کد خبر: 31571
تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 آبان 1396 - 13:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

علوم‌انسانی بیشترین سهم آثار ارسالی به جشنواره کتاب سال دانشجویی را از آن خود کرد

منبع : لیزنا
آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی در حالی برگزار شد که تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این دوره نسبت به سال‌های قبل بیشتر بود و حوزه علوم انسانی بیشترین سهم را داشت.
علوم‌انسانی بیشترین سهم آثار ارسالی به جشنواره کتاب سال دانشجویی را از آن خود کرد

به گزارش خبرنگار لیزنا (ستاد خبری بیست‌وپنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران)، آیین اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی دوشنبه، 22 آبان ماه، در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد. در این آیین سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب فرهنگی و فعال در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و غیره و اشتغال دانش‌آموختگان، بهترین ماموریت خود را در اساسنامه، نشر دانش و انتشار داده‌های علمی معرفی کرده است.

وی ادامه داد: بعد از انتشارات جهاد دانشگاهی، مرکز اطلاعات و مدارک این سازمان، از مهمترین سازمان‌هایی است که نشر داده‌های علمی و توزیع دانش را برعهده دارد. یکی از مهمترین ماموریت‌های حوزه نشر و کتاب، کمک به ارتقای سطح معرفت عمومی و اجتماعی جامعه است و هرقدر جامعه‌ای فهمیدهتر و مانوس‌تر با کتاب داشته باشیم، اخلاق و زندگی اجتماعی ما در کنار هم روان‌تر و سهل‌تر اتفاق می‌افتد.

پورعلی بیان کرد: توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تقدیر از فعالان این حوزه باعث افرایش و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و نظام اخلاقی جامعه می شود، در واقع کتاب در کاهش خشونت‌های فردی و عمومی، افزایش فهم عمومی و اعتماد به نفس عموم جامعه نقش به سزایی دارد.

کشور باید به صورت دانش‌بنیان اداره شود

حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی معتقد است که برای رسیدن به پیشرفت و توسعه، کشور باید به صورت دانش‌بنیان اداره شود، درواقع توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره همه باید براساس کار کارشناسی و علمی باشد.

وی با بیان اینکه امروزه فناوری مبنا و ابزار رقابت شده است، گفت: از ابتدای تاسیس جهاد دانشگاهی به دنبال روش‌هایی بودیم که توان کشور در توسعه علمی، حرکت در مرز فناوری و کاربردی کردن آن در خدمت توسعه را نشان دهد. کار جشنواره‌هایی مثل کتاب سال دانشجویی شناسایی استعدادهای جوان و تشویق آنها به ادامه راه است.

وی عنوان کرد: کار شبه علمی یا به عبارتی سرقت علمی چند سالی است در کشور رایج شده و روبه رشد است، این کار زمانی رخ می‌دهد که مبنای ارتقا، مدرک باشد و نه سواد علمی، همچنین به جای استفاده از تولیدات خود به سمت واردات حرکت کنیم.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سخنرانی خود به معرفی کتاب «اینترنت با مغز ما چه می کند؟» پرداخت و گفت: از سال‌های قبل که فضای مجازی به شکل جدید خود بروز و پیشرفت کرد بحث‌های استفاده از آن شروع شد، لذا این کتاب که در دو الی سه سال اخیر ترجمه و منتشر شده در همین راستا است.

وی ادامه داد: موضوع کتاب این است که چرا در قرن 21 با اینکه مردم به اطلاعات بیشتری نیاز دارند اما مطالعاتشان سطحی‌تر و کمتر شده است. فصول مختلف کتاب به بحث‌های متنوعی اشاره می‌کند. کتاب «اینترنت با مغز ما چه می کند؟» به ما نشان می‌دهد که سروکار داشتن با اینترنت چه تاثیری بر کارکرد مغز و نوع اندیشیدن ما دارد.

66 درصد آثار دریافتی تالیفی بودند

عادل تقوی دبیر جشنواره بیست‌‍‌وچهارمین کتاب سال دانشجویی ضمن تشکر از سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی مثل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی؛ وزارت ورزش و جوانان، موسسه خانه کتاب و نهاد کتابخانه‌های عمومی که در این دوره با آنها همراه بودند، گفت: جشنواره دارای سه بخش اصلی (شش گروه کلی که همه رشته‌ها را دربرمی‌گیرد)، بخش ویژه (این بخش به موضوعات کمتر توجه شده مانند اقتصاد مقاومتی، گردشگری، فضای مجازی، فرهنگ عمومی و آسیب‌های اجتماعی، آثار منتشر شده دانشجویان فارسی زبان و غیره اختصاص دارد) و بخش جنبی (برگزاری مسابقه‌ای با عنوان نگارستان کتاب با موضوع مرتبط به حوزه کتاب و کتابخوانی در قالب فیلم و داستان کوتاه، فیلمنامه، عکس و غیره) است.

وی با اشاره به زمان فراخوان جشنواره از فروردین تا تیرماه 1396 گفت: در این دوره 660 اثر در قالب تالیف، ترجمه و غیره به دبیرخانه ارسال شد که با توجه به حساسیت و اهمیت اساسی ارزیابی آثار و لزوم توجه به ملاحظات علمی و تخصصی، هر کتاب در چهار مرحله مورد ارزیابی قرار گرفت.

تقوی افزود: 52 درصد آثار دریافتی مربوط به حوزه علوم انسانی، 22 درصد مربوط به علوم پزشکی و دامپزشکی و 7 درصد مربوط به حوزه فنی و مهندسی بود، همچنین 66 درصد آثار دریافتی تالیف و مابقی ترجمه بودند که حدود 71 درصد آنها به دانشگاههای دولتی، 18 درصد به دانشگاه آزاد و مابقی آثار به دیگر دانشگاه‌ها و مراکز اختصاص داشت.

گفتنی است، 73 درصد آثار دریافتی به آقایان و 27 درصد به بانوان تعلق داشت.

دانشجویان باید الگوهای خوب ترویج اعتماد به نفس باشند

مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم به ایرا سخنرانی پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی اولین مولود انقلاب فرهنگی است و یکی از کارهای خوب این سازمان، برپایی جریان نوگرای دانشجویی مرتبط با کتاب است. در زمینه کتاب و کتابخوانی در کشور باید کارهای زیادی صورت گیرد.

وی افزود: دانشگاهیان و بخصوص دانشجویان نقش موثری را در جای گرفتن کتاب در سبد کالای خانواده ها دارند. دانشجویان می توانند الگوهای خوبی برای ترویج عرق ملی و اعتماد به نفس در جامعه باشند.

در انتهای برنامه بیانیه هیات داوران بدین شرح قرائت شد: جشنواره کتاب سال دانشجویی مولود مبارکی است که در دامان فرهنگ جهاد علمی پرورش یافته است و توانسته پس از بیست وچهار دوره، اعتماد روزافزون قشر فرهیخته دانشگاهی را به خود جلب کند. این جشنواره از نخستین دوره‌های خود، بارقه‌های امید و شور را در میان دانشجویان پژوهشگر و اهل قلم روشن ساخت و امروز در نقطه‌ای است که برای هر یک از برگزیدگان، یک اعتبارنامه علمی محسوب می‌شود.

اصلی‌ترین هدف جشنواره ترویج و گسترش روح پژوهش و تولید آثار علمی در میان دانشجویان است. در دوره اخیر 660 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که رکورد قابل توجهی نسبت به دوره‌های گذشته محسوب می‌شود و نه تنها از نظر کمی بلکه از لحاظ کیفی نیز در برخی گروه‌ها شاهد رشد و ارتقای سطح آثار دریافتی بودیم. در این دوره علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های علمی پژوهشگران، اساتید و صاحب نظرانی که در دوره‌های قبل نیز همراه ما بودند، فرصتی مهیا شد تا ضمن بهره‌مندی از نظر اساتید دیگر، بتوانیم از ظرفیت‌های اجرایی موسسه خانه کتاب استفاده کنیم.

اعلام برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی

اسماعیل آجرلو (دانشگاه تهران)، علی‌اکبر جهاندیده (پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی)، خسرو عباسی خودلان (دانشگاه پیام‌نور مرکزی کرج)، امین ابراهیمی دهکردی ( دانشگاه آزاد اسلامی)، جمال مجیدپور (دانشگاه علوم پزشکی ایران)، عبدالمجید ایلون کشکولی (دانشگاه علوم پزشکی همدان)، مهدی نوری (دانشگاه تهران)، محمدامین ناصح (دانشگاه علامه‌طباطبایی)، طاهر رحیمی‌اقدم (دانشگاه امیرکبیر)، طالب جابری (دانشگاه تهران) و محسن‌حسام مظاهری (دانشگاه آزاد اسلامی) به عنوان برگزیدگان بخش‌های مختلف بیست‌وچهارمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی انتخاب شدند.

نفیسه اسحاق حسینی، محمدجواد دهقانی فیروزآبادی، معین سماک جلالی، میلاد جعفرپور، امیرحسین اصل زعیم، محمدعلی کاظم نظری، احد خلجی، علی قاسمی، مجید موسوی، محمدعماد محمودی مهریزی، محمد معین فاضلی، حمید جلالی رائی، علی‌اکبر فروغی، محیا مجاهدی، حسن امیری‌آرا، رضا کاظمی‌راد، علی‌اصغر سعدآبادی، مجید دهقان، محمدتقی موسوی‌فر، رحمت‌الله رضایی، وحید شوکتی آمقانی و پرویز پورکریمی از شایستگان تقدیر شده این دوره از جشنواره بودند.

همچنین شیما ملکی به عنوان مولف جوان، آرش رستمی به عنوان مولف پرکار، بهرام رضایی به عنوان استاد خادم کتاب، حسین افشار از انتشارات ابن‌سینا و عادل پیغامی از انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان ناشران برتر این دوره معرفی شدند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: