کد خبر: 38613
تاریخ انتشار: یکشنبه, 14 بهمن 1397 - 12:14

داخلی

»

اخبار کتاب

بلچلی پارک؛ داستان نخبگانی که سرنوشت جنگ دوم جهانی را تغییر دادند

منبع : لیزنا
کتاب «بلچلی پارک» داستان جوانان نخبه ای است که در این مکان جمع شده بودند تا پیام های نازی ها را رمز گشایی کنند.
بلچلی پارک؛ داستان نخبگانی که سرنوشت جنگ دوم جهانی را تغییر دادند

لیزنا، معرفی کتاب: جنگ جهانی دوم نقطه عطفی در توسعه دانش و فناوری در قرن بیستم در زمینه پردازش ماشینی و رمزنگاری و شکستن کد، مهندسی هوافضا و مکانیک و توسعه جنگ‌افزارهای کشتار جمعی است. از جمله مراکز مهم علمی در این دوره بلچلی پارک است که در مرکز شهر Milton Keynes در جنوب انگلیس قرار دارد.

همزمان با جنگ جهانی دوم در مرکز مخفی رمزگشایی بریتانیا در بلچلی پارک (سازمان کدشکنی دولت انگلستان) برترین متخصص و دانشمندان جمع شدند تا در جبهه ای دیگر با نازی ها بجنگند و بیش از یک هزار زن و مرد دارای ضریب هوشی بالا  از دختران خانواده های اشرافی تا کارگران کارخانه ها و دانشجویان طراز اول دانشگاه ها در کنار هم می‌کوشیدند پیام‌های ارتش نازی را رمزگشایی کنند.

در این مکان صدها ریاضی‌دان، زبان‌شناس، شطرنج‌باز، آماردان و افراد دیگر از هر پیشینه‌ای که ممکن بود به کار رمزگشایی بیایند، گرد هم آورده شده بودند تا روی شکستن کدهای آلمانی‌ها کار کنند. آنها مسئول رمزگشایی‌ از ماشین‌های Enigma و Lorenz و رمزگشایی از رمزنگارهای Wehrmacht و Luftwaffe Enigma آلمان بودند.

چرچیل، بزرگترین حامی اهالی بلچلی پارک، کارمندان این مرکز را به غازهایی تشبیه کرده است که بی سر و صدا تخم طلا می گذاشتند. اگر این افراد نبودن شانس هیتلر برای پیروزی چند برابر بود.

از جمله افراد مشهور ساکن در بلچلی پارک می توان پدر هوش مصنوعی جهان و مخترع اولین کامپیوتر، آلن تورینگ را نام برد. در واقع اینجا زادگاه نخستین رایانه الکترونیکی قابل‌برنامه‌ریزی جهان به نام Colossus است. تورینگ همچنین به عنوان بزرگ ‌ترین رمزگشای بریتانیا در جنگ دوم شناخته می شود.

داستان بلچلی پارک تا دهه‌ها پس از افشای آن در سال 1974 به صورت یک راز باقی مانده بود. اکنون این مکان تبدیل به موزه شده و داستان ساکنان آن بازگو می شود.

کتاب «بلچلی پارک» نوشته «سینکر مک‌لی» داستان کسانی است که سرنوشت جنگ جهانی دوم را تغیییر دادند. اما آنچه کتاب را جذاب می کند روایت جریان زندگی در بلچلی پارک است؛ مثل برگزاری کنسرت های ممتاز، تئاترهای جالب، اسکیت بازی روی دریاچه یخ زده پارک و البته عشق و ازدواج.

این کتاب با ترجمه فروزان صلواتیان از سوی انتشارت علمی و فرهنگی با قیمت 25 هزار تومان منتشر شده است.

این کتاب در سایت برتر بوک در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: