کد خبر: 38563
تاریخ انتشار: جمعه, 12 بهمن 1397 - 13:46

داخلی

»

اخبار کتاب

جایگاه علمی ایران در سال 2018

رتبه نخست جهان اسلام  در انتشار مقالات برتر/ رتبه نخست جهان اسلام  و شانزدهم جهان در  تولید علم

منبع : روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
در آستانه ورود به چهارمین دهه انقلاب اسلامی، رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از جایگاه نخست ایران در تولید علم و انتشارات مقالات علمی در میان کشورهای اسلامی خبر داد.
رتبه نخست جهان اسلام  در انتشار مقالات برتر/ رتبه نخست جهان اسلام  و شانزدهم جهان در  تولید علم

به گزارش لیزنا، محمدجواد دهقانی در سخنرانی که در دانشگاه گیلان با حضور ریاست، مسئولین و اعضای هیئت علمی این دانشگاه ایراد کرد گفت: آخرین اطلاعات مستخرج از این پایگاه نشان می دهد که پژوهشگران ایران اسلامی در سال 2018 برای نخستین بار رتبه نخست را درمیان 57 کشور اسلامی و نیز رتبه 18 جهان را در انتشار مقالات برتر از آن خود کرده اند.

دهقانی که به منظور برگزاری دوره دانش افزایی «شاخص های تأثیرگذار در جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه بندی ملی و بین المللی»  در دانشگاه گیلان حضور دارد، اظهار داشت: پایگاه اطلاعاتی شاخص های اساسی علم (Essential Science Indicators) [1]یکی از زیر مجموعه های مؤسسه کلاریویتس آنالیتیکسClarivate Analytics  بوده که اطلاعات بسیار مهم، معتبر و مفصلی در خصوص برترین کشورها، قلمروهای موضوعی، دانشمندان، مجلات و سازمان‏ها بر  اساس تعداد مقالات و استنادها را ارایه می دهد.

دهقانی تصریح کرد: آخرین اطلاعات مستخرج از این پایگاه نشان می دهد که پژوهشگران ایران اسلامی در سال 2018 برای نخستین بار رتبه نخست را درمیان 57 کشور اسلامی و نیز رتبه 18 جهان را در انتشار مقالات برتر از آن خود کرده اند.

سرپرست ISC در ادامه گفت: مقالات برتر به عنوان یک شاخص کیفی در تولیدات علم دنیا مطرح است. همچنین، از نظر کمیت و تولید علم، آخرین داده‏های مستخرج از WoS نشان می دهد که پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران  تا پایان سال 2018 میلادی کماکان با بیش از 51 هزار مدرک علمی و مشارکت حدوداً 2 درصدی از کل انتشارات علمی دنیا جایگاه شانزدهم جهان را کسب نموده اند؛ پژوهشگران ایرانی همچنین در انتشار بیش از 20 درصد مدارک علمی، بیشترین مشارکت را در میان کشورهای اسلامی داشته و توانسته اند همانند سال گذشته بار دیگر رتبه نخست تولید علم کشورهای اسلامی را کسب نمایند و بار دیگر قدرت بلامنازعه علمی خود را به رخ تمامی کشورهای اسلامی و منطقه بکشانند.

دهقانی اظهار داشت: سنجش و ارزیابی علم واقعیتی است که همواره در سطح بین المللی و منطقه ای مطرح بوده و هست. علت اصلی چنین بررسی این است که علم و پیشرفت آن همواره می‏تواند موجب ارتقاء سلامت، رفاه و پیشرفت ابعاد گوناگون جامعه بشری شود. آگاهی از آخرین رتبه و جایگاه کشورها در سطح منطقه و همچنین جهان می‏تواند به طراحی و تدوین برنامه‏‏ریزی‏ها و سیاست‏گذاری‏های راهبردی کلان کمک شایانی نماید. آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه WoS  جایگاه 20 کشور برتر جهان براساس تعداد انتشارات را نشان می دهد که رتبه و جایگاه جمهوری اسلامی ایران مشابه سال قبل در جایگاه 16 دنیا قرار داشته و کشورهای سویس، ترکیه، لهستان و سوئد پس از جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و جایگاه ‏های هفدهم تا بیستم جهان را به خود اختصاص داده‏اند.

 

سرپرست ISC در ادامه گفت: رتبه جهانی کشورهای برتر اسلامی از نظر تعداد مدارک نمایه شده در WoS در سال 2018 حاکی از آن است که 10 کشور برتر اسلامی از نظر کمیت تولید علم، در بازه رتبه شانزدهم تا پنجاه و ششم جهانی هستند. جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در میان 20 کشور نخست جهان قرار گرفته و 8 کشور اسلامی دیگر در میان 60 کشور نخست جهان قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پایگاه استنادی شاخص های اساسی علم  (ESI) اطلاعات مهم وکیفی را در قلمروهای موضوعی 22 گانه و برخی شاخص‏های علم‏سنجی به کار رفته از جمله مقالات داغ و پراستناد و مقالات برتر ( Top papers) را در طول ده سال اخیر نشان می دهد.

آخرین اطلاعات مستخرج از این پایگاه تعداد مقالات برتر 20 کشور نخست در جهان را نشان می دهدکه جمهوری اسلامی ایران با 371 مقاله برتر تنها کشور اسلامی است که در بین 20 کشور نخست جهان دیده می شود. پیش از ایران، دانمارک با تفاوت اندکی رتبه هفدهم و کشورهای اسکاتلند و برزیل جایگاه های نوزدهم و بیستم را به خود اختصاص داده اند.

از میان 57 کشور اسلامی در سال 2018، جمهوری اسلامی ایران با انتشار 371 مقاله برتر جایگاه نخست و سایر کشورها در رتبه های دیگر قرار دارند. پس از ایران عربستان با 302، ترکیه با 192 و پاکستان با 151 مقاله برتر رتبه‏های دوم تا چهارم را کسب کرده اند.

 

نمودار بالا، جایگاه 10 کشور برتر اسلامی را براساس تعداد مقالات برتر نشان می دهد که در سال 2018 ایران در جایگاه 18 و تنها کشور اسلامی است که در میان 20 کشور برتر دنیا قرار گرفته است. نموداری که در پایین ملاحظه می شود رتبه جهانی کشورهای اسلامی را براساس مقالات برتر نشان می دهد.

دهقانی در پایان افزود: باید خاطر نشان کرد که یکی از شاخص های حرکت به سمت مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران که اولین بند از سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است کیفی بخشی به پژوهش های علمی انجام شده و دستیابی هر چه بیشتر دانشمندان کشور به منابع هسته می باشد.



ه [1]  داده‏های مورد استفاده در این گزارش در روز یکشنبه مورخه 27 ژانویه 2019 میلادی برابر با 7 بهمن ماه 1397 خورشیدی از وبگاه علم (WoS) و پایگاه استنادی شاخص های اساسی علم (ESI) استخراج شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: