک روایت داستانی از زبان یک دختر که با نگاهی به زندگی و مرگ خواهرش و نوع نگاه اجتماعی به آنها روایت می‌شود؛ بیان بکر و به شدت داستانی و در عین‌حال بدور از سانتی‌مانتالیسم رایج در این نوع از سوژه‌ها.

در داستان دوم با عنوان «نام اصلی‌اش سیاووش بود» امیری به سراغ رابطه‌ای غیر معمول و به نوعی طنزآمیز می‌رود. داستان رابطه محبت‌آمیز میان یک دختر و کفش‌هایش. او در حالتی رؤیاگونه لنگ کفش‌هایی را که گم کرده باز می‌یابد و این رابطه از نو شکل‌گرفته، دستمایه روایت داستانی از زندگی دختر می‌شود.

در داستان «رزی و درخت انجیر» نیز داستانی با روایت ساختارشکنانه درباره روزمرگی‌های یک دختر و مشکلات جسمی او روایت شده است که از منظر نوع روایت بدیع و و از نظر جسارت در طرح موضوع بسیار قابل توجه است.

داستان «طعم میخک» نیز برداشتی است آزاد از زندگی مشترک یک زوج جوان که موضوعاتی کوچک از جمله سیگار کشیدن دستمایه هجوم مخاطب به لحظه‌های خاصی از ذهنیت و فعل آنها در زندگی مشترکشان شده است.

داستان «جزمین» از این مجموعه با تکنیک روایت اول شخص نوشته شده است و از ابتدا با ضرب‌آهنگی جدی مخاطب خود را به قعر داستان پرتعلیقی که برایش تدارک دیده است پرتاب می‌کند، داستانی درباره زنی که نام‌های متفاوتی دارد و برخوردش با یک دوست دستمایه نگارش نامه‌ای از آن دوست به وی شده است. این اتفاق به شکلی دیگر در داستان «کرگدن» نیز به کار رفته است و مضمون روایت در قالب نامه مورد استفاده نویسنده برای طرح داستانش شده است.

داستان‌های «آبی بنفش» و «بهشت بدون لکسوس» در این مجموعه نیز آثار پر پرسوناژ و بیان‌کننده نوعی خاص از رابطه خانوادگی و دوستانه میان چند زن و مرد است.

کتاب نیستان مجموعه داستان «اینجا، زیر درخت انجیر هر شب مهمانی است» را در 176 صفحه و با قیمت 13000 تومان منتشر کرده است.