کد خبر: 39234
تاریخ انتشار: سه شنبه, 13 فروردين 1398 - 16:33

داخلی

»

اخبار کتاب

سه گربه مشهور کتابخانه ها در دنیا

منبع : www.zen.yandex.ru
کتابخانه ها مکان های مورد علاقه گربه ها هستند و بعضی از این ساکنان کوچک کتابخانه ها از طریق اینترنت و فضای مجازی به شهرتی جهانی دست یافته اند.
سه گربه مشهور کتابخانه ها در دنیا

به گزارش لیزنا، بسیاری از دوستداران کتاب گربه دارند. این چیز عجیبی نیست چون در میان ما خیلی ها از گربه ها نگهداری می کنند. اما جالب اینجاست که بعضی از گربه ها نیز به کتاب ها علاقمند هستند و اغلب کتابخانه ها را  برای زندگی انتخاب می کنند. این گربه ها برای کتاب دوستان هم باید جالب توجه باشند.

ما داستان سه گربه علاقمند به کتابخانه ها را که خبرساز شده اند، تعریف می کنیم.

ماکس

این گربه نارنجی رنگ در سال های جوانی خود زندگی عادی را در خیابان های شهر «سنت پال» ایالت «مینه سوتا» در آمریکا می گذراند؛ هر جا دلش می خواست سرگردان می گشت، هرجایی خوشش می آمد می خوابید و هرجا غذایی پیدا می کرد می خورد. در سال 2016 او را به یک پناهگاه خصوصی منتقل کردند. شوهر صاحب این پناهگاه در کالج ماکالستر (Macalester College) تدریس می کند و خانواده او رو به روی این مرکز آموزشی زندگی می کنند.

از همان ابتدا فرزند خوانده جدید خانواد، «ماکس» نشان داد که علاقمند به زندگی بی تحرک نیست و اغلب به خیابان فرار می کرد. به همین دلیل صاحبش تصمیم گرفت گاهی وقت ها او را آزاد کند. «ماکس» با خوشحالی شروع به چرخیدن در محوطه دانشکده کرد، جایی که فورا دوستان جدیدی یافت. او چندین بار در حالی که آواز می خواند در جلسات دفاع فارغ التحصیلات پیدایش شد! و دوست داشت وقتش را در چمنزار بزرگی که دانشجویان در آن فریزبی بازی می کردند، بگذراند. «ماکس» اغلب در خوابگاه های دانشجویی می چرخید و بارها دم در دفتر رئیس دانشکده زبان های اسپانیایی و پرتغالی دیده شد.

اما بعدها به سمت کتاب ها کشیده شد و شروع کرد به گشتن در کتابخانه کالج. «ماکس» در هر فرصتی داخل کتابخانه نفوذ می کرد و بین قفسه ها گم می شد. کارمندی که حساسیت شدی هم به گربه ها داشت دائما مجبور بود او را بگیرد تا شب را داخل ساختمان زندانی نشود.

در نتیجه کتابخانه یک آگهی به درش آویخت:

«لطفا گربه را راه ندهید. نام او «ماکس» است. «ماکس» گربه خوبی است. صاحبش نمی خواهد که او را به کتابخانه بفرستد. ما نمی خواهیم او به کتابخانه بیاید. «ماکس» می خواهد در کتابخانه باشد. «ماکس» را به کتابخانه راه ندهید.»

یکی از دانشجویان عکس این آگهی را گرفت و در توییتر پخش کرد. پس از آن داستان «ماکس» توسط چندین خبرگزاری مشهور مورد بحث قرار گرفت. صاحب «ماکس» پس از پخش چنین صحبت هایی در مورد خود، یک راه حل خیلی راحت پیدا کرد. برای «ماکس» یک قلاده خرید و او دیگر نمی تواند به تنهایی گردش کند. اما آیا گربه از این تغییر در زندگی خودش رضایت دارد؟ در داستان چیزی در مورد آن گفته نشده!

 

بروزر

در سال 2010 کارکنان کتابخانه «وایت ستلمنت» در ایالت «تگزاس» آمریکا یک گربه راه‌راه به نام «بروزر» را از یک پناهگاه حیوانات محلی گرفتند. کتابداران امیدوار بودند که با کمک او مشکل حیوانات جونده را حل کنند. اما این حیوان اهلی به سرعت به چیزی بیشتر از آن تبدیل شد؛ و شد بخشی از فضای موسسه.

پس از 6 سال شورای شهر تصمیم گرفت که گربه باید ظرف 30 روز از کتابخانه خارج شود. مبتلایان به آلرژی و همینطور آن دسته از اعضای شورای شهر که فکر می کردند تعمیرات آتی در کتابخانه مانع زندگی عادی گربه خواهد شد، مخالفان «بروزر» بودند.

یک گروه هشت نفره وقتی از چنین تصمیمی اطلاع یافتند ویدیویی را در حمایت از «بروزر» ساختند و در فضای مجازی منتشر کردند. این داستان توسط روزنامه ها و پایگاه های اینترنتی دریافت شد و مردمی از سراسر دنیا برای نجات سرنوشت «بروزر» به تکاپو افتادند. در سطح منطقه 700 نفر درخواست دفاع از «بروزر» را امضا کردند. 12 هزار امضای دیگر نیز از طریق سایت change.org جمع و صفحه اینترنتی کتابخانه غرق در پیام های طرفداران «بروزر» شد. شهردار بیش از هزار نامه نه تنها از آمریکا بلکه از آلمان، استرالیا، مالزی، انگلستان و دیگر کشورها دریافت کرد.

و در نهایت تصمیم شورای شهر برای اخراج «بروزر» از کتابخانه لغو شد.

 

میو

این گربه سیاه در کتابخانه دانشگاه ملی ایرلند در «مینوت» زندگی می کند. هیچ اتفاق خاصی برای او نیافتاده و او را از جایی بیرون نکرده اند. فقط اکتبر سال گذشته خبرنگاران دانشگاه در یافتن ایده جدید به مشکل برخورده بودند و به همین دلیل تصمیم گرفتند با یکی از ساکنان مشهور دانشگاه مصاحبه کنند: گربه ای به نام «میو»! گفت و گوی کوتاهی که در آن «میو» درمورد زندگی خودش حرف زد، به طور غیر منتظره ای از  فیلم «گرگ و میش» تعریف کرد و از رابطه اش با پدرش شکایت نمود و گفت: «من سال های زیادی است که اینجا زندگی می کنم؛ و می گویم «سال های زیاد» برای اینکه مفهموم زمان را درک نمی کنم.»، در اینترنت بولد شد.

شما در مورد حضور گربه ها در کتابخانه ها چه فکر می کنید؟

ترجمه: زهرا شریفی

 

 

Mohadese
|
Iran
|
1400/04/21 - 00:52
0
0
سلام. دویی هم یه گربه ی معروفه که 19 سال توی کتاب خونه ی اسپنسر زندگی میکرده و در سال 2009 درگذشته. و کتاب《دویی گربه ی کتابخانه》هم داستان زندگی این گربه و کتابدار که یک زن بوده که از مشکلاتی از جمله سرطان سینه مرگ اعضای خانواده بی پولی و... رنج میبرده رو توصیف میکنه. که 300 صفحه هست و پیشنهاد میکنم حتما بخونید =)
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: